"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Nye fisk i akvariet, hvordan

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Knhobby
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 26
Tilmeldt: tors 1. jun 2017 06:58
6
Postnummer: 7100 Vejle
Saltvand siden?: 2017

Nye fisk i akvariet, hvordan

Indlæg af Knhobby »

Jeg har et akvarie med 300 l, en del små koraller og to klovnefisk. Opstartet i april.
Så har jeg et 54 l, med et par sten og et plastik rør. For 14 dage siden flyttede 2 Cromis og en gylte deri fra forhandler. Gylten døde efter 4 dage. De 2 Cromis trives fint.
Men hvordan gør jeg bedst.
Jeg målte saltindholdet fra forhandler, det lå på 1020.
Jeg vil stadig gerne have en gylte, men hvordan undgår jeg den stresser.
Og hvad med vandet skal salt indholdet hæves langsomt.
Gylten havde ingen hvide pletter, så mit gæt er at den døde af stress ?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Nye fisk i akvariet, hvordan

Indlæg af Carsten »

Det lyder meget sandsynligt at den døde af stress. Gylter plejer at grave sig ned, når de er skræmte. Og det har den med stor sandsynlighed været.
Hvad var din ide med det lille akvarie? Karantæne? Hvis ja, så skal der være også være skummer på. Og 54 liter, er nu altså ikke ret mange liter vand, og ikke til fisk der er så svømme glade som både gylter og chromiser er
Køb en ny gylte og sæt den direkte i det store akvarie. Når du få fisken hjem fra forhandleren, så kom den i en ren spand, og tilsæt så vand fra akvariet over en times tid. Så er både temperaturen og saltindholdet udjævnet


Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Nye fisk i akvariet, hvordan

Indlæg af Nicklossi »

Og husk, en ren spand er ikke en 12 liters murerspand til 9,50,- fra Jem og Fix.
Det plastik de er lavet af, indeholder en hulens masse skidt, som siver ud og forurener vandet :)


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Nye fisk i akvariet, hvordan

Indlæg af Carsten »

Nicklossi skrev:Og husk, en ren spand er ikke en 12 liters murerspand til 9,50,- fra Jem og Fix.
Det plastik de er lavet af, indeholder en hulens masse skidt, som siver ud og forurener vandet :)
Tror det var sådan. Jeg har haft rejer og gyppier gående i sådanne spande i haven. Og en artemia kultur der kørte flere år i sådan en firkantet
kasse af samme materiale.
Og den times tid det drejer sig om, vil nok heller ikke betyde noget som helst, hvis det skulle være en dårlig spand


Knhobby
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 26
Tilmeldt: tors 1. jun 2017 06:58
6
Postnummer: 7100 Vejle
Saltvand siden?: 2017

Re: Nye fisk i akvariet, hvordan

Indlæg af Knhobby »

Tak for hjælpen, det prøver jeg


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Nye fisk i akvariet, hvordan

Indlæg af charlie saltvand »

Hej. Jeg plejer at gøre følgende.

Jeg lægger posen med fisken i, i det akvarie den skal være i. Lader den ligger ca 10-30 min alt efter temp forskel på akvarie og pose vand. Derefter laver jeg et lille hul i posen og lukker lidt vand ind til fisken. Dette gør jeg så med 10 min mellemrum ind til fiskeposen er fuld af vand. Derefter fodre jeg i akvariet. Jeg lukker den/de nye fisk ud, mens resten søger føde. Har ikke mistet fisk på afgøre det på denne måde.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Nye fisk i akvariet, hvordan

Indlæg af Carsten »

Da jeg i min ungdom arbejdede i en akvariebutik, lærte jeg at lægge posen op i akvariet. klippe et lille hak i begge sider af posen, og så ellers bare lade den flyde. Så skete opblandingen meget langsomt. Men den måde duer kun til fisk af en vis størrelse. Kutlinger og gylter, havde det med at smutte ud i utide


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Nye fisk i akvariet, hvordan

Indlæg af StarF »

Jeg gør altid sådan her:
- Kommer jeg direkte fra den lokale forhandler, hælder jeg så meget vand ud af posen jeg kan, stopper alt cirkulation og slipper fisken ud af posen direkte i akvariet.

