"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Ynglende rejer

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Claus
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 367
Tilmeldt: ons 2. jun 2004 13:19
19
Postnummer: 8370 Hadsten

Ynglende rejer

Indlæg af Claus »

Ville lige dele en oplevelse med forummet.
Her til aften da det sidste blå lys over baljen var slukket, så jeg at mine kaudernier pludselig gik helt amok, og åd løs af et eller andet. Det viste sig at være mine Wurdemanni rejer der havde sendt en sky af unger ud i akvariet.
Det var sgu ret sjovt endelig at se unger af rejerne.
Både wurdemanni´erne og dannebrogsrejerne går med æg på skift, og har gjort det jævnligt det sidste år, men det var første gang jeg så noget decideret afkom der bevægede sig.

Jeg nappede et par af de fritsvømmende unger med en pipette, og forsøgte et tage et billede af dem, men der er godtnok ikke alverden at fotografere. Det er nogle meget små krabater..... :wink:

Kan dog ikke få billedet under 50kb, så kan ikke vedhæfte det.
Så hvis der er nogen der gerne vil se billedet, så skal jeg nok lige bruge lidt support.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Hejsa Claus

Det lyder spændende. Jeg ville ønske at vi kunne sætte grænsen for fil størrelse op men da det jo er af egen lomme der driver dette kan jeg ikke lige pt finde plads til det(altså mere server plads i det lange løb)
Men du kan sende dem til mig på webmaster@coralreef.dk så vil jeg hoste dem på coralreef.dk serveren - så vi kan se dem !! :D
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

De er lidt svære at se de små kryb men de er der da ;)

Billede
Billede
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Jason
Reactions:

Indlæg af Jason »

hej claus hvad så nu når du har dem oppe er der så muligt at foder dem op til nomal størlse.
Claus
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 367
Tilmeldt: ons 2. jun 2004 13:19
19
Postnummer: 8370 Hadsten

Indlæg af Claus »

Hej Jason
Nej, det er desværre en ret kompliceret affære at opdrætte de små krabater.
Selv erfarne opdrættere har problemer med at nå over en overlevelsespocent over 20. Problemet er at rejeynglen gennemgår mange forvandlinger i løbet af de første leveuger, inden den endelige metamorfose til det udseende vi kender den på. Og under hver eneste af rejens forvandlinger er den meget sårbar, så der falder en stor del fra.
Praktisk set burde det ikke være et så stort problem som det rent faktisk er, i og med at ynglen er store nok til at æde nyklækket artemia, og lystigt gør det!
Men det har vist sig at de næringsindholdet i artemia simpelten er for lavt til at sikre overlevelse. F.eks. er næringsindholdet i 6 timer gamle artemia lig nul. Så der skal klækkes nye kuld artemia kontinuerligt.
Desuden optræder kannibalisme i stor stil blandt ynglen, så pladsfaktoren er også væsentlig.


Jeg synes dog det er en meget fascinerende opdrætsproces, og kunne dog godt tænke mig at forsøge en gang, når jeg får pladsen og midlerne til det.
Jason
Reactions:

Indlæg af Jason »

Æv det kunne ellers være sjovt men det er da nu meget spændene aligevel.
Dennis
Reactions:

Indlæg af Dennis »

De ser ellers kære uden i den størrelse, lige noget for et nano reef ;-)

Dennis
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"