"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Er det en skrøne? (Søstjerner ikke tåler at komme ovenvande)

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Er det en skrøne? (Søstjerner ikke tåler at komme ovenvande)

Indlæg af MoG »

Kan ikke lige blive klog på om en søstjerne ved afklimattisering (fra spanden og op i nettet) kan tåle at komme ovenvande?
Har læst flere tråde der modsiger hinanden...

Må de eller må de ikke komme oven vande? :smart:
Morten
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Er det en skrøne? (Søstjerner ikke tåler at komme ovenva

Indlæg af PederP »

Mine sandsøstjerner har jeg haft over vandet mange gange. Jeg tror skrønerne er opstået på grund af at de er sarte over for transport, da jeg også hører om mange der finder dem svære at holde i live.
Min ældste søstjerne har jeg haft i 3½ år, den har gået i bb i lang tid. Hvis først man får en som "virker", så er det en sejlivet skraldemand.
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Er det en skrøne? (Søstjerner ikke tåler at komme ovenva

Indlæg af pederrevnørd »

Enig med min navnebror,

Med den eneste tilføjelse at sådannene Pighud'er har det bedst fugtige.......
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Dezon
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1120
Tilmeldt: ons 19. mar 2008 19:13
16
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Herning

Re: Er det en skrøne? (Søstjerner ikke tåler at komme ovenva

Indlæg af Dezon »

Har set flere søstjerner over vandet i røde havet og ikke mindst i Danmark når de sider på molen eller kajen.

Tror det er en skrøne ligesom at man ikke må røre fugle unger, for så vil deres mor ikke kendes ved dem. (ja underlig samlingen men begge er skrøner :-))
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Er det en skrøne? (Søstjerner ikke tåler at komme ovenva

Indlæg af ole kekkonen »

de fleste echinodermer passer ikke i baljen af en helt anden grund og det er at de simpelthen er for store(med et par undtagelser)
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Er det en skrøne? (Søstjerner ikke tåler at komme ovenva

Indlæg af PoulD »

Aner ikke om der er noget om snakken, men en stor (og vel relativet velrenommeret) biks som LiveAquaria påstår det forholder sig sådan, og jeg går ud fra de formentlig har dygtige eksperter i ryggen. Der går jo også sjældendt røg af en brand uden der er en smule gløder. Man ved ikke forfærdelig meget om søstjerner, så måske er der ingen som ved med 100% sikkerhed om det har nogen betydning. Man ved dog at et stort antal omkommer eller bliver stærkt svækkede under transport, samt at de kan være lidt småhysteriske for pludselige svingninger i salinitet.

Man ved vist også med rimelig sikkerhed, at en del andre dyr (nok mest dyr som primært opholder sig i bentiske zoner), søpindsvin, Tridacna og visse svampetyper KAN få problemer med luftbobler som fanges i dem, som de ikke kan slippe af med.

Længere tid ovevande vil jo slå de fleste marinedyr ihjel. Den korte tid fra posen og over i akvariet gør med stor sandsynlighed ingen skade, men jeg ville da alligevel tage den ud af beholderen under vandet, dels for at gå med seler og livrem, og dels fordi jeg ikke kan få øje på nogen god grund til at tage den op i luften.

Ellers er det også min erfaring, som Peder og Peder, at i al fald blå Linckia synes en del mere hårdfør end rygtet siger (jeg ved ikke noget om andre slags).
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Er det en skrøne? (Søstjerner ikke tåler at komme ovenva

Indlæg af PoulD »

ole. skrev:de fleste echinodermer passer ikke i baljen af en helt anden grund og det er at de simpelthen er for store(med et par undtagelser)
Hvis det med luften er en skrøne, kunne det måske skyldes at nogen har forvekslet echinoids med echinodermer?
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Er det en skrøne? (Søstjerner ikke tåler at komme ovenva

Indlæg af pederrevnørd »

PoulD skrev:
ole. skrev:de fleste echinodermer passer ikke i baljen af en helt anden grund og det er at de simpelthen er for store(med et par undtagelser)
Hvis det med luften er en skrøne, kunne det måske skyldes at nogen har forvekslet echinoids med echinodermer?
De tilhører da begge Echinoderm - på dansk pighuder :y
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Er det en skrøne? (Søstjerner ikke tåler at komme ovenva

Indlæg af ole kekkonen »

de har helt sin egen gruppe ingen andre dyr minder om echinodermer jo måske vertebrater lidt og helt ekstremt koraller :W
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24182901" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Er det en skrøne? (Søstjerner ikke tåler at komme ovenva

