"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Rensning af udstyr. Pumper, skummer mm.

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Rensning af udstyr. Pumper, skummer mm.

Indlæg af charlie saltvand »

Hali hallo.

Har skilt baljen ad nu....... FU.K der er mange dimser, ledninger, osv osv, når man kommer igang :wc:

Men, nu er det skilt ad, sorteret osv og jeg vil gerne gøre det fint og klart til næste system.

Hvordan renser i jeres grej, sådan i BUND?

Jeg har tænkt mig at øse noget eddike syre og vand i forhold 1/3 i en høj bedroller og så sætte alle pumper til at køre der i, jeg vil også sætte skummer derned.

Er der andre mere "rigtige" og, eller nemmer måder at gøre det på?

På forhånd tak.

Charlie


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Rensning af udstyr. Pumper, skummer mm.

Indlæg af PoulD »

Eddikesyre + osmosevand 1:3 lyder okay i mine ører. I stedet for at lade pumperne køre i det, ville jeg dog adskille pumperne totalt og trække en piberenser frem og tilbage igennem rotoren samt og skrubbe stator og rotor grundigt med en tandbørste, først i varmt vand og derefter lade det hele trække et par timer i syreblandingen og så give det endnu en tur med piberensere og tandbørste.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Rensning af udstyr. Pumper, skummer mm.

Indlæg af Carsten »

Jeg er gået over til at bruge citronsyre. Det skulle være blidere modledninger. Men bedst af alt det lugter slet ikke. Desværre er det noget dyrere


Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Rensning af udstyr. Pumper, skummer mm.

Indlæg af MoG »

Jeg har før afkalket pumper, skummer, og retur og hele pivtøjet i en stor balje på een gang. Et ordentligt skud citronsyre og så fik de ellers lov at køre i blandingen et godt stykke tid. Derefter adskilt og renset med tandbørste mv..


Morten
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Rensning af udstyr. Pumper, skummer mm.

Indlæg af Marco R »

Carsten skrev:Jeg er gået over til at bruge citronsyre. Det skulle være blidere modledninger. Men bedst af alt det lugter slet ikke. Desværre er det noget dyrere
Hej Carsten,

Synes du virkelig, at det er så dyrt? Jeg køber mit i Matas. Jeg kan ikke lige helt huske, om jeg købte en bøtte på 85 g (https://www.matas.dk/matas-citronsyre-85-g" onclick="window.open(this.href);return false;) eller 400 g (https://www.matas.dk/matas-citronsyre-400-g" onclick="window.open(this.href);return false;), mener, at den er på 85 g, og så køber jeg en citronsyre på 1 kg (https://www.matas.dk/matas-citronsyre-1-kg" onclick="window.open(this.href);return false;) til refill til 89 kr., som jeg fylder op i bøtten. Der er til rigtig mange gange i den, og tror kun, at jeg har købt en, højst to, refill, siden at jeg begyndte at bruge citronsyre for nogle år siden.
MoG skrev:Jeg har før afkalket pumper, skummer, og retur og hele pivtøjet i en stor balje på een gang. Et ordentligt skud citronsyre og så fik de ellers lov at køre i blandingen et godt stykke tid. Derefter adskilt og renset med tandbørste mv..
+1 :GO

Jeg bruger hætten fra bøtten, og hælder 2-3 stykker i af dem i en ca. 12 liters spand, og lader det hele køre i ½ timer til et par timer, alt efter om jeg har tiden til det. Mine pumper har ofte været meget alget til og beskidte, da jeg ikke har været god til det at få dem gjort rene :rolleyes: Derefter bruger jeg så en tandbørste, neglebørste eller hvad der lige passer ind i de små hjørner, og alger og skidt røger meget nemt af, og som Carsten skriver, så er de blidere mod ledninger, og citronsyre har også den fordel, at det ikke kan overdoseres :happy:


Christian JS
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 61
Tilmeldt: man 11. aug 2014 22:14
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2010

Re: Rensning af udstyr. Pumper, skummer mm.

