"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Døde sten i stedet for levende sten?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
RasmusMagelund
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 7
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 15:33
6
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2017

Døde sten i stedet for levende sten?

Indlæg af RasmusMagelund »

Hej alle

Jeg har fundet nogle rigtig flotte døde sten, reef søjler, jeg overvejer at bruge i mit nye og første 140 l. akvarium. Jeg vil høre om det er en stor katastrofe ikke at bruge levende sten?

Jeg tænker at få to klovnfisk, fem nemme stimefisk, en Kuffertfisk og den der fisk der renser sandet ved at spise det og spytte ud samt rejer og snegle.

Jeg vil bruge levende sand og evt. en enkelt eller to levende sten.

Hvor længe vil der gå før de døde sten bliver levende og er der noget man kan gøre for at fremme processen?

Mange tak :)


RasmusMagelund
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 7
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 15:33
6
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2017

Re: Døde sten i stedet for levende sten?

Indlæg af RasmusMagelund »

Og vil gerne have mange koraller.


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Døde sten i stedet for levende sten?

Indlæg af nbd »

Jeg vil til enhver tid vælge døde, porøse sten - så slipper man for at slæbe uønskede organismer ind. Liv kan skaffes ved at købe levende sand eller pode med en kopfuld fra et etableret akvarium.

Vær opmærksom på, at reef søjler ikke er så porøse, dvs. deres filteregenskaber er ringere end gode porøse sten.

Jeg synes du har planlagt for mange fisk til 140 liter. Det ender typisk i algeproblemer. Drop kuffertfisken, den er ikke reefsafe.


RasmusMagelund
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 7
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 15:33
6
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2017

Re: Døde sten i stedet for levende sten?

Indlæg af RasmusMagelund »

Tusind tak for svaret.

Hvad betyder det at kuffertfisken ikke er reef safe? Kunne virkelig godt tænke mig den, synes den er meget flot. Men kan godt se at det er lidt mange fisk.

Reefsøjlerne er ligesom disse: http://www.deepoceanshop.dk/dekoration- ... atoll.html.

Hmm... Men de kan gå an alligevel?

Tak


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Døde sten i stedet for levende sten?

Indlæg af Marco R »

RasmusMagelund skrev:Tusind tak for svaret.

Hvad betyder det at kuffertfisken ikke er reef safe? Kunne virkelig godt tænke mig den, synes den er meget flot. Men kan godt se at det er lidt mange fisk.

Reefsøjlerne er ligesom disse: http://www.deepoceanshop.dk/dekoration- ... atoll.html.

Hmm... Men de kan gå an alligevel?

Tak
Jeg kender ikke lige til fisken, men reef-søjlerne er super og helt perfekte, super fede, og skal bare podes, som nbd skriver:GO


Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Døde sten i stedet for levende sten?

Indlæg af MoG »

Du kan sagtens starte op de døde sten. Husk at rense dem godt, inden du smider dem i.

Hvis du blot tilsætter en enkelt eller to sten og en kop sand (fra et godt, sundt Akvarie), så går der sandsynligvis ikke mere end en uges tid før lidt brun-alger vil begynde at vise sig.

.. og det med at fremskynde processen, ville jeg slå ud af hovedet. Tålmodighed skal der til! Det lønner sig i sidste ende :wink:


Morten
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Døde sten i stedet for levende sten?

Indlæg af Nicki Henriksen »

Du kan godt starte op på de atoll søjler og de kommer altså renset, det eneste der skulle kunne være er hvis de har stået længe og samlet støv, så det skal du ikke tænke for meget over :GO

Jeg forsøgte at hjælpe processen lidt igang med bakterier på flaske det var ikke noget jeg synes virkede særlig godt, før jeg fik tilsat en levende sten fra et kørende akvarie og en håndfuld sand.

kuffertfisken er heller ikke en af de letteste.


Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Døde sten i stedet for levende sten?

