"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Muræne og andre fisk?

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Tarding
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 196
Tilmeldt: lør 6. feb 2010 21:18
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2010

Muræne og andre fisk?

Indlæg af Tarding »

Hej Alle,

Jeg har købt et 550 liters bassin. Heri skal der få koraller, og ikke voldsom stensætning da der skal en Hawaii dragon eel (Enchelycore pardalis) i. Den skal have et gemmested og ellers massere af plads at svømme rundt på.

Jeg vil dog gerne have andre fisk i... jeg har læst mig til at kiruger og puffer og sådan går fint med den da de selv er aggressive og kan forsvarer sig ( med forbehold ) .. Og så handler det naturligvis om at fodre den af således den ikke er sulten.

Er her nogen der har erfaringer med fisk og muræner i samme balje??

De bedste hilsner

Emil
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Muræne og andre fisk?

Indlæg af Anden »

Jeg har en whiteeyed og den er helt harmløs og tam den kan kæles og håndfodres (ik i den rækkefølge) og hvis man husker at fodre den rør den ik de andre dyr men ellers tager den cuc som rejer og eramitter men fiskene rør den ikke den er faktisk rigtig forsigtig den går med 6 klovnfisk to kirurg en blenny et par små goby'er en gylte og et par små tangnåle, men alle muræner er forskellige og har hver deres personlighed og hvis man har to muræner sammen så er alle regler væk da de vil slås om maden og hvis en fisk kommer imellem så det bare øv for den så jeg har "kun" en muræne i mit.
Billede
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Muræne og andre fisk?

Indlæg af trine... »

Hvis ikke du har haft muræner før så gør dig selv den tjeneste at sætte dig grundigt ind i hvad det kræver og hvilke problemstillinger det evt kommer til at præsentere dig for. De er til dels eksperter i at baile fra tanken så dækglas eller net er en god ide. Dernæst kommer at den art du ønsker bliver op mod en meters penge og er derfor efter min mening slet ikke egnet til så små akvarier. Du bør også overveje at klæbe koraller og stensætning fast da de når de kommer over en hvis str kan splitte en stensætning ad så let som ingenting. De er jo nærmest en stor muskel, derfor kan de ligeledes være ekstremt svære at indfange når pladsen med tiden bliver for trang.
Brugeravatar
Alexcpdk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1074
Tilmeldt: tors 1. nov 2007 19:43
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: Muræne og andre fisk?

Indlæg af Alexcpdk »

Jeg har holdt en del forskellige muræner. De eneste som der er "sikre" med fisk er snowflake, zebra, whiteeye og delvis goldentail. Det er også derfor at disse arter oftest ses i handlen. Jeg har holdt alle de nævnte bortset fra zebraen. Derud over har jeg holdt leopard, braziliansk drage, og mexicansk drage, og disse arter er laaannngt mere aggressive. Den art du har valgt er en af de aggressive! De kan holdes med andre fisk, og store kirurger er rat gode til at "håndtere" murærner om dagen, men om natten er det en helt anden sag. Murænerne bider i fiskene, hvis den ikke er konstant overmæt. Det resultere i både mindre og større skader. Derud over skal du virkelig have en kraftig skummer på, for dårlig vandkvalitet og sår på fiskene ender hurtigt med sygdom . Bare mine erfaringer. Men super fed art du går efter! Jeg vil dog anbefale at holde den alene, gerne sammen med en masse pudserejer, de plejer altid at komme godt ud af det sammen ;)
Mvh
Alexander

510L 170x50x60cm med 2 x 150w HQI og 4 x 24W blå T5
Brugeravatar
Alexcpdk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1074
Tilmeldt: tors 1. nov 2007 19:43
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: Muræne og andre fisk?

Indlæg af Alexcpdk »

Som Trine også skriver, så bør du lime stensætningen sammen, muræner på 40+cm er rigtig hårde ved stensætningrn, hvis de har udvalgt sig en hule, som ikke er stor nok, så gør de den stor nok! Og også som skrevet, så skal der et finmasket net over baljen. Jeg lavede en træramme hvor jeg hæftede et net på, det virkede fint.
Mvh
Alexander

510L 170x50x60cm med 2 x 150w HQI og 4 x 24W blå T5
Tarding
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 196
Tilmeldt: lør 6. feb 2010 21:18
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Muræne og andre fisk?