Indlæg af Christian JS »

Lige en ting, det er sgu spild at bruge osmosevand.
Desuden virker (næsten) al kemi bedre med varme, så jeg plejer at smide det i en spand varmt hanevand med citronsyre, da det ikke lugter som eddikesyre, og hverken skader rustfri vaske, tøj eller lunger...
Er jeg løbet tør for citronsyre bruger jeg eddikesyre, men sætter spanden ud...

Og så en advarsel til sidst, undgå alle former for afkalkere, kalkfjernere mv. da de oftest indeholder al mulig anden kemi såsom tensider, fortykningsmidler mv.


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Rensning af udstyr. Pumper, skummer mm.

Indlæg af charlie saltvand »

Tak skal I have.

Det bliver så citronsyre :-)


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
petersoe
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 91
Tilmeldt: fre 10. jun 2011 10:07
12
Postnummer: 8464 Galten
Saltvand siden?: 2011

Re: Rensning af udstyr. Pumper, skummer mm.

Indlæg af petersoe »

Bruger også almindeligt lunt hanevand og citronsyre - koster 46kr for 1 kg i Harald Nyborg
Mvh
Peter


Link til mit rev: viewtopic.php?f=92&t=52582
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Rensning af udstyr. Pumper, skummer mm.

Indlæg af MoG »

PoulD skrev:Eddikesyre + osmosevand 1:3 lyder okay i mine ører.

Hvorfor osmosevand?


Morten
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Rensning af udstyr. Pumper, skummer mm.

Indlæg af Carsten »

Marco R skrev:
Carsten skrev:Jeg er gået over til at bruge citronsyre. Det skulle være blidere modledninger. Men bedst af alt det lugter slet ikke. Desværre er det noget dyrere
Hej Carsten,

Synes du virkelig, at det er så dyrt? Jeg køber mit i Matas. Jeg kan ikke lige helt huske, om jeg købte en bøtte på 85 g (https://www.matas.dk/matas-citronsyre-85-g" onclick="window.open(this.href);return false;) eller 400 g (https://www.matas.dk/matas-citronsyre-400-g" onclick="window.open(this.href);return false;), mener, at den er på 85 g, og så køber jeg en citronsyre på 1 kg (https://www.matas.dk/matas-citronsyre-1-kg" onclick="window.open(this.href);return false;) til refill til 89 kr., som jeg fylder op i bøtten. Der er til rigtig mange gange i den, og tror kun, at jeg har købt en, højst to, refill, siden at jeg begyndte at bruge citronsyre for nogle år siden.
MoG skrev:Jeg har før afkalket pumper, skummer, og retur og hele pivtøjet i en stor balje på een gang. Et ordentligt skud citronsyre og så fik de ellers lov at køre i blandingen et godt stykke tid. Derefter adskilt og renset med tandbørste mv..
+1 :GO

Jeg bruger hætten fra bøtten, og hælder 2-3 stykker i af dem i en ca. 12 liters spand, og lader det hele køre i ½ timer til et par timer, alt efter om jeg har tiden til det. Mine pumper har ofte været meget alget til og beskidte, da jeg ikke har været god til det at få dem gjort rene :rolleyes: Derefter bruger jeg så en tandbørste, neglebørste eller hvad der lige passer ind i de små hjørner, og alger og skidt røger meget nemt af, og som Carsten skriver, så er de blidere mod ledninger, og citronsyre har også den fordel, at det ikke kan overdoseres :happy:


Jeg har ikke regnet ud hvor meget det koster at afkalke pumper og lign.
Men synes blot at citronsyre er dyrere end eddikesyre.
Muligvis fordi jeg får det blandet op i en forstærk opløsning


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Rensning af udstyr. Pumper, skummer mm.

Indlæg af PoulD »

MoG skrev:
PoulD skrev:Eddikesyre + osmosevand 1:3 lyder okay i mine ører.

Hvorfor osmosevand?
Sorry Morten, havde overset dit spørgsmål (jeg var i Sharm)

Det behøver skam ikke være osmosvand, men kalken i hanevand vil neutralisere en del af syren, så det skal skiftes tidligere.
I princippet kan man afkalke pumperne bare ved at komme dem i osmosevand, men så skal det skiftes en del gange, og det tager længere tid.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"