"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Pumper, skummer mv

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Pumper, skummer mv

Indlæg af Carsten »

PoulD skrev:
Hejmadi skrev:Er der nogen forskel på mærkerne
Jeg er ikke enig med Carsten lige på det punkt. Der er helt sikkert forskel fra anlæg til anlæg.

Alene RO membraner findes i alle mulige klasser fra billige kinesiske membraner til et par hundrede kr. og til nogen der koster langt på den forkerte side af 1000 kr. De fleste billige membraner har en salt rejection rate på måske 96-98% fra ny, og lettere brugt måske 90%, hvor de bedste typisk ligger på 99,5% i lang tid.
Jeg havde sådan set heller ikke forventet andet end at du skulle komme med en kommentar om at der er noget som er bedre.

Nu er det ikke spørgsmålet om at ville ofre mange tusinde kroner på at osmoseanlæg, for at få lige 2 liter mere ud af det i timen, og spare 5 dl.
Men et anlæg i en prisklasse der er til at betale for en almindelig lønmodtager


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Pumper, skummer mv

Indlæg af PoulD »

Carsten skrev:
PoulD skrev:
Hejmadi skrev:Er der nogen forskel på mærkerne
Jeg er ikke enig med Carsten lige på det punkt. Der er helt sikkert forskel fra anlæg til anlæg.

Alene RO membraner findes i alle mulige klasser fra billige kinesiske membraner til et par hundrede kr. og til nogen der koster langt på den forkerte side af 1000 kr. De fleste billige membraner har en salt rejection rate på måske 96-98% fra ny, og lettere brugt måske 90%, hvor de bedste typisk ligger på 99,5% i lang tid.
Jeg havde sådan set heller ikke forventet andet end at du skulle komme med en kommentar om at der er noget som er bedre.

Nu er det ikke spørgsmålet om at ville ofre mange tusinde kroner på at osmoseanlæg, for at få lige 2 liter mere ud af det i timen, og spare 5 dl.
Men et anlæg i en prisklasse der er til at betale for en almindelig lønmodtager
Som afsender af budkabet må jeg selvfølgelig tage ansvaret, men du har tydeligvis totalt misforstået mig Carsten.

Jeg mente ikke, at man skulle ofre flere tusinde kroner mere - tværtimod.

Jeg forsøgte at svare trådstarter, at der sagtens kan være stor forskel på 2 anlæg som koster præcis det samme.
Nu fjernede du elegant 2/3 og den vigtigste del af mit indlæg og citatet er jo dermed fuldstændig ude af kontekst
Det kan vise sig dyrt på sigt, at fokusere på vandbesparelse da det med sikkerhed medfører, at membranen holder i betydeligt kortere tid, måske kun halvt så længe, og - som jeg prøvede at sige med det afsnit du citerer - hvis det en kvalitetsmembran der sidder i det anlæg man har købt, koster det mere end et blot et par hundrede kroner, at udskifte den.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"