Indlæg af Tarding »

Alexcpdk skrev:Jeg har holdt en del forskellige muræner. De eneste som der er "sikre" med fisk er snowflake, zebra, whiteeye og delvis goldentail. Det er også derfor at disse arter oftest ses i handlen. Jeg har holdt alle de nævnte bortset fra zebraen. Derud over har jeg holdt leopard, braziliansk drage, og mexicansk drage, og disse arter er laaannngt mere aggressive. Den art du har valgt er en af de aggressive! De kan holdes med andre fisk, og store kirurger er rat gode til at "håndtere" murærner om dagen, men om natten er det en helt anden sag. Murænerne bider i fiskene, hvis den ikke er konstant overmæt. Det resultere i både mindre og større skader. Derud over skal du virkelig have en kraftig skummer på, for dårlig vandkvalitet og sår på fiskene ender hurtigt med sygdom . Bare mine erfaringer. Men super fed art du går efter! Jeg vil dog anbefale at holde den alene, gerne sammen med en masse pudserejer, de plejer altid at komme godt ud af det sammen ;)
Det er super fedt at i skriver og forklarer :D tusind tak for det..

Jeg overvejede faktisk også at holde den alene, og så bare en del flotte koraller i også, for at give akvariet noget liv. Den du kalder leopard, er det ikke den samme? den jeg skriver om kaldes nemlig også leopard kunne jeg læse mig til. :)

Hvordan ved man om den er godt mættet ?? jeg ville helst gerne have nogle andre fisk i også nemlig... Vil du anbefale jeg smider evt. kirurger i først og så murænen til sidst? jeg tænker ift. territoriale :) hvad med en puffer? eller dragefisk?

Igen tusind tak :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Muræne og andre fisk?

Indlæg af Carsten »

Tarding skrev: Hvordan ved man om den er godt mættet ?? jeg ville helst gerne have nogle andre fisk i også nemlig... Vil du anbefale jeg smider evt. kirurger i først og så murænen til sidst? jeg tænker ift. territoriale :) hvad med en puffer? eller dragefisk?

Igen tusind tak :)

Problemet er jo at murænen går på jagt om natten, når de andre fisk sover.
Derfor er det nok - uden at vide det - ligegyldigt om kirurgerne kommer i først eller sidst
Tarding
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 196
Tilmeldt: lør 6. feb 2010 21:18
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Muræne og andre fisk?

Indlæg af Tarding »

åh for hulen
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Muræne og andre fisk?

Indlæg af StarF »

Tarding skrev:
Jeg overvejede faktisk også at holde den alene, og så bare en del flotte koraller i også, for at give akvariet noget liv. Den du kalder leopard, er det ikke den samme? den jeg skriver om kaldes nemlig også leopard kunne jeg læse mig til. :)
Hvis det er fordi du er faldet for de flotte sps koraller, så bliver det op af bakke at kombinere det med store rov fisk.
Brugeravatar
Alexcpdk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1074
Tilmeldt: tors 1. nov 2007 19:43
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: Muræne og andre fisk?

Indlæg af Alexcpdk »

Murænen vil passe rigtig dårligt med stenkoraller, når den svømmer rundt i akvariet vil de hurtigt knække. Du kan se en muræne som en stor klodset muskel. Den vil ligeledes kaste meget sand storme rundt i akvariet, så de eneste koraller der egner sig sammen med den er de bløde. Af fisk er de eneste jeg vil vurdere sikre sammen med den dragefisk, alle andre vil lide skade før eller siden. Pudse rejer går rigtig godt sammen med alle muræner efter mine erfaringer. De bord næsten på dyret og i samme hule :) nu skal det hele ikke lyde alt for negativt, muræner er fantastiske dyr, men egner sig bare ikke til et selskabs rev, så er det den klassiske og selvf. Lidt kedelige snowflake man skal få fat på ;)
Mvh
Alexander

510L 170x50x60cm med 2 x 150w HQI og 4 x 24W blå T5
Tarding
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 196
Tilmeldt: lør 6. feb 2010 21:18
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Muræne og andre fisk?

