"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Newbie sørger råd

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Hejmadi
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 24. mar 2017 20:05
7
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Odense

Newbie sørger råd

Indlæg af Hejmadi »

Dejligt med et sted hvor der er eksperter.
Vi har i lang tid haft en drøm om at starte et saltvandsakvarie op. har kigget denne glimrende side, saltvands wiki, YOUtube og læst "Saltvandsakvarie På dansk!"

Ud fra det når jeg frem til: 200+ L så det er stabilt og ikke vælter (så nemt) ved en begynderfejl. Når frem til:

200-400 L
Hvidt (konens krav)
Skal stå i vores køkken/spisestue. Der er børn i alderen 2-7, så jeg tænker det skal være overdækket.
Begrænset tid og begrænset håndværksmæssig snilde gør jeg kigger efter en færdig pakke og ikke DIY.

Helst ala Red Sea Max S serien. Den er dog åben top. Ikke sikker på det dur i et køkken / med små børn.
Har kig på EHEIM incpiria marine 200 - 400.

Er der nogen der har andre forslag? Nogle der har noget til salg der passer? Kan ikke se noget under salg pt.

I fald skal jeg bruge en retur pumpe på 800-1200 l /timen. Den skal være stille og stabil. Kan se priserne har et meget stort spænd! Hvad vil i forslå.

Der skal også bruges en skummer. Igen står jeg lidt på bar bund. kan ikke læse mig til hvad der er stille og stabilt.

Hvor meget tid skal man beregne til vedligehold? hvad gør I i ferier?


Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Newbie sørger råd

Indlæg af MoG »

Hej og velkommen til

Først og fremmest, hvad er dit budget? Det er ret væsentligt ifht. Dine spørgsmål omkring skummer, retur, cirkulationspumper mv...

I et 200-400l akvarie, er en retur på 800-1200l/t for lidt.. Nærmere 2000-3000l/t
Der er en hel del muligheder, men igen, så må du skrive hvor stort dit budget er.

Mht. Tid på vedligehold, så er der jo normalvis ikke det vilde. Evt. Ugentligt vandskifte, tømning af skummerkop, rense ruder, måling af værdier, osv.. Det tager sgu ikke længe.
Engang om måneden eksempelvis, så skal der måske skiftes rowa, afkalkes pumper (gjorde jeg selv hver 3-4 måned)
Efter min mening er det dog meget vigtigt at det er noget som man hygger sig med at lave, og at det ikke bliver en sur pligt!

Ang. Ferie, så kommer det an på hvor længe du er væk. Er det flere uger du er væk, så få en til at komme og fodre fisk, tømme skummerkop og hælde vand i osmosekammeret.


Morten
Hejmadi
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 24. mar 2017 20:05
7
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Odense

Re: Newbie sørger råd

Indlæg af Hejmadi »

Budget 20-25000 alt inkl. Prisen er ikke så vigtigt som et godt og vedligholdelsesnemt setup.
Det behøves på ingen måde være nyt. Men det skal være pænt.

Jeg opjustere mine returpumpe spec.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Newbie sørger råd

Indlæg af PoulD »

Velkommen til.
Det kan kræve nogen tålmodighed at finde et brugt setup, hvor både møbel og balje står snorlige og pænt og det samtidig opfylder samtlige andre ønsker man måtte have, såsom hvor i akvariet overløbskassen skal være, farve, lyskasse o.s.v. o.s.v.

Med det budget du har er det også en mulighed, at få bygget selve akvariet og møblet færdigt, så det står skinnende, uden ridser og skrammer, og præcis opfylder samtlige ønsker du måtte have. Jeg ved ikke hvor gode muligheder der er på Fyn, men flere steder i Jylland og på Sjælland kan man i hvert fald få lavet et rigtig pænt setup. Jeg kan f.eks. godt anbefale DecOcean hvor jeg har købt mit eget setup (se evt. min tråd i min signatur), men hvis du vil gå den vej bør du naturligvis spørge om pris min. et par forskellige steder.