- Kommer jeg fra horsens, eller steder hvor der er gået længere tid, så får fisken 10-30 min, hvor posen ligger i akvariet, og derefter, samme som overstående.

Jeg har aldrig mistet nævn værdige fisk på den måde, samtidig føler jeg at alt det pjat med dryp osv, bare stresser dem endnu mere. Dryp osv er efter min mening kun nødvendigt når de kommer langvejs fra, og phén i posen er faldet betydelig.

Jeg har brugt overstående metode på mange gylter, og aldrig mistet nogen speciel på den konto.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Nye fisk i akvariet, hvordan

Indlæg af Carsten »

StarF skrev:Jeg gør altid sådan her:
- Kommer jeg direkte fra den lokale forhandler, hælder jeg så meget vand ud af posen jeg kan, stopper alt cirkulation og slipper fisken ud af posen direkte i akvariet.
Det lyder voldsomt. Hvad med hyposalinitet?
Ofte går fisken jo i vand med en markant lavere saltholdighed


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Nye fisk i akvariet, hvordan

Indlæg af StarF »

Carsten skrev:
StarF skrev:Jeg gør altid sådan her:
- Kommer jeg direkte fra den lokale forhandler, hælder jeg så meget vand ud af posen jeg kan, stopper alt cirkulation og slipper fisken ud af posen direkte i akvariet.
Det lyder voldsomt. Hvad med hyposalinitet?
Ofte går fisken jo i vand med en markant lavere saltholdighed
Jeg har aldrig oplevet fiske dødsfald af overgående metode. Og det efterhånden en del forskelige typer af fisk jeg har lukket ud i akvarier i den tid jeg har været i hobbien...

Men nu har jeg heller ikke målt på hvad salt nivue de forskelige fiske handlere har.


Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Nye fisk i akvariet, hvordan

Indlæg af Lord Mike »

Laver tilvænning via dryp-metoden henover en 1/2 time hvorefter fisken bliver fisket op i net eller via hånden og tilført akvariet.

Kunne aldrig finde på at tilføre bare så meget som 1 dråbe forhandler vand til mit akvarie.


Brugeravatar
rozzzna
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 560
Tilmeldt: lør 8. sep 2007 21:14
16
Postnummer: 6971 Spjald
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: VESTJYLLAND

Re: Nye fisk i akvariet, hvordan

Indlæg af rozzzna »

+1 på Lord Mikes metode. Ønsker bestemt heller ikke forhandler vand i mit akvarium.


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Nye fisk i akvariet, hvordan

Indlæg af Wiinberg »

Jeg gør ligesom StarF. Direkte i baljen når temp passer. En halv times dryp ændrer ikke nævneværdigt på saliniteten, så skal det dælme dryppe stærkt.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Nye fisk i akvariet, hvordan

Indlæg af Carsten »

Har I overvejet, at der også kan være kobber i vandet?


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Nye fisk i akvariet, hvordan

Indlæg af StarF »

Carsten skrev:Har I overvejet, at der også kan være kobber i vandet?
Lidt kopper skader ikke, så slipper jeg for selv at tilsætte det :)

Ærlig talt, der kommer så lidt vand med over fra forhandleren, og typisk gør det mig intet det er lidt beskidt, efter som mit vand er meget nærings fattigt. I alle mine år, har jeg aldrig oplevet problemer af nævnværdig art. Og jeg skifter ikke vand, og har aldrig døjet med forhøjet kopper, and end de små mængder der kommer fra mine tilsætninger, altså ikke noget der har haft påvirkning på koraller af negativ art. De steder jeg køber fisk, behandler de så heller ikke med kopper i de akvarier de sælger fisk fra.


Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Nye fisk i akvariet, hvordan

Indlæg af Lord Mike »

Wiinberg skrev:Jeg gør ligesom StarF. Direkte i baljen når temp passer. En halv times dryp ændrer ikke nævneværdigt på saliniteten, så skal det dælme dryppe stærkt.
Det drypper så stærkt at vandet bliver udskifter minimum 3 gange, jeg har ikke specielt fokus på saliniteten men mere på PH. Samtidig er det jo også klart at man hælder så meget af forhandlervandet ud så fisk kun lige kan være i tilvænningskaret. Sværere er det jo heller ikke, og har aldrig oplevet stress.

Men vi gør det tydeligvis meget forskelligt, og fred være med det. Jeg vil bare gerne minimere risikoen for komplikationer ved fisketilførsel.

Tog lige et billede af en fiske-transport-pose fra Sera:
Vedhæftede filer
IMG_0145.JPG


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Nye fisk i akvariet, hvordan

Indlæg af Wiinberg »

Lord Mike skrev:
Wiinberg skrev:Jeg gør ligesom StarF. Direkte i baljen når temp passer. En halv times dryp ændrer ikke nævneværdigt på saliniteten, så skal det dælme dryppe stærkt.
Det drypper så stærkt at vandet bliver udskifter minimum 3 gange, jeg har ikke specielt fokus på saliniteten men mere på PH. Samtidig er det jo også klart at man hælder så meget af forhandlervandet ud så fisk kun lige kan være i tilvænningskaret. Sværere er det jo heller ikke, og har aldrig oplevet stress.

Men vi gør det tydeligvis meget forskelligt, og fred være med det. Jeg vil bare gerne minimere risikoen for komplikationer ved fisketilførsel.

Tog lige et billede af en fiske-transport-pose fra Sera:
PH kan selvfølgelig ændre sig, det er rigtigt. Synes bare mange har fokus på saliniteten, og den har jeg nemlig aldrig oplevet ændre sig ret meget ved dryp-metoden :) Men i dit tilfælde giver det jo så god mening når det er PH du tænker på :) Mht. forhandlervand, så tager jeg altid fisken ud af posen med hænderne. Jeg skal ikke nyde noget :)


Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Nye fisk i akvariet, hvordan

Indlæg af Lord Mike »

Wiinberg skrev:PH kan selvfølgelig ændre sig, det er rigtigt. Synes bare mange har fokus på saliniteten, og den har jeg nemlig aldrig oplevet ændre sig ret meget ved dryp-metoden :) Men i dit tilfælde giver det jo så god mening når det er PH du tænker på :) Mht. forhandlervand, så tager jeg altid fisken ud af posen med hænderne. Jeg skal ikke nyde noget :)
:GO


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Nye fisk i akvariet, hvordan

Indlæg af tim_rn »

Wiinberg skrev:PH kan selvfølgelig ændre sig, det er rigtigt. Synes bare mange har fokus på saliniteten, og den har jeg nemlig aldrig oplevet ændre sig ret meget ved dryp-metoden :) Men i dit tilfælde giver det jo så god mening når det er PH du tænker på :) Mht. forhandlervand, så tager jeg altid fisken ud af posen med hænderne. Jeg skal ikke nyde noget :)
Men det er vel let at regne på og påvise? 1.020 i forhandlervand, 1.026 i eget vand. Tilføres der så mængden er 50/50, må vi lande på 1.023. Det samme gælder vel for øvrigt PH (+/- andre forhold).

Det jeg har gjort med både fisk og andet kravl er så, som jeg kan forstå der også gøres ovenover, at hælde 50% vand fra, så der igen er samme mængde vand som fra start, men nu med 1.023 og herefter gentage. 1.023 + 1.026 giver så 1.024,5. Osv. alt efter hvor hurtigt og hvor længe.

Udregning og de gange jeg har målt dette for at undersøge om det nu også passede, har i hvert fald vist at ovenstående har passet. Der bliver så til gengæld også brugt en del akvarievand. :)


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Nye fisk i akvariet, hvordan

Indlæg af StarF »

Men hvor meget falder ph lige I posen hvis vi snakker transport i 30 min til en time.? Næppe meget.

Kan forstå det er nødvendigt når fisken har været længe undervejs.


