"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvilken fisk og hvilken størrelse?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Victor Henneberg
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 8
Tilmeldt: lør 30. jun 2018 16:10
5
Postnummer: 6840 Oksbøl
Saltvand siden?: 2018

Hvilken fisk og hvilken størrelse?

Indlæg af Victor Henneberg »

Hej, jeg står med drømmen om at starte er 450 liters som 16 årig. Har tænkt mig at kæbe brugt og holde prisen nede så godt som muligt. Mit spørgsmål er nu, hvor mange palet kirurger og gule kirurger kan jeg have blandet i et 450 liters akvarie hvor der er godt fyldt med koraler og sten, der kommer self til at være en sump. Og ellers kom med andre tanker og tips

Vh Victor :)


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvilken fisk og hvilken størrelse?

Indlæg af Carsten »

Mit råd til dig vil være. Drop paletkirurgerne, de er flotte, men bestemt ikke en begynder fisk. Smæk med døren og de får pletter. Der er jo også en grund til at de kaldes pletkirurger. Der er så mange andre flotte kirurger, som er langt lettere at holde, og som er markant billigere i indkøb


Victor Henneberg
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 8
Tilmeldt: lør 30. jun 2018 16:10
5
Postnummer: 6840 Oksbøl
Saltvand siden?: 2018

Re: Hvilken fisk og hvilken størrelse?

Indlæg af Victor Henneberg »

Okay tak for dit svar, andre blå fisk som ville fungere godt med gul kirug?


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvilken fisk og hvilken størrelse?

Indlæg af crazy seahorse »

Victor Henneberg skrev:Okay tak for dit svar, andre blå fisk som ville fungere godt med gul kirug?
Chromis, de findes i blå. Det er samtidig en stimefisk. Jeg har set en flok på 14 stk, der stimer når det passer dem og svømmer enkeltvis når det falder for. De leger sågar i akvariet. Alt i alt, en fisk der skaber liv for de er konstant i bevægelse. Hårdføre og rimelige i indkøb.
Skal det være Kirurger og i blå, så er der A.mata, A,coeruleus og Z.xanthurum.

Erik

Edit: Z.xanthurum er i familie med den gule Kirurg. Så for at undgå en masse ballade, så skal de helst i samtidig og gerne være i nogenlunde samme størrelse.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Victor Henneberg
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 8
Tilmeldt: lør 30. jun 2018 16:10
5
Postnummer: 6840 Oksbøl
Saltvand siden?: 2018

Re: Hvilken fisk og hvilken størrelse?

Indlæg af Victor Henneberg »

Ved du hvor man kan købe de fisk, og hvor man evt kan købe flotte koraller. Er meget interesseret i Zoantids velvidende om deres gift. Men alle steder jeg har kigget er det tit de brune kedelige, kan godt lige sådan nogle som:”blueberry field” og “fire and ICE”
Gerne i Midtjyllands området :)


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvilken fisk og hvilken størrelse?

Indlæg af crazy seahorse »

Victor Henneberg skrev:Ved du hvor man kan købe de fisk, og hvor man evt kan købe flotte koraller. Er meget interesseret i Zoantids velvidende om deres gift. Men alle steder jeg har kigget er det tit de brune kedelige, kan godt lige sådan nogle som:”blueberry field” og “fire and ICE”
Gerne i Midtjyllands området :)
Mit bud mht fiskene vil være Oceanreef i Horsens. De flytter nu her og åbner igen, vistnok til august. De rykker vist til Odder området.
Zoaer kan du få alle vegne på nettet eller herinde. Allan M laver flere typer. Skriv til ham.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Victor Henneberg
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 8
Tilmeldt: lør 30. jun 2018 16:10
5
Postnummer: 6840 Oksbøl
Saltvand siden?: 2018

Re: Hvilken fisk og hvilken størrelse?

Indlæg af Victor Henneberg »

Hvordan får jeg fat i Allan M?
Og har et akvarie pt på 100 liter, kan du komme med en god og spændene fisk og cleanup crew kombination til den? :)


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvilken fisk og hvilken størrelse?

