"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Opdræt sexy shrimp

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Opdræt sexy shrimp

Indlæg af Anden »

Hej jeg har en trio af sexy shrimp og de yngler og denne gang er der laver i vandet og filter er slukket og nu ser det ud til de bliver til noget (100stk er gæt)og så kommer jeg tænke på om jeg skal foder dem op eller nok lave nogle stk da vel er totalt umulige at komme af med?
Jeg vil jo ik bare lave dem for at aflive dem men jeg vil ik have dem jeg har og kan ik komme af med dem jeg har så 100stk vil vel ik være nemmere end en trio.
Dette er ik en salgstråd og der sælges ik nogle/noget.

De er jo ikke helt reef safe men sælges som reef safe i butikker og så vil jeg jo ik ligefrem bedrage til folk får de samme problemer som mig da jeg fik sexy shrimp og ik havde et stort nok akvarie til at rejer kunne pille uden at stresse sps til døde(sps død og zoa lukning).

Det skal lige siges de går i en 50liter hitchhiker tank med ca 25kg sten så der er ik noget plads til andet end sten og laver er næsten helt udviklet og er snart små rejer så det er ik fordi jeg har prøvet at yngle på dem jeg vil bare vide om jeg bare skal tænde pumpen igen eller om i mender det ville være ok at sælge dem til butik selv om man ved de sælger dem som reef safe?
Billede
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Opdræt sexy shrimp

Indlæg af Ryom »

Hvis en butik vil tage dem. Så ville jeg da klart sælge dem. Så længe du ikke lægger skjul på at de ikke er reefsafe. Så er det jo ikke dit ansvar hvilken moral butikken har
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Opdræt sexy shrimp

Indlæg af Carsten »

Et råd, glem alt om det.
Det er mere end problematisk.
Søg om der er nogle hobby folk der har haft held med det.
En De "lette" rejer at opdrætte er danbebrogsrejen og den er 42 om metaforen med 7 lave stadier med hvert sit foder krav. Og efter de 42 dage har man så en mikroreje på få millimeter
Emils Far
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 235
Tilmeldt: tors 21. okt 2010 16:25
13
Postnummer: 9320 Hjallerup
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: NORDJYLLAND

Re: Opdræt sexy shrimp

Indlæg af Emils Far »

Det lyder da fedt jeg ville gerne have dem i et nano.
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Opdræt sexy shrimp

Indlæg af Anden »

Carsten skrev:Et råd, glem alt om det.
Det er mere end problematisk.
Søg om der er nogle hobby folk der har haft held med det.
En De "lette" rejer at opdrætte er danbebrogsrejen og den er 42 om metaforen med 7 lave stadier med hvert sit foder krav. Og efter de 42 dage har man så en mikroreje på få millimeter

Sexy er nu nemme nok men det var ik mit spørsmål det var om i ville sælge dem vidre til butik når i ved de bliver solgt som reef safe uden at være det?
Billede
Jesper ØH
Reactions:

Re: Opdræt sexy shrimp

Indlæg af Jesper ØH »

Anden skrev:
Carsten skrev:Et råd, glem alt om det.
Det er mere end problematisk.
Søg om der er nogle hobby folk der har haft held med det.
En De "lette" rejer at opdrætte er danbebrogsrejen og den er 42 om metaforen med 7 lave stadier med hvert sit foder krav. Og efter de 42 dage har man så en mikroreje på få millimeter

Sexy er nu nemme nok men det var ik mit spørsmål det var om i ville sælge dem vidre til butik når i ved de bliver solgt som reef safe uden at være det?
Hvis du har solgt dem til forhandler, er det jo hans ansvar hvad han vil sælge dem som. Men som Carsten siger så glem alt om det, da dit yngel helt sikkert snart er væk. Rejer er mere en svære at opdrætte.
Emils Far
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 235
Tilmeldt: tors 21. okt 2010 16:25
13
Postnummer: 9320 Hjallerup
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: NORDJYLLAND

Re: Opdræt sexy shrimp

Indlæg af Emils Far »

Jeg har læst om at det skulle være en af de nemmere
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Opdræt sexy shrimp

Indlæg af PoulD »

Butikken sælger dem vel som reef safe uanset om forretningen køber dem af dig eller af en anden?

