"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Karantæne akvarium

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Hejmadi
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 24. mar 2017 20:05
7
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Odense

Karantæne akvarium

Indlæg af Hejmadi »

Ifm med opstart, kan jeg læse mig til at et Karantæne akvarium er en rigtig god ide.
Legede med to tanker: Har et Aquael start set på 80 L til fersk vand. Det mangler jo skummer, plus alt muligt andet. Men vil det give mening at bruge?

For at undgå at skulle holde øje med og drive to baljer overvejede jeg også et 20-30 i's i skabet under akvariet. Kan man evt. lade det indgå gennem et UV rør + mikrofiiter + Aktivt kul? Så vandet fra det store system, der er i balance kan bruges i det lille, uden at sygdomme flyttes over? Nogen der lavet dette forsøg?


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Karantæne akvarium

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg laver noget tilsvarende på mit nye system.
Men alt vandet fra karantæneakvariet til sumpen SKAL gå igennem UV-filteret. Men det er ikke 100% sikkert.
Der skal også et ret kraftigt UV til, vil jeg mene. Det burde slå alle levende parasitter ihjel, men eventuelle cyster der måtte ryge igennem rammes ikke.
Husk også at alt grej, net feks, skal forbeholdes karantænen, mens en evt karantæneperiode varer. Herefter skal det tørre helt.
Jeg tror ikke, at hverken parasitter eller cyster kan klare udtørring i en længere periode.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Karantæne akvarium

Indlæg af ole kekkonen »

Vil så mene at i et helt bart akbarium er der Ingen mobile invertebrater der kan overleve i længden,ville helt klart lave et rev akvarium istedet.


Hejmadi
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 24. mar 2017 20:05
7
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Odense

Re: Karantæne akvarium

Indlæg af Hejmadi »

Spændende. Følger med!


Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Karantæne akvarium

Indlæg af Han$en »

Min tanke var den samme, men jeg har droppet ideen om karantæne balje tilkoblet hoved systemet.

Jeg laver dog et 70-80L karantæne system som lukket i stedet, med lidt pvc som skjulesteder, og en lille skummer samt UV filter. Intet andet.

Filtrering bliver et sandfilter i hård omrøring. Her burde umiddelbart ikke kunne sætte sig cyster samt levende parasitter, men nok bakterieflora til at kunne holde denitrifikationen kørende. Udløbs vand fra sandfilter ryger gennem UV filtret og retur til karantænekarret..


Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Karantæne akvarium

Indlæg af crazy seahorse »

Skal det virke som en rigtig karantæne tank, skal det nok være BB.
Lidt Pvc rør i, så fiskene har noget de kan gemme sig i. De kan altid koges efterfølgende.
Er det et separat system, med egen sump og altså ikke koblet på det eksisterende rev, så kan man altid medicinere i det. Det kan være en fordel.
Har man LS eller bundlag i, så er det noget ged at bruge medicin, feks kobber. Kobber vil binde sig til kalk og derfor er de LS færdige efter brug.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Karantæne akvarium

Indlæg af Carsten »

Kunne man ikke lave sådan et karantæne akvarie som en shunt på nedløbet til sumpen. Som man så lukker af hvis der er syge fisk i akvariet. En fisk behøver ikke at være ny/syg for at være i karantæne akvariet. En som har fået smæk i hovedakvariet og som trænger til ro for at komme sig.
I det tilfælde må der jo godt være gennem løb til sumpen. Nye fisk isoleres totalt, og efter behandlingen tømmes akvariet og rengøres til næste gang


Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Karantæne akvarium

Indlæg af Han$en »

Carsten skrev:Kunne man ikke lave sådan et karantæne akvarie som en shunt på nedløbet til sumpen. Som man så lukker af hvis der er syge fisk i akvariet. En fisk behøver ikke at være ny/syg for at være i karantæne akvariet. En som har fået smæk i hovedakvariet og som trænger til ro for at komme sig.
I det tilfælde må der jo godt være gennem løb til sumpen. Nye fisk isoleres totalt, og efter behandlingen tømmes akvariet og rengøres til næste gang
Jo, det er jo piece of cake faktisk.. Og jeg har også tænkt tanken at have et rør og en kuglehane over til karantæne baljen, samt et overløb til sump også, i tilfælde af at der blot er tale om recovery som du nævner. Det drejer sig om små 200,- i PVC for mit vedkommende, og bruger jeg det ikke så er det bare sådan det er. Men så er muligheden der, fremfor at ærgre sig bagefter!


Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"