"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Deltes 64/2 nitratfilter

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Olle
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 3
Tilmeldt: fre 19. okt 2012 16:46
11
Postnummer: 6731 Tjæreborg
Saltvand siden?: 2012

Deltes 64/2 nitratfilter

Indlæg af Olle »

Hej jeg har lige købt et deltec 64 /2 Nitratfilter er der nogen der ved vordan man tilslutter den jeg kan ikke læse brugsanvisningen da jeg ikke kan andet sprog en dansk der er nogle små poser med men der er ingen væske med til at fylde i dem der er heller ingen pumpe med så jeg ved ikke hvor hurtig det skal løbe i gennem
Hilsen ole


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Deltes 64/2 nitratfilter

Indlæg af Carsten »

Olle skrev:Hej jeg har lige købt et deltec 64 /2 Nitratfilter er der nogen der ved vordan man tilslutter den jeg kan ikke læse brugsanvisningen da jeg ikke kan andet sprog en dansk der er nogle små poser med men der er ingen væske med til at fylde i dem der er heller ingen pumpe med så jeg ved ikke hvor hurtig det skal løbe i gennem
Hilsen ole
Hmm! Det du Vel egenligt beder om er en oversættelse:

Den kommer så her:

Regelmæssig fodring af fisk og hvirvelløse dyr kan føre til en farlig koncentration af nitrat. Det er uden tvivl, at biologisk fjernelse af nitrat giver stor mening i både hav og ferskvandsakvarium.

Fjernelse af biologisk nitrat:

Unaerobe bakterier kan reducere nitrat til andre stoffer. Dette kan kun ske under unaerobe vandforhold (fri for ilt). For at sikre en effektiv fjernelse af biologisk nitrat skal visse betingelser opfyldes 1. unaerobiske vandforhold i nitratfiltret gennem en "drop by drop" vandforsyning. 2. målbart nitratindhold i akvariet vand 3. regelmæssig tilførsel af filteret med 'mad' til bakterier

Opstart og vedligeholdelse

1. Indstil afluftningsventilen til vandforsyningen til nitratfilteret til ca. 1 dråbe pr. Sekund, lad nitratfiltret løbe som dette for ca. en uge. Vigtigt: Kontroller den korrekte vandforsyning hver dag

2. Efter en uge skal du fylde en pose med nitratvæske / bakteriefødevarer ca. 1/4 og placere det i nitratfilterets smalle vandforsyningskammer. Vigtigt: Brug kun bakterieføde i nitratfiltret, hvis akvariet er godt indløb, og nitrat er til stede i akvariet.

Forsøg aldrig for meget vand og / eller nitratvæske under filterets indløbsperiode. Dette kan føre til uønskede reaktioner.

I starten vil der dog produceres små mængder nitrit i et akvarium med et effektivt aerobe filter. Dette nitrit omdannes øjeblikkeligt til nitrat.

3. Nitratposen kan fyldes til en halv med nitratvæske efter ca. En uge. En uge senere kan nitratposen fyldes til maks. tre kvart. Hvis efter denne periode ikke en signifikant nitratreduktion kan måles ved filterudløbet, er enten mængden af bakterier fødevarer eller vandstrømmen for stor og bør reduceres.

4. Bakterierne skal fornyes hver 4. uge.

Deltec 3 kammers nitratfilter

Med 3-kammerfilteret er det god praksis at ikke forny nitratvæsken i de 2 poser på én gang, men at fylde en pose hver anden uge, den anden pose 2 uger senere. Den resterende væske i nitratposer (vand) skal fjernes, inden posen genopfyldes op til tre fjerdedele. En vigtig "bivirkning" i den biologiske fjernelse af nitrat på denne måde er reduktionen af vigtige sporstoffer. Den langsomme, men konstante forsyning af alle vigtige sporstoffer sikrer et sundt miljø.
Vigtig:

Hvis nitratfilteret ikke har været i brug i nogen tid, skal det genstartes som nyt. Det samme gælder, hvis fiskene er blevet behandlet med medicin. I dette tilfælde skal du sørge for, at funktionen af ​​det aerobe filter er genoprettet.

Brug kun bakterieføde, efter at det aerobe filter fungerer korrekt.

Brug aldrig for meget vand / bakterieføde i løbet af indløbsperioden.

Nitratfilter med redoxkontrol

Vandforsyningen til et standard nitratfilter skal kontrolleres og justeres regelmæssigt. En metode til at gøre dette automatisk, er af en redox controller i kombination med en magnetventil
Installation

Placer nitratfiltret i et område, hvor temperaturen ikke er under 20 ° C. Tilslut vandforsyningen til T-stykket på filterlåget. Fyld filteret med akvarievand. Indstil standarddråben til ca. 1 slip et sekund. Installer en redox-controller sonde til et af de (tilsluttede) huller i låget.


