"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvilken kirug ?

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Hvilken kirug ?

Indlæg af Brian »

Hejsa

Er der nogle som ved hvilke kiruger man bør undgå når man har en Achanthurus Tennentii ?

Grunden til at jeg spørger er at jeg regner med at anskaffe mig en kirug mere....


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Som regel er det sådan at jo mindre den ligner i farve og form, jo lettere bliver den accepteret.

Havde du iøvrigt en god festival?? kiggede efter dig dernede :D


Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Ja det er også hvad jeg har hørt....

Ja jeg havde en fantastisk festival - mindst lige så våd inden i som uden på ;) Men desværre er der 2-3 koraller (alle acropora) som er begyndt at blege mens jeg var væk. Det er sjovt som det går for mig med dem - så snart de har vokset sig til store smukke kolonier begynder de at blege/RTN fra bunden og jeg er nødt til at fragmentere hvorefter at de klare det fint.... Alt andet gror perfekt men acroporaer er åbenbart ikke godt for mig :D


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Søren Ravn
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 283
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 10:16
19
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Søren Ravn »

Brian skrev:Ja det er også hvad jeg har hørt....

Ja jeg havde en fantastisk festival - mindst lige så våd inden i som uden på ;) Men desværre er der 2-3 koraller (alle acropora) som er begyndt at blege mens jeg var væk. Det er sjovt som det går for mig med dem - så snart de har vokset sig til store smukke kolonier begynder de at blege/RTN fra bunden og jeg er nødt til at fragmentere hvorefter at de klare det fint.... Alt andet gror perfekt men acroporaer er åbenbart ikke godt for mig :D
Ikke fordi jeg ved særlig meget om koraller, men har lige læst i Aquarium Corals af Eric H. Borneman, at det typisk er fordi de mangler foder og circulation

Søren Ravn
Vedhæftede filer
acro.jpg
acro.jpg (48.47 KiB) Vist 4225 gange
acro2.jpg
acro2.jpg (48.71 KiB) Vist 4226 gange


Jager
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 171
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 15:16
19
Postnummer: 2860 Søborg

Indlæg af Jager »

det er interesant hvis dette virkelig skulle være årsagen til vores acopora død, jeg ser kun et lille problem i hans tekst og det er han bruger ordet "possibly" og med mine små engelsk kundskaber kan vi ikke være sikker på at det er grunden. eller hvad?

jager


Brugeravatar
Søren Ravn
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 283
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 10:16
19
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Søren Ravn »

Jager skrev:det er interesant hvis dette virkelig skulle være årsagen til vores acopora død, jeg ser kun et lille problem i hans tekst og det er han bruger ordet "possibly" og med mine små engelsk kundskaber kan vi ikke være sikker på at det er grunden. eller hvad?

jager
Jager du har ret. Men man kan vel heller ikke være sikker på noget når det gælder syge levende dyr. I det afsnit som jeg har vist uddrag fra ( Foods and Feeding ) giver han udtryk for koraller skal foderes meget mere end det. jeg har kunne læse om i diverse forums.

Afsnittet fylder 8 sider, så jeg kan nemt poste det.

Søren Ravn


mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Jeg læste for et års tid siden en artikel omhandlende forskning i masseblegning af koraller skrevet af nogle havbiologer. Det sker også i naturen og man ved ikke rigtigt hvorfor.

Jeg tror at selv under de mest optimale forhold kan det ske. Om det så skyldes sygdom, mangel på korrekte sporelementer, strømforhold, mad eller lys er nok svært at sige... Det de var mest inde på var så vidt jeg husker temperatur problemer.


Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"