Indlæg af PoulD »

pederrevnørd skrev:
PoulD skrev:
ole. skrev:de fleste echinodermer passer ikke i baljen af en helt anden grund og det er at de simpelthen er for store(med et par undtagelser)
Hvis det med luften er en skrøne, kunne det måske skyldes at nogen har forvekslet echinoids med echinodermer?
De tilhører da begge Echinoderm - på dansk pighuder :y
Det ved jeg godt Peder, men når man nu ved, at echinoids KAN få problemer med luftbobler, kunne nogen måske have forvekslet ordende, eller bare troet, at det galt alle echinodermer (hvad man formentlig heller ikke med 100% sikkerhed kan afvise, at det gør)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Er det en skrøne? (Søstjerner ikke tåler at komme ovenva

Indlæg af Thue »

Er det ikke mest så som feks fromia sp der helst ikke må komme over vand ???
DrMonty73
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: lør 4. aug 2012 12:31
11
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: Er det en skrøne? (Søstjerner ikke tåler at komme ovenva

Indlæg af DrMonty73 »

Jeg havde forstået at det var sandsøstjerner der ikke kunne tåle at komme over vand.

Mvh
Martin Larsen
Slagelse

Min tråd til mit 360 liters hjørneakvarium:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=84789" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Er det en skrøne? (Søstjerner ikke tåler at komme ovenva

Indlæg af ole kekkonen »

nej man bruger sige det generelt om svampe,svampe fra grundt vand producerer et slim lag der gør de kan være over vand,svampe der mangler det kan få luft i deres små gange så de klapper sammen
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Er det en skrøne? (Søstjerner ikke tåler at komme ovenva

Indlæg af PoulD »

Det gælder i øvrigt også mennesker. Hvis en lidt klodset tanddoktor har efterladt bare en mikroskopisk luftboble under en plumpe, kan selv store granvoksne mænd være overbevist om at de er døden nær, under et dyk :K Og det er jo på de første meter trykforskellen er størst
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Er det en skrøne? (Søstjerner ikke tåler at komme ovenva

Indlæg af pederrevnørd »

PoulD skrev:Det gælder i øvrigt også mennesker. Hvis en lidt klodset tanddoktor har efterladt bare en mikroskopisk luftboble under en plumpe, kan selv store granvoksne mænd være overbevist om at de er døden nær, under et dyk :K Og det er jo på de første meter trykforskellen er størst
Hvorfor Poul ?

Smerte ?
Har kun snorklet - så er nysgerrig :biggrin:
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Er det en skrøne? (Søstjerner ikke tåler at komme ovenva

Indlæg af PoulD »

Jamen, det kan skam også opleves ved snorkel dykning på 5 -10m dybde
http://www.scuba-doc.com/dendiv.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Er det en skrøne? (Søstjerner ikke tåler at komme ovenva

Indlæg af pederrevnørd »

Tak Poul,

Det var ny viden for mig, interessant :-)

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Er det en skrøne? (Søstjerner ikke tåler at komme ovenva

Indlæg af nielsk »

Sandsøstjerner kan ikke sammenlignes med de andre i holdbarhed. De kan nærmest holde til alt. Jeg har set dem i tidevandslommer ( Filipinerne ) vandre lystigt rundt i 35 grader varmt vand - for at falde 6-7 grader i temp ( og velsagtens salinitet ) når tidevandet kom ind. Jeg har selv 2 som er "arvet" fra andre akvarier for 3-4 år siden - husker det ikke. De finder åbenbart fint med føde i vores akvarier.
Blå Linkia har jeg faktisk oftest set på ren sand/klippe bund på 2-5 meters dybde. De virker specielt glade for søgræs områder.
Men jeg er også nervøs for at sartere typer som bl.a. Linkia ikke tåler at komme over vandet.
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Er det en skrøne? (Søstjerner ikke tåler at komme ovenva

Indlæg af MoG »

I mit tilfælde drejer det sig om (rød) fromia. ? Hvis der er det mindste tvivl, så må jeg smide den i en kop i spanden og så op i akvariet så den bliver under vand .
Morten
Christian JS
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 61
Tilmeldt: man 11. aug 2014 22:14
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2010

Re: Er det en skrøne? (Søstjerner ikke tåler at komme ovenva

Indlæg af Christian JS »

Min Fromia, som jeg har haft ihvertfald et halvt år, stikker nogle gange selv et "ben" op af vandet, så noget tolerante er de da!
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Er det en skrøne? (Søstjerner ikke tåler at komme ovenva

Indlæg af Anden »

Jeg troede det var søheste der ik må komme ovenvandet.

