"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Vand på første gang

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Hejmadi
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 24. mar 2017 20:05
7
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Odense

Vand på første gang

Indlæg af Hejmadi »

Efter at Carsten fra DecoOcean hjalp mig med en membran (mange tak) er jeg ved at hælde vand i for første gang. Jeg går ud fra at jeg skal hælde 1 kg salt fra Netto i per 30 l vand. Ej. Jeg har en fin salt fra AquaForrest. Men hvor meget starte man med? Der skal bruges ca 375 g per 10 L vand. Men jeg ved jo faktisk ikke helt hvor meget baljen præcist rummer?
Talene siger 300 + 60 L

Jeg går udfra, at jeg starter med at fyld helt op med osemose vand og tilføjer svarende til at måske var 300 L i alt (11,255 Kg) og derefter korrigerer forsigtigt under kraftig cirkulation mens der måles?
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Vand på første gang

Indlæg af Michael_F »

Hej,

Jeg bruger Aquaforrest Reef salt. Jeg bruger ca 33-34g pr 1L osmose vand. Det giver en salinitet på 1.026 som jeg kører med.
Da jeg fyldte vand i mit nuværende, lavede jeg ca 25L vand i en stor dunk, som jeg blandede det meste af saltet i, så jeg fik en højt koncentreret mængde vand, da jeg synes det er nemmere at mixe, end i et stort akvarie. Eller...det går lidt hurtigere.

Du kan også sagtens bare komme X antal salt i selve akvariet når det kører. Jeg tror måske også jeg gjorde det på den anden måde, da jeg var usikker på om salt ville lægge sig i sumpen, og ikke blive mixet rundt så godt.
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Vand på første gang

Indlæg af Mikas »

Jeg ville hælde lidt salt i af gangen nu hvor du har valgt at blande saltet i akvariet ..
Hvis du hælder meget salt i på engang risikere du at alt bliver helt Hvidt ...
Hvis du ikke har et refraktometer så det en god ting at købe så kan du hælde et kg i afgangen med fuld cirkulation ind til at salten passer med 1.026..
Jeg synes at huske at den hedder 38 gram Per liter men er ik sikker
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Hejmadi
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 24. mar 2017 20:05
7
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Odense

Re: Vand på første gang

Indlæg af Hejmadi »

Har købt en GHL med salinitets måler. Så mon ikke den del går. Tror jeg vil hælde saltet i langsom under max powerhead mv.
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: Vand på første gang

Indlæg af minedykker »

Du starter med at måle dit vand den skulle gerne ligge på 1.000 og så tilsætter du 1 kg. Lader det opløse. Og så måler du dit vand igen og hvis den så stiger til 1.010 så divider du 1 kg med 10 og ganger med de 16 der mangler op til 1.026 og så ved du der skal 1.6 kg mere i dette er er regne eksempel nemt og simpelt
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Vand på første gang

Indlæg af MoG »

Da jeg skulle fylde mit 720liter plus 220 liter sump (der var omkring 850 reelle liter i alt), regnede jeg ud hvor meget der ca. skulle bruges i alt.
Fyldte akvariet helt med osmosevand, satte al cirkulation på fuld kraft + en ekstra, kraftig returpumpe jeg havde liggende, ned i akvariet. Smed nogle kilo i ad gangen og når det var opløst, så røg der nogle kilo mere i.. Målte bare løbende da det nærmede sig og fik så lige justeret ind..
Morten
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Vand på første gang

Indlæg af dyne »

Hejmadi skrev:Efter at Carsten fra DecoOcean hjalp mig med en membran (mange tak) er jeg ved at hælde vand i for første gang. Jeg går ud fra at jeg skal hælde 1 kg salt fra Netto i per 30 l vand. Ej. Jeg har en fin salt fra AquaForrest. Men hvor meget starte man med? Der skal bruges ca 375 g per 10 L vand. Men jeg ved jo faktisk ikke helt hvor meget baljen præcist rummer?
Talene siger 300 + 60 L

Jeg går udfra, at jeg starter med at fyld helt op med osemose vand og tilføjer svarende til at måske var 300 L i alt (11,255 Kg) og derefter korrigerer forsigtigt under kraftig cirkulation mens der måles?



hvorfor blander du det ikke op som du laver det
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Hejmadi
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 24. mar 2017 20:05
7
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Odense

Re: Vand på første gang

Indlæg af Hejmadi »

Jeg køre slangen fra osmoseanlægget direkte i akvariet. Så det vil være lidt besværligt
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Vand på første gang

Indlæg af MoG »

Hejmadi skrev:Jeg køre slangen fra osmoseanlægget direkte i akvariet. Så det vil være lidt besværligt
Det samme gjorde jeg.. Og tilsatte salt som nævnt .. Det andet er sgu for besværligt! Med mindre det er et af de mindre akvarier..
Morten
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4568
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Vand på første gang

Indlæg af Nicki Henriksen »

Det kan også være en fint idé, at lade vandet stå til det er blevet lidt varmere.

Min erfaring er det mindsker risikoen for en kalkudfælding :)
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"