Måske er det en subjektivt vurdering du kommer med. Vil du også kalde det bedrag at sælge en klovnfisk som reef safe? En klovnfisk kan jo også irritere en koral, hvis den ikke har en anemone.

Måske kunne en anemone (uden klovnfisk) faktisk afholde rejerne fra at pille i dine koraller.

Når rejerne åbenbart ikke er reef safe hos dig, kunne det måske også skyldes, at du ikke giver dem mad nok. Mange fisk og andre marinedyr er kun reef safe så længe man giver dem nok at spise.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Opdræt sexy shrimp

Indlæg af Carsten »

Emils Far skrev:Jeg har læst om at det skulle være en af de nemmere
Muligvis, men i forhold til hvad??
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Opdræt sexy shrimp

Indlæg af hellfish »

Carsten skrev:
Emils Far skrev:Jeg har læst om at det skulle være en af de nemmere
Muligvis, men i forhold til hvad??
Køer!

Nok lysmata!

Lidt god læsning:
http://reeftinkers.com/forums/topic/2-s ... ted-guide/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Opdræt sexy shrimp

Indlæg af Carsten »

hellfish skrev:
Carsten skrev:
Emils Far skrev:Jeg har læst om at det skulle være en af de nemmere
Muligvis, men i forhold til hvad??
Køer!

Nok lysmata!

Lidt god læsning:
http://reeftinkers.com/forums/topic/2-s ... ted-guide/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu går netop L. amboiensis for at være blandt de lettere.
Og fordi et opdræt lykkedes, er der vel ikke basis for at sige de er lette. Når der er lavet mange opdræt på stribe kan man begynde at sige det.
Hvis de var så lette, mon ikke vi så havde set flere af dem end vi gør?
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Opdræt sexy shrimp

Indlæg af hellfish »

Nu har jeg netop ikke skrevet at det var l. Amboinensis, men kun skrevet genus.


Carsten er det overhovedet noget du har gidet Google?
Synes da at der er en del der gør det... :)
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Opdræt sexy shrimp

Indlæg af ole kekkonen »

som jeg forstår det det som carsten skriver om begge rejer så kan det lade sig gøre men kræver nok endel arbejde
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Opdræt sexy shrimp

Indlæg af Carsten »

hellfish skrev:Nu har jeg netop ikke skrevet at det var l. Amboinensis, men kun skrevet genus.


Carsten er det overhovedet noget du har gidet Google?
Synes da at der er en del der gør det... :)
Selvfølgelig har jeg googlet det.
At der er et par stykker der har lavet dem, over xx antal år gør det vel ikke lige frem til noget gud og hver mand
kan finde ud af.
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Opdræt sexy shrimp

Indlæg af Anden »

Jeg er mundlam og ved ikke hvordan jeg skal formulere jeg mere klart så jeg vil nøjes med at takke dem der har svaret på mit spørsmål.
Billede
Brugeravatar
Kobber
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 231
Tilmeldt: fre 22. nov 2013 23:05
10
Postnummer: 4800 Nykøbing Falster
Saltvand siden?: 2013

Re: Opdræt sexy shrimp

Indlæg af Kobber »

Jeg forstår sku godt hvad du mener. Skide irriterende når dit spørgsmål ender ud i en diskussion om hvor vidt det lykkes for dig at opdrætte dem eller ej. Til dit spørgsmål synes ikke du skal føle det som dit ansvar om hvad en forhandler med erfaring gør. Så synes da helt klart du skal sælge dem til en forhandler hvis du har en der vil købe dem.
MVH Kobber
Martin
http://www.aquatic.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=69565" onclick="window.open(this.href);return false; Mit 350L
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=76751" onclick="window.open(this.href);return false; Mit 60L
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Opdræt sexy shrimp

Indlæg af Hougaard »

Reefsafe er en misvisende titel - Der er INTET der er reefsafe !

Man kan tale om, hvor store "sameksistens problemer" en given art kan have, men alle koraller/fisk/alger/sten/krabber etc. har ting som de enten spiser, bliver spist af, sidder på, eller vil blive sat på, fører kemisk krig imod, eller er modtageren for en kemisk krig etc...