Indlæg af MoG »

Nicki Henriksen skrev:Du kan godt starte op på de atoll søjler og de kommer altså renset, det eneste der skulle kunne være er hvis de har stået længe og samlet støv, så det skal du ikke tænke for meget over :GO

Jeg forsøgte at hjælpe processen lidt igang med bakterier på flaske det var ikke noget jeg synes virkede særlig godt, før jeg fik tilsat en levende sten fra et kørende akvarie og en håndfuld sand.

kuffertfisken er heller ikke en af de letteste.
Jeg læste det som, at sten/søjler var brugte .. derfor mit råd om at de skulle renses. Jeg ville dog altid skylle dem, selvom de er "nye". Man ved sgu aldrig hvad der kan gemme sig! :biggrin:


Morten
RasmusMagelund
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 7
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 15:33
6
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2017

Re: Døde sten i stedet for levende sten?

Indlæg af RasmusMagelund »

Tak, boys.

Skal jeg så købe levende sand på pose i Klovnfisken eller købe noget indkørt privat?


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Døde sten i stedet for levende sten?

Indlæg af StarF »

RasmusMagelund skrev:Tusind tak for svaret.

Hvad betyder det at kuffertfisken ikke er reef safe? Kunne virkelig godt tænke mig den, synes den er meget flot. Men kan godt se at det er lidt mange fisk.

Reefsøjlerne er ligesom disse: http://www.deepoceanshop.dk/dekoration- ... atoll.html.

Hmm... Men de kan gå an alligevel?

Tak
Mit rev består primært af de søjler, men de er lavet af tørret ls, så det er ikke keramik.


Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Døde sten i stedet for levende sten?

Indlæg af MoG »

RasmusMagelund skrev:Tak, boys.

Skal jeg så købe levende sand på pose i Klovnfisken eller købe noget indkørt privat?

Om du køber en pose levende sand eller dødt sand hos forhandleren er op til dig. Du skal dog ikke købe eks. 10-20 kg brugt sand fra en anden akvarist! Da det med stor sandsynlighed vil være en møgbunke uden lige, når det er skovlet op (og vil frigive en masse). Du kan som
Sagt nøjes med at få et par kopper godt indkørt sand til at pode dit nye sand med.


Morten
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Døde sten i stedet for levende sten?

Indlæg af Carsten »

Du skriver, at du godt vil have sådan en "fisk der renser sandet ved at spise det og spytte ud" De fisk er også et NO-GO. Sandspiserne er aktive og sigter sandet for alt, men desværre er der simpelthen ikke nok føde til dem, så de sulter stille og roligt ihjel. Enkelte har haft held med at få dem til at spise andet end det de sigter ud af sandet. Samtidig har de den ulempe at de smider sandet over alt, også på koraller og sten.
Stimefisk har det med at glemme at stime i et akvarie, så snart der er fred og ro, spredes flokken. Og dit akvarie er nok heller ikke stort nok til at de kan få fornemmelsen af åbenhed.


Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Døde sten i stedet for levende sten?

Indlæg af Mic4700 »

Kan anbefale denne gobi/sandspiser jeg har haft min nu i 5år. Min har været 1 meget hårdfør lille fætter. :y min har heller aldrig smidt rundt med sandet , den filtrere det stille og roligt ved sin hule.
http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Cryptocentrus_cinctus" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Døde sten i stedet for levende sten?

Indlæg af Carsten »

Mic4700 skrev:Kan anbefale denne gobi/sandspiser jeg har haft min nu i 5år. Min har været 1 meget hårdfør lille fætter. :y min har heller aldrig smidt rundt med sandet , den filtrere det stille og roligt ved sin hule.
http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Cryptocentrus_cinctus" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er vel heller ikke helt korrekt at kalde den en sandspiser.

De fleste af dem man kalder sandspisere er fra slægten Valenciennea


Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Døde sten i stedet for levende sten?

Indlæg af Mic4700 »

Carsten skrev:
Mic4700 skrev:Kan anbefale denne gobi/sandspiser jeg har haft min nu i 5år. Min har været 1 meget hårdfør lille fætter. :y min har heller aldrig smidt rundt med sandet , den filtrere det stille og roligt ved sin hule.
http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Cryptocentrus_cinctus" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er vel heller ikke helt korrekt at kalde den en sandspiser.

De fleste af dem man kalder sandspisere er fra slægten Valenciennea
Carsten ved alt :wink: Carsten ved bedst :wink:


RasmusMagelund
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 7
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 15:33
6
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2017

Re: Døde sten i stedet for levende sten?

Indlæg af RasmusMagelund »

Tak for svarene. Så bliver det en Gobi jeg går efter og dropper stimefiskene


Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"