Indlæg af Tarding »

Alexcpdk skrev:Murænen vil passe rigtig dårligt med stenkoraller, når den svømmer rundt i akvariet vil de hurtigt knække. Du kan se en muræne som en stor klodset muskel. Den vil ligeledes kaste meget sand storme rundt i akvariet, så de eneste koraller der egner sig sammen med den er de bløde. Af fisk er de eneste jeg vil vurdere sikre sammen med den dragefisk, alle andre vil lide skade før eller siden. Pudse rejer går rigtig godt sammen med alle muræner efter mine erfaringer. De bord næsten på dyret og i samme hule :) nu skal det hele ikke lyde alt for negativt, muræner er fantastiske dyr, men egner sig bare ikke til et selskabs rev, så er det den klassiske og selvf. Lidt kedelige snowflake man skal få fat på ;)

Haha :D er vild med du kalder den en klodset muskel.. det giver faktisk rigtig god mening :) Øv hvor er det trist... Jeg synes den er vildt fascinerende, men jeg nægter at lave et bassin kun med sten og en ål... det er for kedeligt synes jeg.

Jeg må sku i tænkte boks. :)

Tak for jeres super fede inputs!
Emils Far
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 235
Tilmeldt: tors 21. okt 2010 16:25
13
Postnummer: 9320 Hjallerup
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: NORDJYLLAND

Re: Muræne og andre fisk?

Indlæg af Emils Far »

Der er en som har lavet et fedt akvariet med rovdyr og nps koraller
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Muræne og andre fisk?

Indlæg af Carsten »

Emils Far skrev:Der er en som har lavet et fedt akvariet med rovdyr og nps koraller
Hvem??
Tarding
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 196
Tilmeldt: lør 6. feb 2010 21:18
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Muræne og andre fisk?

Indlæg af Tarding »

Emils Far skrev:Der er en som har lavet et fedt akvariet med rovdyr og nps koraller
kan du sende et link? :)
Henrikorg1
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 135
Tilmeldt: søn 2. jun 2013 10:28
10
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2013

Re: Muræne og andre fisk?

Indlæg af Henrikorg1 »

Jeg har en leopard muræne (Gymnothorax favagineus) baby på ca 1,1 meter og ca 3 gange så tyk som min overarm sammen med fisk i mit akvarie,at holde den slags er noget man skal overveje fra starten af, for som tidligere nævnt og en meget rammende beskrivelse så er de en stor klodset muskel som ikke interreserer sig for koraller og den slags,min har ved flere lejligheder væltet op mod 100 kg sten om dagen,det er ikke alle akvarier der er bygget til at der bliver væltet rundt med sten op til 20 kg pr stk,og ikke alle er lige vilde med at få ødelagt koraller for nogle tusinde på en dag fordi de tilfældigvis stod i vejen for murænen der er på seightseing rundt i akvariet,så er der den med deres kompabilitet med andre fisk,ved ikke helt hvordan jeg skal starte eller forklare det,men her kan du se et lille udsnit af hvad min indtil videre har haft på menuen
5 barser hvor af de 3 var den sorte giftige art der kan nedlægge et helt akvarie hvis de dør,men ikke murænen
4 pindsvine kuglefisk hvor de 3 har været 20-25 cm
4 dragefisk hvor den største var tæt på 40 cm og den mindste et skravl på 10-14 cm
en jævn str stime af chromiser
1 special australsk importeret snapper kan ikke huske navnet = dyr oplevelse
2 sadleback moray eel ikke almindelige i handlen
3 snowflake muræner som alle var så store at de var vokset ud af tidligere ejeres akvarier
3 odonis niger den sorte aftrækker og de var alle store nok til at tage søpindsvin i 25 cm diameter klassen
2 klovneaftrækkere som ellers nok har et ry for at kunne være bidske
2 nasoer den blå med horn i panden hvor den største var 45 cm
1 sugefisk af den slags man ser på film med sugekop ovenpå hovedet som suger sig fast på hajer og lever af deres rester ca 50 + cm
4 gylter af forskellige art
1 par ynglende nemo farvede klovnefisk
1 bambus haj på små 50 cm
1 blue dot stingray = dyrt måltid

Derudover en masse som jeg ikke kan huske så som antallet af blennier til bunden pudsefisk og rejer som jeg heller ikke kan huske antallet på osv som den også har udryddet,dens menu bare i levende fisk har rundet de 20000kr.

