Spørgsmål til krabbe i mit akvarie... Skal den være der?
- Lars Roland
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Odense C.
- Kontakt:
Spørgsmål til krabbe i mit akvarie... Skal den være der?
Jeg har hørt godt og skidt om krabber, men har ikke erfaringer med dem. Så jeg må lige spørge jer til råds angående en krabbe jeg lige har set.
Den er vel 4-5 cm. bred og den sad under en sten i dag. Den kommer ikke lige frem i lys syntes jeg. Men nu hvor det har været mørkt i 40 min, sidder den fremme på en sten. Den smutter bare hurtigt, så har ikke lige fanget en billede af den endnu i fuld størrelse. Det kommer... Men her er den...
Hvad skal jeg gøre? Lade den leve i akveriet? kan den gøre skade... Hvis den gør, hvordan fanger man den? Hvis den ikke gør skade... Hvad lever den så af? Lige pt. har jeg kun 2 klovne og en reje, da jeg lige har bygget nyt akvarrie bord med sump i.
Den er vel 4-5 cm. bred og den sad under en sten i dag. Den kommer ikke lige frem i lys syntes jeg. Men nu hvor det har været mørkt i 40 min, sidder den fremme på en sten. Den smutter bare hurtigt, så har ikke lige fanget en billede af den endnu i fuld størrelse. Det kommer... Men her er den...
Hvad skal jeg gøre? Lade den leve i akveriet? kan den gøre skade... Hvis den gør, hvordan fanger man den? Hvis den ikke gør skade... Hvad lever den så af? Lige pt. har jeg kun 2 klovne og en reje, da jeg lige har bygget nyt akvarrie bord med sump i.
- Lars Roland
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Re: Spørgsmål til krabbe i mit akvarie... Skal den være der?
For mig ser det meget ud til og være en Paractaea Monodi.
http://dk.reeflex.net/tiere/1120_Paractaea_monodi.htm
Den er vidst stille og rolig og lever en del af alger, så det er vel godt nok.
Den skal nok fanges når den er stor... Men den kan vel godt gå der et sykke tid? Nogen der har erfaringer med den?
http://dk.reeflex.net/tiere/1120_Paractaea_monodi.htm
Den er vidst stille og rolig og lever en del af alger, så det er vel godt nok.
Den skal nok fanges når den er stor... Men den kan vel godt gå der et sykke tid? Nogen der har erfaringer med den?
- Lars Roland
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Efter jeg fandt ud af det var en Paractaea Monodi, har jeg kunne læse lidt mere om den... Nu ved jeg hvor min Picasso er blevet af
Men jeg prøver vidst bare og fange den i morgen med en plast flaske, med en frosset reje i... Så må jeg finde ud af om den skal i sumpen eller ud. Pt. ved jeg ikke om jeg vil ha den gående. Jeg har godt nok lidt sten i min sump, hvor den kunne hygge sig med alger. Og den er jo til at fange igen der nede... Så den bliver jo nok sendt i sumpen, hvis jeg kan fange den.

Men jeg prøver vidst bare og fange den i morgen med en plast flaske, med en frosset reje i... Så må jeg finde ud af om den skal i sumpen eller ud. Pt. ved jeg ikke om jeg vil ha den gående. Jeg har godt nok lidt sten i min sump, hvor den kunne hygge sig med alger. Og den er jo til at fange igen der nede... Så den bliver jo nok sendt i sumpen, hvis jeg kan fange den.
Jeg havde også en stor krappe og kunne heller ikke forstå min manderin have hakker alle steder.
Den jagtede jeg om natten med en lommelygte i den ene hånd og en spids svejsetråd i den anden.
Der gik lige et par dage med at lede efter dyret før jeg fik ram på den.
Ellers har jeg hørt at en snor med en reje på skulle være godt. Når først den har fat i foderet vil den ikke slippe det igen.
Steen
Den jagtede jeg om natten med en lommelygte i den ene hånd og en spids svejsetråd i den anden.
Der gik lige et par dage med at lede efter dyret før jeg fik ram på den.
Ellers har jeg hørt at en snor med en reje på skulle være godt. Når først den har fat i foderet vil den ikke slippe det igen.
Steen
- PuraVida
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7500 Holstebro
- Geografisk sted: Holstebro
jeg har lige fundet en krabbe som den der her til aften. da lyset blev slukket kom den ud af sin hule og gik rundt på sandet. så var den nem at fange med fiskenet
og ud røg den 

- Lars Roland
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Oki...PuraVida skrev:jeg har lige fundet en krabbe som den der her til aften. da lyset blev slukket kom den ud af sin hule og gik rundt på sandet. så var den nem at fange med fiskenetog ud røg den

Håber den bider på en reje... Men det gør den jo nok. Har fanget krabber sådan mange gange i havnen, så hvorfor skulle den ikke bide på