"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Tanker om cyklus

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Hejmadi
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 24. mar 2017 20:05
7
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Odense

Tanker om cyklus

Indlæg af Hejmadi »

Hos menesker kan man efter en god antibiotika kur ha meget svært ved at få en naturlig mikroflora igen.
Men ved også at børn der ammer for en bedre flora end børn der ikke gør.
Der har været hel med at kurerer langvarig diarre med en fæcestransplantation, hvor man flytter afførring fra en rask person til en syg. (nedefra og op).

Nu er et lille rev ju ikke det menneskelige tarmsystem, men noget lignende gør sig vel gældende. Det må være bedst at flytte lidt sand eller en lidt levende sten fra en VELKØRENDE balje, fremfor bare at vente. Men hvis det er som hos mennesket, laver man flere ulykker hvis man bare tager den første og bedste levende sten.

Probiotika (paragurt mv) har næsten ingen effekt. Så det skal nok passe at de færdige mix man kan få i flakser ikke har nogen effekt.

På den baggrund vil jeg høre om nogen har en lille sten eller en kop fuld sand på Fyn? Den lokale fiske butik har levende sten, men det ligner desværre ikke en sund mikroflora.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Tanker om cyklus

Indlæg af crazy seahorse »

Gode tanker du har gjort dig, synes jeg - og jeg kan godt følge din argumentation.
Omkring de levende sten, så har det ændret sig siden de levende sten blev introduceret til hobbyen (vel i løbet af slut ´80erne/først i ´90 erne).
Da jeg første gang købte LS, var det ikke bare noget vi kunne gå ned og købe hos en forhandler. De skulle bestilles og man købte som regel en kasse.
Jeg ved ikke om man kunne købe enkeltvis, men der hvor jeg handlede var det i hele kasser på ca 20 kg.
De lugtede af hav når man åbnede kassen og det var ikke ualmindeligt, at det kriblede med alt muligt småkryb når man åbnede den. Børsteorme slangede sig op af armene på en når man tog en sten op. De var gode at starte et rev op med. Der var masser af microfauna i dem. Der kunne så være hitchhikere med, som man helst ikke ville have, men dem tog man med - og bandede over den "lortekrabbe" der terroriserede ens fine rev efterfølgende.
Jeg giver dig ret i, at de fleste LS man kan købe hos forhandlerne i dag, ikke ser ud som om der er ret meget liv i - men det kan der jo komme.

Min erfaring er - og det understøttes af alt jeg har læst, at der altid er den mængde bakterier til at nedbryde affaldsstoffer, fra den givne mængde producenter
der er til stede, på et hvert tidspunkt. Men det tager tid for bakteriefaunaen at formere sig til den nødvendige mængde, men det sker helt automatisk.
De øges - eller reduceres, til den nødvendige mængde. Det er derfor systemerne skal belastes i et tempo, så bakteriefaunaen kan følge med.
Øges belastningen for hurtigt, så kan det gå galt. Så ophobes affaldsstofferne, med forhøjede værdier til følge og det kan gode LS ikke kompensere for.
De kommer nok hurtigere op i gear, men de skal have tiden til det.

Om de bakterie tilsætninger du nævner virker ved jeg ikke, for jeg har aldrig prøvet dem. Måske virker de, måske ikke. Men metoden med LS virker.
Det ved jeg, for det er sådan jeg selv har gjort - hver gang jeg har startet nyt op, eller har bygget om.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Tanker om cyklus

Indlæg af Carsten »

crazy seahorse skrev:De lugtede af hav når man åbnede kassen og det var ikke ualmindeligt, at det kriblede med alt muligt småkryb når man åbnede den. Børsteorme slangede sig op af armene på en når man tog en sten op. De var gode at starte et rev op med. Der var masser af microfauna i dem.
Erik

Hmm! Det var da meget sjældent de lugtede af hav. Oftest var lugten bare rådden.


Men enig i at metoden med at få en levende sten fra et kørende akvarie er at foretrække frem for Bakterier på flaske.


Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Tanker om cyklus

Indlæg af Nicki Henriksen »

Men enig i at metoden med at få en levende sten fra et kørende akvarie er at foretrække frem for Bakterier på flaske.
Helt sikkert, jeg startede op på flasker med min nye nano, og der kom først ordenlig gang i det, da jeg fik en kop godt indkørt sand fra min brors akvarie, samt en sten fra et andet velfungerende akvarie.


Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"