Men jeg har en desjardini en veliferum som er aktive i hele akvariet,en lille rolig foxface på ca 20 cm, og en lille bitte damsel som har boet her snart i 2 år,men mest overraskende en chellum rostratus som jeg har haft næsten siden jeg startede som er den frækkeste af dem alle og den følger og æder af de fiskefileter jeg stikker ned til murænen selv mens murænen skal til at sluge fiskefileten,den stopper faktisk først med at spise af fileten når murænen har slugt den og det har murænen ingen problemer med.
Men det er tydeligt at mange fisk ved pr instinkt at de skal forsøge at holde sig væk fra murænen,og så er det egntligt bare et spørgsmål om at fodre murænen i et omfang der gør at den ikke gider jagte deandre beboere oftere en du har råd til at købe nye fisk ,så er der det der med pudsefisk og pudserejer,pudserejer er næsten altid en populær makker til murænen som murænen virkelig værdsætter da den ikke har skæld som en fisk og derfor sårbar for parasitter i de rifter osv den får når den omrokerer dit akvarie,pudsefisk har jeg derimod dårlig erfaring med,ikke at pudsefisken ikke gerne vil rense ålen for dem jeg har købt har ofte opsøgt murænen som første kunde og det går skide godt indtil pudsefisken går i munden på muræne for at rense derinde,så sker der et eller andet xfiles houdini agtigt og vupti væk er den,der har rejerne af en underlig grund langt bedre chance for at overleve.
En hule til en muræne er et must og gerne en solidt opbygget en af slagsen,jeg har fjernet nogle af midterstykkerne i 5-6 grønne mælke kasser og så stripset dem sammen og derefter begravet dem under sten i den ene bagerste hjørne,sørg for der er mere en 1 ud/indgang og gerne en hvor murænen kan ligge med kun lidt over hovedet ude og overvåge resten af akvariet samt rummet hvor akvariet står,der tilbringer min over halvdelen af tiden.
Muræner sviner og da deres foder oftest består af kød med et højt næringsindhold så kræver det en ordentlig skummer og filter system som måske kan være svært at gemme under en 500 liters akvarium ?
Jeg har mit filter i kælderen som består af 2 akvastabil akvarier koblet sammen med 2 halv store skummere osv,samlet antal liter på pumperne i henhold til fabrikant oplysninger er ca 120000-130000 liter pr time så det trækker lidt strøm,fordelen er at muræner er lidt ligeglade med lys så her betsemmer du ud fra optisk indtryk samt hvilke koraller du gerne vil have.
Spørg bare hvis der er noget,og en lille ting,da jeg startede herinde for ca 3 år siden var der også et par knap så positive kommentarer omkring hold af muræner,det er fra brugere med hoved interresse i salat spisere der ikke forurener deres vand så de har mulighed for at holde specielle koraller,det skal du bare overhøre.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Muræne og andre fisk?

Indlæg af Carsten »

Henrikorg1 skrev:Jeg har en leopard muræne (Gymnothorax favagineus) baby på ca 1,1 meter og ca 3 gange så tyk som min overarm sammen med fisk i mit akvarie.
Har du da meget tynde arme :)
Spøg til side. Det er noget af et omfang, når den trods alt ikke er længere.

Henrikorg1 skrev: 5 barser hvor af de 3 var den sorte giftige art der kan nedlægge et helt akvarie hvis de dør,men ikke murænen
Har du et navn på de barser? Har ikke hørt at der skulle være nogle der er giftige
Henrikorg1
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 135
Tilmeldt: søn 2. jun 2013 10:28
10
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2013

Re: Muræne og andre fisk?

Indlæg af Henrikorg1 »

På vej til en flytning men send mig pb så skal jeg finde ud af det,de er sorte med hvid blålige striber på langs har billeder liggende af dem.
Henrikorg1
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 135
Tilmeldt: søn 2. jun 2013 10:28
10
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2013

Re: Muræne og andre fisk?

Indlæg af Henrikorg1 »

Skal nok lige få fundet navnet på dem også men her er et par billeder af dem,mener dejong havde dem på deres liste for et par år siden ?
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Deres problem var at de kun var 10 max 13 cm og mindede for meget om de smelt jeg fodrede murænen med på det tidspunkt.
Inden nogen brokker sig over mængden af fisk murænen har taget vil jeg bare sige at var de rendt ind i murænen ude i havet var udfaldet blevet det samme,nu lever den hovedsgaligt af pangasius torsk laks og rødspætte fileter eller hvad jeg lige render ind i så der bliver flere fisk i overskud til akvariebrug i forhold til hvis den havde levet hele livet i havet.
Tarding
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 196
Tilmeldt: lør 6. feb 2010 21:18
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Muræne og andre fisk?

