"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Spørgsmål til min opstart :)

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
simon123
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 102
Tilmeldt: ons 26. jan 2011 21:08
13
Postnummer: 7430 Ikast
Saltvand siden?: 2011

Spørgsmål til min opstart :)

Indlæg af simon123 »

Hej saltvandsforum.

Jeg har lige et par spørgsmål.

Jeg har fornyligt købt og opsat et akvarium på ca. 140 liter hvoraf 45 liter er intern sump :) - Akvariet er innovativ marine 38 gallon modellen.

Jeg har sat de levende sten i midten, således at vandet kan nå rundt om stenene.

Returpumpen der er med, kan køre 2000L/t på max. Til at hjælpe den med at nå akvariet igennem de 35-50 gange (som jeg har læst man skal), har jeg planer om at købe 2 cirkulationspumper som kan køre 1750L/t. - så kommer jeg igennem akvariet ca. 38-39 gange i timen. hvilket skulle være nok til LPS? - Jeg kan også købe en model større som trækker 2800, så ender jeg på ca. 54 gange i timen. Men bliver dette ikke for voldsomt, hvis jeg gerne både vil have blød koraler, lps og evt. sps? Et andet problem med meget cirkulation, er at jeg har sand istedet for grus, da det fulgte med :)

Jeg mangler stadig lys over akvariet, men jeg tænker at imens den bliver indkørt, kan akvariet vel fint køre med en gulvlampe, som lyser ind i akvariet? - Jeg er på kig efter en lampe ala. maxspect 120 el 130 watt. eller noget i den stil. Vil det ikke være fint?

Akvariet har stået med vand nogle dage, og jeg kan ikke se meget ammoniak i mine test, så tænker at jeg vil smide en "spise reje" ned til at pode det. - vil dette være dumt?

Ammoniak har jeg målt til enten 0 eller det andet laveste i min test
Nitrit målt til 0
Nitrat målt til 25-50? - Hvilket jeg ikke helt forstår, for skulle der ikke først komme ammoniak, nitrit også nitrat? - akvariet har kun kørt med vand i få dage.

Ved køb af akvariet fulgte der lidt turbo snegle med. Er det skidt? tænker på om de ødelægger opstarten, ved at æde algerne?

Nedenfor ses nogle billeder af sten placeringen.
Akvariet under opstart.jpg
levendesten.jpg


roneld1974
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 167
Tilmeldt: tors 13. jul 2017 15:26
6
Postnummer: 3050 Humlebæk
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: humlebæk

Re: Spørgsmål til min opstart :)

Indlæg af roneld1974 »

aller først vil jeg slukke for dine lamper hvis det er alm. pære der sidder i


simon123
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 102
Tilmeldt: ons 26. jan 2011 21:08
13
Postnummer: 7430 Ikast
Saltvand siden?: 2011

Re: Spørgsmål til min opstart :)

Indlæg af simon123 »

Det er helt alm. pære. Men hvorfor skal de slukkes af den grund?

mvh


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Spørgsmål til min opstart :)

Indlæg af crazy seahorse »

Det ser ikke ud som om der er kommet gang i opstarten endnu. Det vil sikkert hjælpe når du får lidt mere lys over. Det fordeles bedre end med en lampe fra siden. Du skal helst have en ordentlig algefase. Der plejer at komme lange trådalger, som man så kan høste manuelt, hvis man lyster.
Alger vokser fint under en glødepære, men det er næppe sådan en du har sat over. Jeg ville prøve at få det til at ramme mere ovenfra, men pas nu på at lampen ikke ved et uheld kan tippe ned i akvariet.
Det bundlag du har fået med, har sikkert kørt i akvariet før. I stedet for den reje, så prøv om ikke du kan få en kop (eller to) sand fra en anden akvarist i dit nærområde. Det kan du pode med. Der skal ikke så meget til, når det ikke er større.
Man plejer at kunne sætte snegle i, når man ikke længere kan måle Ammonium og Nitrit. Men nu er de der. Du kan nemt se om de to niveauer er for høje. Er de det, så dratter sneglene ned og er døde. De kan ikke spolere opstarten, men de kan dø af sult hvis der ikke er alger de kan æde.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
simon123
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 102
Tilmeldt: ons 26. jan 2011 21:08
13
Postnummer: 7430 Ikast
Saltvand siden?: 2011

Re: Spørgsmål til min opstart :)

Indlæg af simon123 »

Hej Erik,

Sandet og stenene kom direkte fra igang kørende systemer, så tænker det måske allerede er podet.

Det sjove er at jeg kan hverken måle ammoniak eller nitrit, men derimod kan jeg måle nitrat? - Måske det skyldes at jeg har sand og sten som allerede var indkørt? sikkert også derfor sneglene ikke er døde.

Jeg er på jagt efter en lampe til akvariet, men venter på at finde en fornuftig og brugt (har ikke penge til en ny).


Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Spørgsmål til min opstart :)

Indlæg af Michael_F »

Du kan overveje denne lampe
https://www.ebay.com/itm/MarsAqua-Dimma ... 0857093101" onclick="window.open(this.href);return false;

Den er rimelig populær som en "begynderlampe". Den burde godt kunne klare blødkoraller osm minimum.


simon123
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 102
Tilmeldt: ons 26. jan 2011 21:08
13
Postnummer: 7430 Ikast
Saltvand siden?: 2011

Re: Spørgsmål til min opstart :)

Indlæg af simon123 »

Tak for link Michael, det vil jeg overveje.:)


mattiiss
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 3
Tilmeldt: lør 4. aug 2018 22:01
5
Postnummer: 4370 Store Merløse
Saltvand siden?: 2009

Re: Spørgsmål til min opstart :)

Indlæg af mattiiss »

Hej. Gammel tråd men jeg har også et spørgsmål.. :)

Begyndte for en uge siden, og alt var nyt. Brugte ik levende sten men keramik. Har dog bakterier jeg tilsætter dagligt for at pode. Men det ligner stadig som da jeg startede det ud for 1 uge siden. N2 er 0, P4 er normal, n3 er 20-25 ca.. men ingen alger eller noget.. alt er som det skal være .. sku jeg tilsætte en ls eller noget andet ? Eller bare vente og se lidt med alger ? :)

Hilsen Mathias


mattiiss
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 3
Tilmeldt: lør 4. aug 2018 22:01
5
Postnummer: 4370 Store Merløse
Saltvand siden?: 2009

Re: Spørgsmål til min opstart :)

Indlæg af mattiiss »

Præcis som ham der ejer oplægget :)


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Spørgsmål til min opstart :)

Indlæg af Marco R »

Jeg vil helt klart anbefale dig at anskaffe en eller to små levende sten, og en god kopfuld sand, fra et godt indkørt akvarie til at kickstarte dit :happy:


mattiiss
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 3
Tilmeldt: lør 4. aug 2018 22:01
5
Postnummer: 4370 Store Merløse
Saltvand siden?: 2009

Re: Spørgsmål til min opstart :)

Indlæg af mattiiss »

Okay tak for det Marco, det vil jeg tage ud og finde imorgen så! :)


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Spørgsmål til min opstart :)

Indlæg af Marco R »

mattiiss skrev:Okay tak for det Marco, det vil jeg tage ud og finde imorgen så! :)
Det var så lidt, glad for at kunne hjælpe. Håber, at det kommer til at hjælpe på dit akvarium :happy:


Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"