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Nye fisk i akvariet, hvordan

Indlæg af nbd »

Køb 'brugte' fisk af private - de overlever meget bedre end dem fra forhandlere


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Nye fisk i akvariet, hvordan

Indlæg af Mikas »

nbd skrev:Køb 'brugte' fisk af private - de overlever meget bedre end dem fra forhandlere
Men hvis man regner lidt på det så er der altså nogle der bliver nød til at købe fra forhandlerne en gang i mellem :p
Når man tænker på der nærmest kommer sendninger hver uge må der virkelig blive slået nogle fisk ihjel :-/


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Nye fisk i akvariet, hvordan

Indlæg af Mic4700 »

Mikas skrev:
nbd skrev:Køb 'brugte' fisk af private - de overlever meget bedre end dem fra forhandlere
Men hvis man regner lidt på det så er der altså nogle der bliver nød til at købe fra forhandlerne en gang i mellem :p
Når man tænker på der nærmest kommer sendninger hver uge må der virkelig blive slået nogle fisk ihjel :-/
Ja Mikas , nogle må tage chancen med forhandler fisk helt Enig , det er et kæmpe Tabu du er inde på der , men uden og vide det , så tror jeg også der ryger omkring 80% af de fisk der bliver importeret her til dk. Måske p.g.a manglende karantæne , og for dårlige vilkår og håndtering fra importør forhandler siden , der er simpelthen ikke penge i og håndtere fiskene ordentligt for så bliver der jo ikke solgt nær så mange , til forbrugerne , Møllen skal holdes i gang , trist men sandt.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Nye fisk i akvariet, hvordan

Indlæg af Carsten »

Mic4700 skrev:
Mikas skrev:
nbd skrev:Køb 'brugte' fisk af private - de overlever meget bedre end dem fra forhandlere
Men hvis man regner lidt på det så er der altså nogle der bliver nød til at købe fra forhandlerne en gang i mellem :p
Når man tænker på der nærmest kommer sendninger hver uge må der virkelig blive slået nogle fisk ihjel :-/
Ja Mikas , nogle må tage chancen med forhandler fisk helt Enig , det er et kæmpe Tabu du er inde på der , men uden og vide det , så tror jeg også der ryger omkring 80% af de fisk der bliver importeret her til dk. Måske p.g.a manglende karantæne , og for dårlige vilkår og håndtering fra importør forhandler siden , der er simpelthen ikke penge i og håndtere fiskene ordentligt for så bliver der jo ikke solgt nær så mange , til forbrugerne , Møllen skal holdes i gang , trist men sandt.
Enig, der dør en del, men tvivler meget stærkt på at det skyldes manglende karantæne.
Tag en lille meget billig fisk som Chromis. Mange gange når de kommer hjem, så er de mikroskopiske, og meget sarte på grund af størrelsen.
Men det er jo ikke noget som hverken forhandler eller akvarist kan gøre noget som helst ved.
Mange er også svækkede ud over grænsen for redning når de lander i butikkerne.
Små kirurger er som ofte også meget sarte, selvom de er særdeles hårdføre når de er vænnet til akvarie livet


Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Nye fisk i akvariet, hvordan

Indlæg af Nicklossi »

Carsten skrev:
Nicklossi skrev:Og husk, en ren spand er ikke en 12 liters murerspand til 9,50,- fra Jem og Fix.
Det plastik de er lavet af, indeholder en hulens masse skidt, som siver ud og forurener vandet :)
Tror det var sådan. Jeg har haft rejer og gyppier gående i sådanne spande i haven. Og en artemia kultur der kørte flere år i sådan en firkantet
kasse af samme materiale.
Og den times tid det drejer sig om, vil nok heller ikke betyde noget som helst, hvis det skulle være en dårlig spand
Jeg prøvede det for et par år siden, da jeg selv blandede saltvand i en af de store firkantede baljer.
Helt rent osmosevand i, og så måle TDS, det var helt ekstremt så meget den steg af at komme i den balje der. Siden da brugte jeg udelukkende en beholder af klar plast. Den afgav intet til vandet :)


Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"