Indlæg af Tarding »

Henrikorg1 skrev:Jeg har en leopard muræne (Gymnothorax favagineus) baby på ca 1,1 meter og ca 3 gange så tyk som min overarm sammen med fisk i mit akvarie,at holde den slags er noget man skal overveje fra starten af, for som tidligere nævnt og en meget rammende beskrivelse så er de en stor klodset muskel som ikke interreserer sig for koraller og den slags,min har ved flere lejligheder væltet op mod 100 kg sten om dagen,det er ikke alle akvarier der er bygget til at der bliver væltet rundt med sten op til 20 kg pr stk,og ikke alle er lige vilde med at få ødelagt koraller for nogle tusinde på en dag fordi de tilfældigvis stod i vejen for murænen der er på seightseing rundt i akvariet,så er der den med deres kompabilitet med andre fisk,ved ikke helt hvordan jeg skal starte eller forklare det,men her kan du se et lille udsnit af hvad min indtil videre har haft på menuen
5 barser hvor af de 3 var den sorte giftige art der kan nedlægge et helt akvarie hvis de dør,men ikke murænen
4 pindsvine kuglefisk hvor de 3 har været 20-25 cm
4 dragefisk hvor den største var tæt på 40 cm og den mindste et skravl på 10-14 cm
en jævn str stime af chromiser
1 special australsk importeret snapper kan ikke huske navnet = dyr oplevelse
2 sadleback moray eel ikke almindelige i handlen
3 snowflake muræner som alle var så store at de var vokset ud af tidligere ejeres akvarier
3 odonis niger den sorte aftrækker og de var alle store nok til at tage søpindsvin i 25 cm diameter klassen
2 klovneaftrækkere som ellers nok har et ry for at kunne være bidske
2 nasoer den blå med horn i panden hvor den største var 45 cm
1 sugefisk af den slags man ser på film med sugekop ovenpå hovedet som suger sig fast på hajer og lever af deres rester ca 50 + cm
4 gylter af forskellige art
1 par ynglende nemo farvede klovnefisk
1 bambus haj på små 50 cm
1 blue dot stingray = dyrt måltid

Derudover en masse som jeg ikke kan huske så som antallet af blennier til bunden pudsefisk og rejer som jeg heller ikke kan huske antallet på osv som den også har udryddet,dens menu bare i levende fisk har rundet de 20000kr.

Men jeg har en desjardini en veliferum som er aktive i hele akvariet,en lille rolig foxface på ca 20 cm, og en lille bitte damsel som har boet her snart i 2 år,men mest overraskende en chellum rostratus som jeg har haft næsten siden jeg startede som er den frækkeste af dem alle og den følger og æder af de fiskefileter jeg stikker ned til murænen selv mens murænen skal til at sluge fiskefileten,den stopper faktisk først med at spise af fileten når murænen har slugt den og det har murænen ingen problemer med.
Men det er tydeligt at mange fisk ved pr instinkt at de skal forsøge at holde sig væk fra murænen,og så er det egntligt bare et spørgsmål om at fodre murænen i et omfang der gør at den ikke gider jagte deandre beboere oftere en du har råd til at købe nye fisk ,så er der det der med pudsefisk og pudserejer,pudserejer er næsten altid en populær makker til murænen som murænen virkelig værdsætter da den ikke har skæld som en fisk og derfor sårbar for parasitter i de rifter osv den får når den omrokerer dit akvarie,pudsefisk har jeg derimod dårlig erfaring med,ikke at pudsefisken ikke gerne vil rense ålen for dem jeg har købt har ofte opsøgt murænen som første kunde og det går skide godt indtil pudsefisken går i munden på muræne for at rense derinde,så sker der et eller andet xfiles houdini agtigt og vupti væk er den,der har rejerne af en underlig grund langt bedre chance for at overleve.
En hule til en muræne er et must og gerne en solidt opbygget en af slagsen,jeg har fjernet nogle af midterstykkerne i 5-6 grønne mælke kasser og så stripset dem sammen og derefter begravet dem under sten i den ene bagerste hjørne,sørg for der er mere en 1 ud/indgang og gerne en hvor murænen kan ligge med kun lidt over hovedet ude og overvåge resten af akvariet samt rummet hvor akvariet står,der tilbringer min over halvdelen af tiden.
Muræner sviner og da deres foder oftest består af kød med et højt næringsindhold så kræver det en ordentlig skummer og filter system som måske kan være svært at gemme under en 500 liters akvarium ?
Jeg har mit filter i kælderen som består af 2 akvastabil akvarier koblet sammen med 2 halv store skummere osv,samlet antal liter på pumperne i henhold til fabrikant oplysninger er ca 120000-130000 liter pr time så det trækker lidt strøm,fordelen er at muræner er lidt ligeglade med lys så her betsemmer du ud fra optisk indtryk samt hvilke koraller du gerne vil have.
Spørg bare hvis der er noget,og en lille ting,da jeg startede herinde for ca 3 år siden var der også et par knap så positive kommentarer omkring hold af muræner,det er fra brugere med hoved interresse i salat spisere der ikke forurener deres vand så de har mulighed for at holde specielle koraller,det skal du bare overhøre.
hej Henrik,

