"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Spiser de små søstjerner mine Zoas

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Casper T.
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 401
Tilmeldt: fre 17. jan 2014 10:38
10
Postnummer: 2900 Hellerup
Saltvand siden?: 2014

Spiser de små søstjerner mine Zoas

Indlæg af Casper T. »

Hej

Jeg har lagt mærke til at de der små søstjerne, der næsten altid kommer i ens akvarie, når de sætter sig på en zoa så dør den bagefter? Er det rigtig observeret?

Hilsen Casper


Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Spiser de små søstjerner mine Zoas

Indlæg af Allan M »

Meget meget muligt. Her fjerner jeg notorisk alle søstjerner, af samme årsag. Men ved sgu aldrig om det er af den onde eller gode slags, før det er for sent.


Life is a beach and then you dive.
Flem1
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: tirs 19. feb 2013 08:25
11
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Spiser de små søstjerner mine Zoas

Indlæg af Flem1 »

Jeg har også oplevet det, og de er faktisk pænt effektive - har mistet en del på den konto, da det er lidt umuligt at fjerne dem, hvis man har mange. Så væk med dem.
Mvh
Flemming


Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Spiser de små søstjerner mine Zoas

Indlæg af christiantt »

I mit gamle akvarie gjorde det. Så kan kun tilslutte mig i koret - ud med dem før de bliver for mange.


Casper T.
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 401
Tilmeldt: fre 17. jan 2014 10:38
10
Postnummer: 2900 Hellerup
Saltvand siden?: 2014

Re: Spiser de små søstjerner mine Zoas

Indlæg af Casper T. »

Fandt en artikel om dem. Ud ud ud ;)

https://reefbuilders.com/2016/03/30/ast ... m-critter/" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Spiser de små søstjerner mine Zoas

Indlæg af Carsten »

Pas nu på med at råbe ulven kommer!
Der er flere hundrede måske tusinde arter af Asterina.
Langt de fleste er fuldstændigt uskadelige. Igennem alle årene - i hvert fald de år hvor det har været muligt for mig at holde koraller. Har jeg kun en enkelt gang fået en enkelt Asterina ind der suttede lidt på en Acropora. Og jeg er stadig ikke 100 % sikker på at det var den som var skyld i skaden på den Acropora


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Spiser de små søstjerner mine Zoas

Indlæg af crazy seahorse »

Hvis du er i tvivl, så sæt en Harlequin reje i. De lever kun af søstjerner og rydder snildt et akvarie fuldstændig.
Har gjort det her, hver gang de blev for mange og de har fjernet dem meget hurtigt. Vær dog obs på, at de æder alle søstjerner - også dem du gerne vil have.
Når den har ædt alle søstjerner, kan den fanges op og gives/sælges videre. Den dør af sult når Asterinaerne er væk.
Kan sikkert forholdsvis nemt indfanges i en fælde med en søstjerne i som madding.
Samtidig er det en meget smuk reje, så der er lidt at kigge på. Jeg fodrede mine to med Asterinaer jeg pillede op fra mine andre akvarier. De kastede sig over dem med det samme. Du vil også finde ud af, hvor mange du egentlig har. Når der kommer en Harlequin reje i, så udskiller søstjernerne et eller andet advarselsstof der gør, at du vil se dem prøve at flygte ved at kravle op på forruden. Mike Paletta viser det i en video, hvor man tydeligt kan se det (så vidt jeg husker)

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Casper T.
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 401
Tilmeldt: fre 17. jan 2014 10:38
10
Postnummer: 2900 Hellerup
Saltvand siden?: 2014

Re: Spiser de små søstjerner mine Zoas

Indlæg af Casper T. »

Carsten jeg har set dem sætte sig på flere af min zoa polypper, hvor polyppen efterfølgende trækker sig sammen og går til grunde. Jeg fjerner dem for en sikkerheds skyld ;)


Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: Spiser de små søstjerner mine Zoas