Jeg har haft Thor amboinensis i mange år, og den er fredelig nok, men hvis du har noget der er småt nok, så er det sikkert interessant for den... Men sådan er det jo på et rev ;)
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Opdræt sexy shrimp

Indlæg af Anden »

Kobber skrev:Jeg forstår sku godt hvad du mener. Skide irriterende når dit spørgsmål ender ud i en diskussion om hvor vidt det lykkes for dig at opdrætte dem eller ej. Til dit spørgsmål synes ikke du skal føle det som dit ansvar om hvad en forhandler med erfaring gør. Så synes da helt klart du skal sælge dem til en forhandler hvis du har en der vil købe dem.
MVH Kobber
:GO

De første laver har sat sig, så vi må se.
Billede
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Opdræt sexy shrimp

Indlæg af ole kekkonen »

du har set den her ik´?
http://www.chucksaddiction.com/harlequinshrimp.html" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Opdræt sexy shrimp

Indlæg af ole kekkonen »

ved ikke rigtig hvorfor jeg linket til det er jo ikke engang samme reje men fin artikkel,charles laver altid gode ting:)
http://www.meerwasserforum.info/index.p ... adID=59874" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Opdræt sexy shrimp

Indlæg af ole kekkonen »

lige en til

http://www.mbisite.org/Forums/tm.aspx?&m=51326&mpage=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Opdræt sexy shrimp

Indlæg af Anden »

Tak for link det er fin læsning og dem havde jeg ik set før, men jeg er jo næsten færdig og tør slet ik lave det så indviklet og sterilt så skal jeg jo ik lave andet end at fodre og rense akvarie, mine går i normalt akvarie uden filter skummer eller pumper og det virker fint.

Det eneste problem bliver vandskift uden at suge larver med op så de må godt snart slå sig ned.
Billede
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Opdræt sexy shrimp

Indlæg af ole kekkonen »

thor lever somregel i kommensalisme på mange forskellige tropiske anemoner,vær sikker på du fodrer anemonen de er på,de spiser tentakler og stykker ifra anemoner og hvis du ikke har dem på en anemone så kan det være de går på koraller og lignende måske ådsler de lidt osse men den her varietet af rejer har forskellige slags køn og går igennem et kortere planktonisk liv så det kan være du kan opdrætte dem men jeg tror din balje er for lille
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Opdræt sexy shrimp

Indlæg af nielsk »

http://www.marinebreeder.org/forums/vie ... 223&t=2179" onclick="window.open(this.href);return false;

På Marinebreeder kan du læse en masse om Thor opdræt - bare kom i gang - mon ikke du nok skal få dem afsat på Forum eller til en lokal butik i bytte
SPS : Stability provides succes
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Opdræt sexy shrimp

Indlæg af Anden »

Igen tak men jeg har opdrætte sexy og er total ligeglad med at folk ik tror det kan gøres det var ik det tråden gik ud på og at i ik kan få noget til at lykkes skal vel gå ud over os andre.

De er ikke reef safe og en lille søgning her eller på andre sider vil jo sige det samme de går på zoa selv om de har anemoner men det var heller ik spørsmål.

Tak for "hjælpen" jeg har fået svar som jeg vil overveje men det bliver nok ik til andet end foder og jeg poster foto når de kan tages.
Billede
Emils Far
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 235
Tilmeldt: tors 21. okt 2010 16:25
13
Postnummer: 9320 Hjallerup
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: NORDJYLLAND

Re: Opdræt sexy shrimp

Indlæg af Emils Far »

Jeg håber du gør det ☺ for jeg syntes det er noget af det fedeste når der er nogle som virkelig er dygtige, at deres dyr får unger. Hilsen Reenberg
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Opdræt sexy shrimp

Indlæg af Anden »

Jeg glemte lige denne tråd men kan fortælle af de 7 kuld af 50-150 Per kuld larver blive det til 70rejer der nåde at "sætte" men kun ca 40 rejer der overlevede til "voksen" og slet ik alt det arbejde værd.
Og efter jeg fik søheste der har spist dem alle (også mine glasrejer) er det ik noget jeg gør igen med det samme.
Billede
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"