Funktionsmåde.

Efter opsætning af filteret, vent til redoxværdien er ca. minus 150 mV. (Det kan tage et par dage)
Indstil redox-controlleren til minus 150 mV. (Denne værdi er en god indstilling til drift af et nitratfilter)

Hvis redoxværdien ikke når minus 150 mV, reducer vandforsyningen.

Hvis redoxværdien falder under indstillingen på minus 150 mV, åbnes magnetventilen og forsyner vand til det andet dråbe. (En eller to dråber pr. Sekund)

Dette vil medføre, at redoxværdien stiger.

Skønt redox-controlleren vil lukke magnetventilen på minus 149 mV, vil den faktiske redoxværdi stadig fortsætte med at bevæge sig opad og nedad. Sørg for, at redoxværdierne er et sted mellem minus 100 mV og 200 mV.

Alle andre detaljer er som standard nitratfilter.

Cirkulationspumpe

Nogle nitratfilter er udstyret med en cirkulationspumpe (art.nr. 64003). Denne pumpe vil blande vandet i de to første filterkamre. Den fleksible slange på tryksiden skal placeres i det andet sidste lille kammer (før det tredje filterkammer). Vandstrømmen gennem filteret giver en hurtigere og mere præcis funktion af redox-controlleren.

Sikke et arbejde med at oversætte den. Nå ikke long live Google translate

Det der nitratvæske ved jeg ikke noget om. Men hvor har du købt filteret?


Olle
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 3
Tilmeldt: fre 19. okt 2012 16:46
11
Postnummer: 6731 Tjæreborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Deltes 64/2 nitratfilter

Indlæg af Olle »

Hej Karsten ja det må jeg da nok sige andet er en ordenlig smøre jeg siger mange tankforretning oversættelsen jeg har købt derpå nette itropeland i Skanderborg jeg synes at det lyder lidt indviklet så jeg overvejer at bytte til noget andet da jeg ikke har taget den i brug i nu det var moske også dumt af mig ikke at sætte mig ordentlig ind i det først .
Mit Akvarie er Saltvandsakvarie på 700 L + 2000 L i garage i 2 tanke det køre såment nogen Lunde når jeg ikke har for mange fisk i jeg kunne bare godt tænke mig noget der kunde tage lidt af nitratet her i vintermånederne det er fordi at jeg får vand fra vejrs strand
Men det er jo dyrt at varme op ellers er vandetfint vad angår saltprosent nitrat
Kender du til nitrat filter med svovlkukler
Hilsen ole


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Deltes 64/2 nitratfilter

Indlæg af Carsten »

Et nitrat filter med svovlkugler, er ikke hverken svære eller lettere end det du har fået fat i. Giv det da et forsøg, nu du har det. Hvad ligger dit no3 på?


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Deltes 64/2 nitratfilter

Indlæg af trine... »

Har kørt deltecs 3 kammer filter i gamle dage og synes at det var for besværligt og dyrt at vedligeholde på den lange bane. Virkelig sparsom funktion på mit system og nok det mest irriterende filter jeg har kørt nogensinde, selvom jeg dog fik det til at køre ok til sidst. Det kræver meget løbende justering og meget faste/hyppige intervaller på skift af eisen koncentraten i membranposerne før det batter nok i min optik. Så hellere ganske simpel vsv...
Men hvis du kan få det til at spille optimalt på dit system uden at blive flået i eisen koncentrat alene så er det jo ganske perfekt, dette er blot min erfaring med denne type filter.


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Deltes 64/2 nitratfilter

Indlæg af trine... »

Har du forresten makroalger på dit system? Hvis ikke så er dette en god kilde til forbrug og eksport af primært nitrat.


Olle
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 3
Tilmeldt: fre 19. okt 2012 16:46
11
Postnummer: 6731 Tjæreborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Deltes 64/2 nitratfilter

Indlæg af Olle »

Hej Carsten jeg ser det lidt an og prøver at få lidt mere viden om den. Mit nitrat ligger
På 25-30 mg/L. Og er somtider over 50 mg/L mit problem er om vinteren når det er så
Koldt jeg henter vand ved vejrs strand 800L af gangen når det står stille et par timer på
Traileren er det krystalklart 0 mg/L nitrat salt % en lille anelse for lavt skifter så gradvis
10-20%ud men det koster jo at varme det op jeg har kun horførte koraller jeg kunne godt tænke mig lidt andre men DI skal jo helst kunde overleve ellers bliver det jo også for dyrt
Hilsen Ole
Tak for din oversættelse og tak til Trine for hindes kommentar


Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"