Indlæg af crazy seahorse »

Victor Henneberg skrev:Hvordan får jeg fat i Allan M?
Og har et akvarie pt på 100 liter, kan du komme med en god og spændene fisk og cleanup crew kombination til den? :)
Allan er her: http://www.saltvandsforum.dk/memberlist ... ile&u=5520" onclick="window.open(this.href);return false;

Cuc er forskellige snegle og evt de små rødbenede eremitkrebs. De fleste forhandlere har dem regelmæssigt, ellers kan du få dem hjem fra Tyskland eller på en af Mobys De Jong ture.
Fisk kunne være lidt Chromis, så får du lidt liv og de er ikke så dyre.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Victor Henneberg
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 8
Tilmeldt: lør 30. jun 2018 16:10
5
Postnummer: 6840 Oksbøl
Saltvand siden?: 2018

Re: Hvilken fisk og hvilken størrelse?

Indlæg af Victor Henneberg »

Hvor mange chromis? og ku der evt være plads til blå chromis og en gul fisk?


Victor Henneberg
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 8
Tilmeldt: lør 30. jun 2018 16:10
5
Postnummer: 6840 Oksbøl
Saltvand siden?: 2018

Re: Hvilken fisk og hvilken størrelse?

Indlæg af Victor Henneberg »

Og kan man få sendt fisk og koraller, fra fx deepocean eller reefstore til mig her i esbjerg vestjylland?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvilken fisk og hvilken størrelse?

Indlæg af Carsten »

Victor Henneberg skrev:Og kan man få sendt fisk og koraller, fra fx deepocean eller reefstore til mig her i esbjerg vestjylland?
Du skal ikke regne med at få det sendt. Fisk skal sendes med godkendte transport firmaer. Og de tager sig godt betalt. Fisk skal man se inden køb, der kan være så mange ting som gør at man undlader at købe den. Og netop sådan en fisk vil være oplagt at fyre af i et postordre salg


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Hvilken fisk og hvilken størrelse?

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Victor. Til 100L ville jeg komme chromis I og så en gul gylte.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Victor Henneberg
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 8
Tilmeldt: lør 30. jun 2018 16:10
5
Postnummer: 6840 Oksbøl
Saltvand siden?: 2018

Re: Hvilken fisk og hvilken størrelse?

Indlæg af Victor Henneberg »

Okay, den er flot, god til koraller? Og hvor mange chromis?

Vil gerne også have sammen med chromis og gylte, en goby tror jeg det er, sådan en som tager det ind i munden og sier det ud ved halsen igen? Sys det ser så sjovt ud


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvilken fisk og hvilken størrelse?

Indlæg af Carsten »

Victor Henneberg skrev:Okay, den er flot, god til koraller? Og hvor mange chromis?

Vil gerne også have sammen med chromis og gylte, en goby tror jeg det er, sådan en som tager det ind i munden og sier det ud ved halsen igen? Sys det ser så sjovt ud
Det kan godt være at det ser sjovt ud. MEN lad være med at købe en, fordi der er simpelthen ikke føde nok i bundlaget til at fisken kan overleve på det.
En sandspiser kan være mange måneder om at dø af sult, men 99% af alle dør af sult.

Du kan ikke forvente at vi kan trække en skuffe ud med en facitliste hvilke og hvormange fisk du kan have i akvariet. Der er en hel masse faktorer som du skal tage i betragtning.

Få sat akvariet op og få det igang, og når du kommer så langt at akvariet er klar til at få levende væsener i, er Reefocean nok åbnet igen.


Victor Henneberg
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 8
Tilmeldt: lør 30. jun 2018 16:10
5
Postnummer: 6840 Oksbøl
Saltvand siden?: 2018

Re: Hvilken fisk og hvilken størrelse?

Indlæg af Victor Henneberg »

Vil jeg gøre :)


Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"