Normalt i ferskvand er det vigtig at læse om de arter man køber hvis de skal have et langt liv men her i saltvand er det vigtig man læser om arter man køber hvis man vil have dem hele vejen med hjem i live.;-)
Billede
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Er det en skrøne? (Søstjerner ikke tåler at komme ovenva

Indlæg af MoG »

Fik købt to stk fine søstjerner af før omtalte art.
De har været i siden fredag og er stadig i live . Dog synes jeg ikke de er særlig aktive !
De var kortvarigt ovenvande, men de ser ikke ud til at have lidt overlast. Så mon ikke den myte kan aflives? , i hvertfald hvad angår denne art! :wink:

Er der nogen der kan fortælle om det er normal adfærd , at de ikke rykker så meget rundt i starten? De har drønet rundt på den samme sten siden i fredags ...?
Morten
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Er det en skrøne? (Søstjerner ikke tåler at komme ovenva

Indlæg af nielsk »

Manglende aktivitet plejer at være et dårligt tegn. Jeg synes også først de begynder at gå i opløsning efter nogle uger hvis de ikke klarer den.
Håber de klarer skærene
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Er det en skrøne? (Søstjerner ikke tåler at komme ovenva

Indlæg af MoG »

Øv...
Den ene bevæger sig næsten ikke ... Men den anden tager en lille tur rundt på stenen.. Men aktive er de sgu ikke! Og det du fortæller Niels, lyder ikke alt for godt ..
Morten
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Er det en skrøne? (Søstjerner ikke tåler at komme ovenva

Indlæg af Meller »

min linkia er som ofte aktiv om aften/natten/morgenen, prøv at holde øje med den der, da min næsten heller ikke rør sig når lyset er på fuld smader :-)
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Christian JS
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 61
Tilmeldt: man 11. aug 2014 22:14
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2010

Re: Er det en skrøne? (Søstjerner ikke tåler at komme ovenva

Indlæg af Christian JS »

Min røde tosser heller ikke rundt i hele baljen for fuld smadder, den kan sidde det samme sted længe! Men den har boet hos mig i over et halvt år, og virker tilfreds.
Giv dem lidt tid, det er ikke verdens mest avancerede centralnervesystem du har med at gøre ;-)
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Er det en skrøne? (Søstjerner ikke tåler at komme ovenva

Indlæg af PoulD »

Meller skrev:min linkia er som ofte aktiv om aften/natten/morgenen, prøv at holde øje med den der, da min næsten heller ikke rør sig når lyset er på fuld smader :-)
+ 1 Min Linckia er også udpræget nocturnal. Som en mellemting mellem Peter Parker på vej op ad en skyskraber og en teenager på pubcrawl i Sunny Beach, suser den rundt hele natten, og sover den så ud under et bord i hegnet hele dagen. Jeg aner faktisk ikke engang hvor den gemmer sig henne om dagen
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Er det en skrøne? (Søstjerner ikke tåler at komme ovenva

Indlæg af MoG »

Prøvede at rykke begge søstjerner igår. De kravlede lige så stille væk begge to... Skulle lige være sikker på at de ikke var døde. Specielt den ene var jeg i tvivl om , da den overhovedet ikke havde rørt sig ud af flækken... Men nu må jeg se hvad det ender med!
Morten
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4571
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Er det en skrøne? (Søstjerner ikke tåler at komme ovenva

Indlæg af Nicki Henriksen »

Jeg købte også en Fromia i sidste uge/onsdag, og det er først idag den har rykket sig væk fra den søjle jeg satte den i ved.

Giv den lidt tid, min er slet ikke så aktiv som F.eks mit pindsvin var da den blev sat i.

Det med over vand aner jeg intet om, lod heller ikke mærke til hvordan Carsten fangede den op i posen
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Er det en skrøne? (Søstjerner ikke tåler at komme ovenva

Indlæg af amddurin »

- Jeg har mistet flere søstjerner efter 1-4 uger i akv. - har nu en Blå natteravn (Linka) og vist stadigvæk en slange søstjerne osse...

- Jeg tror at det var 2 Fromia + 2 andre røde jeg mistede over ca. 2 måneder... (De holdt kun 1-4 uger hver, købte 2 ad gangen og har en del alger på ruderne og LS, så det burde ikke være sult...)
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"