Jeg elsker simpelthen din måde at forklare på :K :K :K Det er skide sjovt - men også god konstruktiv - læsning. Hvor stor er din balje siden du har plads til så meget? :)

Mht skummer, så er den er red dragon bubble king et eller andet. Og jeg har mit akvarie i væggen, og alt teknik i rummet bagved. Så der er mulighed for at opbygge det som jeg vil. Så hvis det kræver det så gør jeg det bare :)
Henrikorg1
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 135
Tilmeldt: søn 2. jun 2013 10:28
10
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2013

Re: Muræne og andre fisk?

Indlæg af Henrikorg1 »

Takker det er nu ikke alle der kan lide min ligeud måde og sige tingene på, mit akvarium er 300 lang 140 dyb og 75 højt eller Ca 4.2 m2 og 3150 liter, med filteret ligger jeg på 4000-4200 liter alt efter fordampning så et ok begynder akvarie ;-)
Har overvejet udvidelse når jeg engang bliver udlært og kommer til at tjene penge igen
Emils Far
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 235
Tilmeldt: tors 21. okt 2010 16:25
13
Postnummer: 9320 Hjallerup
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: NORDJYLLAND

Re: Muræne og andre fisk?

Indlæg af Emils Far »

http://www.reef2reef.com/threads/felici ... nk.211840/" onclick="window.open(this.href);return false;
Så fandt jeg det
Tarding
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 196
Tilmeldt: lør 6. feb 2010 21:18
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Muræne og andre fisk?

Indlæg af Tarding »

Henrikorg1 skrev:Takker det er nu ikke alle der kan lide min ligeud måde og sige tingene på, mit akvarium er 300 lang 140 dyb og 75 højt eller Ca 4.2 m2 og 3150 liter, med filteret ligger jeg på 4000-4200 liter alt efter fordampning så et ok begynder akvarie ;-)
Har overvejet udvidelse når jeg engang bliver udlært og kommer til at tjene penge igen

jo det er fedt at du er ligeud.!

fedt ... har du ikke billeder af det?
Tarding
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 196
Tilmeldt: lør 6. feb 2010 21:18
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Muræne og andre fisk?

Indlæg af Tarding »


Godt nok et lækkert bassin :) men det er også kun en snowflake og et par drager :) det kan godt gå med andre ved jeg :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Muræne og andre fisk?

Indlæg af Carsten »


Du skrev med nps koraller.
Jeg kan de ikke se så meget som en enkelt.
Nps =Non Photosynthetic
Emils Far
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 235
Tilmeldt: tors 21. okt 2010 16:25
13
Postnummer: 9320 Hjallerup
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: NORDJYLLAND

Re: Muræne og andre fisk?

Indlæg af Emils Far »

Er der ikke Gorgonia?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Muræne og andre fisk?

Indlæg af Carsten »

Emils Far skrev:Er der ikke Gorgonia?
Nogle Gongonier er NPS, lige som en del blødkoraller.
De Gongonier der er NPS, plejer at være kraftigt farvet.
Men at sige at Gongoier er NPS er ikke korrekt
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"