"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Overskumning

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 893
Tilmeldt: lør 11. maj 2013 18:35
10
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2013

Overskumning

Indlæg af Lennart »

Hej

Kan man skumme sig ihjel?

Jeg mener kan man overskumme/skimme, således ment, at den skimmer man bruger skal svare til det antal liter, den skal bruges til? Hvad vil der evt ske, hvis man bruger en for kraftig skimmer/skummer?
Never say oops, allways say ahhh interesting
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Overskumning

Indlæg af Mikas »

Nej det behøver du ikke at ligge søvnløs over .. de fleste skummere er også meget over rated.
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
Biotekeren
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 76
Tilmeldt: tirs 14. feb 2017 18:18
7
Postnummer: 2620 Albertslund
Saltvand siden?: 2013

Re: Overskumning

Indlæg af Biotekeren »

Hej Lennart,

Efter min erfaring er det ikke et problem. Rent molekylært er vandmolekylerne i stand til at binde makromolekyler, grundet deres molekylere sammensætning som har gør dem dipolære. Dette får forskellige stoffer til at binde sig til overfladen på boblerne. Disse stoffer ville oftest være større molekyler også kaldet makromolekyler. F.eks
. Proteiner. Bakterier kan også skimmes ud af akvariet. Det kan debateres hvor vidt disse bakterier har betydning for vores akvarie flora, da størstedelen af mikrobiomet befinder sig i de porøse sten. På grundlag af dette ville jeg ikke bekymre mig for at montere en for stor skimmer. Hvis du doserer aminosyrer eller andet i den retning, kan du måske risikere de bliver filtreret fra. Jeg har ikke erfaring med phytoplankton, men de kan muligvis også fra skimmes.

Mvh Thorbjørn
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 893
Tilmeldt: lør 11. maj 2013 18:35
10
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2013

Re: Overskumning

Indlæg af Lennart »

Ok, det er vel heller ikke meningen, at vandet skal være sterilt, men netop som du siger transportør af mange forskellige organiske og uorganiske stoffer, naturligvis i kraft af vandets kemiske egenskaber. Der er jo mange dyr, og ikke mindst koraller, der lever af de ting, vand så glimrende transporterer rundt. Det er jo også derfor jeg tænker, at man godt kan skimme så meget ud, at det forstyrrer hele fødekæden i akvariet.
Never say oops, allways say ahhh interesting
Brugeravatar
Biotekeren
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 76
Tilmeldt: tirs 14. feb 2017 18:18
7
Postnummer: 2620 Albertslund
Saltvand siden?: 2013

Re: Overskumning

Indlæg af Biotekeren »

Tror ikke du skal være bekymret for at være ærlig. Man kunne evt. Doserer med en eller anden form for carbon for at øge mængden af fritflydende bakterier.
Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: Overskumning

Indlæg af Twinks »

Hvis man googler overskumning er et af de tilbagevendende svar at en for stor skummer ikke skummer jævnt af, da der ligesom skal være en hvis mængde "lort" at skumme af.
Det viser sig ved at den skummer godt skidt fra noget tid og derefter ikke skumme noget fra, for så at begynde forfra efter lidt tid.
Håber jeg fik det forklaret forståeligt. Jeg oplever det liiidt selv ved at have en skummer rated fra 500 ltr til 1000 ltr og jeg har kun 300. Jeg har måtte hæve vandstanden i skummeren lidt ekstra for at få den til at køre godt :)
Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"