"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

ID af alge og hjælp til at komme af med dem

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
theill
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 28
Tilmeldt: tirs 30. aug 2016 13:54
7
Postnummer: 3540 Lynge
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Lynge, Nordsjælland

ID af alge og hjælp til at komme af med dem

Indlæg af theill »

Kære Forum
Nu har mit akvarie kørt i et halvt år, men der er desværre nogle alger jeg ikke helt kan få bugt med. Jeg har surfet en del på nettet ude for alvor at kunne finde en sikker ID. I akvariet har der været lidt små fisk de sidste to måneder samt snegle, eremitter og en sandsøstjerne. I refugiet har jeg nogle macroalger som vokser fint.
Algerne i akvariet er grå-brune, let slimede og svære at "hive af stenene". Der er enkelte luftbobler at finde i dem, dog meget få (man skal lede efter dem). Vandet har en svag jernagtig lugt, som er meget svær at definere.

Her en video som viser banditterne.
" onclick="window.open(this.href);return false;

Algerne er spredt over hele akvariet og synes at være jævnt fordelt i hele akvariet.
Jeg bruger ro-vand med TDS på 1-3 og red sea salt. Mine vandværdier ser middelbart fine ud.

Er der nogen her som har en idé om hvad det er for nogle banditter og hvad jeg skal gøre ved dem? Har ikke lyst til at starte med koraller før jeg har styr på disse alger.

Mvh.
Jesper


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: ID af alge og hjælp til at komme af med dem

Indlæg af ole kekkonen »

Det kam være mix af forskellige ting,svamp,bakterie OG alger(chrysophytes)de er Silikat baseret OG burde forsvinde når det er brugt og når andet næring mindsker.svamp OG bakterie belægning er typisk i nye baljer eller hvor levende Sten er bleven mishandlet.den samme belægning ser man også på noget der ligger og rådner i akvariet som dødt foder eller døde dyr


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: ID af alge og hjælp til at komme af med dem

Indlæg af ole kekkonen »

http://www.ucmp.berkeley.edu/chromista/chrysophyta.html" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: ID af alge og hjælp til at komme af med dem

Indlæg af PoulD »

Bruger du bio pellets eller anden form for carbon dosering?
Kan det børstes væk med en tandbørste? (konens)
Prøv evt. at dyppe hårene på en tandbørste i brintoverilte og børst på et lille stykke.

PS: Ikke nemt at se i 480p. Et close up i 1080p og uden blæst ville måske gøre det lettere at identificere


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
theill
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 28
Tilmeldt: tirs 30. aug 2016 13:54
7
Postnummer: 3540 Lynge
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Lynge, Nordsjælland

Re: ID af alge og hjælp til at komme af med dem

Indlæg af theill »

Tak for meldingerne. Jeg kigger lidt på chrysophytes om det ligner.
Jeg kører ikke men nogen form for tilsætning endnu.
Algerne kan ikke umiddelbart børstes væk med en tandbørste, ikke komplet. Det er som om der stadig bliver en fast del tilbage af dem.
Jeg prøver at lave lidt bedre billeder eller film i morgen.


Brugeravatar
theill
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 28
Tilmeldt: tirs 30. aug 2016 13:54
7
Postnummer: 3540 Lynge
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Lynge, Nordsjælland

Re: ID af alge og hjælp til at komme af med dem

Indlæg af theill »

Hej Folkens,
Her en lille update:
Nåede aldrig at tage flere billeder at skidtet, men er nu kommet af med det. Efter råd fra Erik (Crazy seahorse) fiskede jeg en af mine gamle spandpumper ned fra loftet og lavede den om til en alge-støvsuger ved at fylde et af kamrene med filtervat. Derefter var det bare i gang med tandbørsten. Af med algerne og så suge dem op med pumpen. Jeg brugte ca tre kvarter med at støvsuge hele akvariet, hvorefter algerne var kraftigt begrænset. De efterfølgende dage har jeg blot haft monteret en gang filtervat på slangen fra overløbet, samt børstet stenene over en gang om dagen. Her efter 1½ uge ser det helt klart ud som om algerne har givet op og kommer ikke umiddelbart tilbage.
Så ren og skær knofedt - ingen kemi ;-)
Håber det kan hjælpe andre med lignende problem.
mvh,
Jesper


Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"