Indlæg af Twinks »

crazy seahorse skrev:Hvis du er i tvivl, så sæt en Harlequin reje i. De lever kun af søstjerner og rydder snildt et akvarie fuldstændig.
Har gjort det her, hver gang de blev for mange og de har fjernet dem meget hurtigt. Vær dog obs på, at de æder alle søstjerner - også dem du gerne vil have.
Når den har ædt alle søstjerner, kan den fanges op og gives/sælges videre. Den dør af sult når Asterinaerne er væk.
Kan sikkert forholdsvis nemt indfanges i en fælde med en søstjerne i som madding.
Samtidig er det en meget smuk reje, så der er lidt at kigge på. Jeg fodrede mine to med Asterinaer jeg pillede op fra mine andre akvarier. De kastede sig over dem med det samme. Du vil også finde ud af, hvor mange du egentlig har. Når der kommer en Harlequin reje i, så udskiller søstjernerne et eller andet advarselsstof der gør, at du vil se dem prøve at flygte ved at kravle op på forruden. Mike Paletta viser det i en video, hvor man tydeligt kan se det (så vidt jeg husker)

Erik
tager de også slange søstjerner ?


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Spiser de små søstjerner mine Zoas

Indlæg af crazy seahorse »

Twinks skrev:
crazy seahorse skrev:Hvis du er i tvivl, så sæt en Harlequin reje i. De lever kun af søstjerner og rydder snildt et akvarie fuldstændig.
Har gjort det her, hver gang de blev for mange og de har fjernet dem meget hurtigt. Vær dog obs på, at de æder alle søstjerner - også dem du gerne vil have.
Når den har ædt alle søstjerner, kan den fanges op og gives/sælges videre. Den dør af sult når Asterinaerne er væk.
Kan sikkert forholdsvis nemt indfanges i en fælde med en søstjerne i som madding.
Samtidig er det en meget smuk reje, så der er lidt at kigge på. Jeg fodrede mine to med Asterinaer jeg pillede op fra mine andre akvarier. De kastede sig over dem med det samme. Du vil også finde ud af, hvor mange du egentlig har. Når der kommer en Harlequin reje i, så udskiller søstjernerne et eller andet advarselsstof der gør, at du vil se dem prøve at flygte ved at kravle op på forruden. Mike Paletta viser det i en video, hvor man tydeligt kan se det (så vidt jeg husker)

Erik
tager de også slange søstjerner ?
Formodentlig, kan de finde dem så æder de dem. De tager også de flotte røde og blå, som så mange er glade for. De skal flyttes hvis man ønsker at bevare dem.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Spiser de små søstjerner mine Zoas

Indlæg af Carsten »

Casper T. skrev:Carsten jeg har set dem sætte sig på flere af min zoa polypper, hvor polyppen efterfølgende trækker sig sammen og går til grunde. Jeg fjerner dem for en sikkerheds skyld ;)
Du misforstår mig lidt. Jeg siger ikke at de alle er uskadelige, men med så mange forskellige arter, er der kun få som går på koraller og polypper


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Spiser de små søstjerner mine Zoas

Indlæg af ole kekkonen »

igen som carsten skriver,det er blot 5 % af den samlede mængde asterina der går på koraller


Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Spiser de små søstjerner mine Zoas

Indlæg af Allan M »

Om det så kun var 1% af alle Asterina og Casper oplever det han oplever - vil jeg råde ham til at fjerne dem han ser.


Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Spiser de små søstjerner mine Zoas

Indlæg af peder »

Allan M skrev:Om det så kun var 1% af alle Asterina og Casper oplever det han oplever - vil jeg råde ham til at fjerne dem han ser.
Helt enig, har selv mistet mange Zoas til de små sataner og mig bekendt står der ikke på ryggen af dem hvem der er “god or bad” :snooty:


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Casper T.
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 401
Tilmeldt: fre 17. jan 2014 10:38
10
Postnummer: 2900 Hellerup
Saltvand siden?: 2014

Re: Spiser de små søstjerner mine Zoas

Indlæg af Casper T. »

Kan nu hermed med 100% sikkerhed bekræfte at de spiser zoas. Mine zoas kolonier blev mindre og mindre og så jævnligt søstjerne sidde direkte ovenpå en polyp ad gangen. Efter en intensiv jagt på dem (har heldigvis et lille akvarie) er de fleste nu fjernet, og mine zoas er så småt begynde at se glade ud igen.


Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"