Noget af teknikken, lamper, skummer, cirkulation, dosering, returpumpe o.s.v. kan man nemmere finde noget brugt rundt omkring, i god kvalitet, som stadig er rimelig god stand. Som begynder er der selvfølgelig større risiko for at få købt noget som ikke just er toppen af poppen.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Hejmadi
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 24. mar 2017 20:05
7
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Odense

Re: Newbie sørger råd

Indlæg af Hejmadi »

:biggrin:
Tak for nogle gode råd!

EHEIM incpiria marine 300 passer fint i målene til mit behov. Jeg kan se det kan fås til omkring 10000 måske lidt billigere brugt.

Som jeg ser det, skal jeg bruge:

En returpumpe
En skummer
2 power heads
Måleudstyr
Er en reaktor et krav fra starten.

Har i forslag til en god solid og prisfornuftig returpumpe til 300 L
En god skummer
og nogle gode powerheads?
testkits hvad skal man bruge til en start og hvad kan vente?

og alt indholdet!
levende sten/sand i første omgang og fisk og coraller om et stykke tid.

http://saltwateraquariumradio.com/podcast2/" onclick="window.open(this.href);return false; liger op til man kan tilsætte bakterie og reagens for at gøre ventetiden betydeligt kortere, ned til 5 dage. Jeg synes at ha læst den slags anses for snakeoile? Er det en begynderfejl at kaste sig over sådan noget?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Newbie sørger råd

Indlæg af Carsten »

Jebao's Dc pumper er fine og siger ikke meget. De kan også justeres i ydeevne.
Reaktor til hvad? Kalk? Rowaphos?
Hvis til kalk, så slet ikke det kan lige så godt klares med Ballingmetoden, hvor du tilsætter væskerne med en doserings pumpe.

Men en ting må du ikke mangle fra start, og det er en osmolator og ferskvandsbeholder. Du vil meget hurtigt køre træt i det, hvis du skal efterfylde osmosevand hverdag manuelt. Og en skummer som ikke står i den korrekte vandstand, fungerer ikke optimalt.

Meget af det som sælges der skulle gøre at man hurtigere kommer i gang, ikke kun anses for at være snakeoil, men er det.
Bedste måde at få bakterierne i akvariet, er ved at få en lille levende sten fra et velkørende akvarie og evt. en håndfuld sand.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Newbie sørger råd

Indlæg af PoulD »

Med hensyn til testkit fra starten af, vil jeg mene ammoniak (NH3 + NH4) og nitrit (NO2) er 'could have', efter MoSCoW metoden. Næsten 'must have' er nitrat (NO3) og en saltmåler (refraktometer vil jeg anbefale). De 2 første er som sagt ikke strengt nødvendige, men kan give dig et godt billede af indkøringsforløbet. Efter indkøring vil du normalt ikke længere have brug for de 2 mere, men de kan stadig være meget rare at have stående hvis der opstår problemer. De koster også kun ca. 70 kr. så for de fleste, er det ikke de 2 test kit der vil bringe en i økonomisk uføre.

På et senere tidspunkt, hvis du vil holde sten koraller, vil KH, Ca og Mg testkit være 'must have'. De er til gengæld også ganske billige. Hvis du vil holde sarte SPS koraller, vil et PO4 testkit være 'should have', og til PO4 er det desværre kun de dyre test kit, som f.eks. Rowa, der har nogen som helst værdi.

En elektronisk pH måler og temperaturmåler synes jeg, ikke mindst i betragtning af de kan købes for en flad halvtredser, også næsten er 'should have' .

For den gennemsnitlige akvarist vil jeg mene andre testkit i meget lang tid er i kategorien 'won't have'.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Hejmadi
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 24. mar 2017 20:05
7
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Odense

Re: Newbie sørger råd

Indlæg af Hejmadi »

Der er virkelig god hjælp! Mange tak.
Det gik op for mig at der også er god hjælp at hente ved at kigge på medlemsakvarier og se hvad andre med samme model / størrelse bruger af udstyr.


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Newbie sørger råd

Indlæg af ole kekkonen »

Rule 1

Copy with pride :)


Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Newbie sørger råd

Indlæg af peder »

Hvis du vælger et Eheim incperia følger der returpumpe med! Du skal bare være opmærksom på at lyset ( mener det er 4x39w ) begrænser dit koralvalg noget.


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"