"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvorfor stor sump?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Jonathan93
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 19. jan 2018 10:13
6
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2018

Hvorfor stor sump?

Indlæg af Jonathan93 »

Hejsa alle sammen!
Jeg har et 325 L akvarie og som udgangspunkt har jeg en sump på 112 L.
Nu går mit spørgsmål på hvorfor skal sumpen være så stor som muligt? Kan godt se det praktiske i at man tit skal påfylde vand på for ikke at komme i problemer med vandstanden, men hvad er andre årsager når jeg ikke har fandens meget teknik dernede udover skummer og returpumpe.

Som på billedet kan der ses at jeg har inddelt det i 3 rum men overvejer at ligge nyt glas i for at få vandstanden lidt højere, samt lave et rum til rent RO vand og osmolator, men er bange for at jeg mister for meget vandkapacitet af det.

Er det nødvendigt at vandstanden er højere, af hvad i lige kan vurdere fra billedet?

Ved godt det er mange spørgsmål men vil bare gerne gøre det hele ordenligt første gang!

Ps det skal siges jeg gerne vil havde et lille refugium til lidt alger og evt. levende sten der i midten
Mål på sump er 35 cm x 80 cm x 40 cm
Højden på højeste rum 30 cm og laveste rum 25 cm
Vedhæftede filer
Billede 19-02-2018 12.52.58.jpg


Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1784
Tilmeldt: tors 13. nov 2008 16:05
15
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Re: Hvorfor stor sump?

Indlæg af Kenneth Jensen »

En anden grund til en stor sump, kan være for at have flere levende sten. Mange kører med sten i sumpen, for at have en større filtrering. Det er der maaaange gevinster ved. Prøv at google det eller tjek bulkreefsupply på youtube


Et af mine tidligere setup; viewtopic.php?f=94&t=63259
Nuværende setup; viewtopic.php?f=94&t=77647
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvorfor stor sump?

Indlæg af Carsten »

Der er flere grunde til at man vælger en stor sump. 1. den større vandvolumen, at det hele vbliver mere stabilt. 2. der er bedre plads til teknikken. Der er ikke noget sjovt ved at det hele skal sættes på plads med et skohorn. 3. Nr.1 og 3 hænger nogenlunde sammen. den større plads giver mulighed for at enten have sten liggende i sumpen, eller give plads for en masse alger.

Men man kan også få for mange sten i sumpen. Jeg lavede den oprindelige sump til en 3 kammers version. Det fik jeg faktisk en del problemer ved. I praksis var det et akvarie skudt ind mellem de 2 andre, og forbundet med rør. i det akvarie som var på knapt 200 liter, fyldte jeg 80 kilo levende sten i. Problemet var at der samlede sig enorme mængder slam - det var virkeligt meget. samt at stenene optog alt hvad der hed no3 i vandet. Selv efter at have hældt ½ liter Sangokai complete (nitrat) i over et par dage kunne jeg knapt nok måle noget no3, mem masser at po4


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvorfor stor sump?

Indlæg af PoulD »

Hvis vandstanden ellers er høj nok til din skummer (svært at se mål på et billede, men det ser den ud til at være), ville jeg ikke bestemt ikke gøre vandstanden højere.

Det er rart at der ikke kommer en masse vand på gulvet når strømme går og der løber en del vand tilbage fra DT, eller når sensoren til din osmolator svigter så der pumpes 20L ekstra osmosevand over i systemet . . .

Med mindre du har plads til f.eks. en 25L beholder ved siden af sumpen, ville jeg bestemt også bruge en del af sumpen til osmosevand. Også selv om det evt. måtte betyde, du måtte undvære refugium.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"