"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Indkøbsliste til Reefer 170 (deluxe)

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Jon
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 8
Tilmeldt: ons 15. mar 2017 02:34
7
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2017

Indkøbsliste til Reefer 170 (deluxe)

Indlæg af Jon »

Jeg har besluttet mig for at købe RS reefer 170. Om det bliver deluxe med LED eller jeg køber min egen Kessil har jeg ikke besluttet mig for endnu.
Men der er jo en masse udstyr jeg derudover skal have købt og jeg skal til at have et overblik så jeg kan planlægge det bedst muligt.
På sigt vil jeg gerne (hvis det da findes?) kunne styre mest muligt via computer eller lignende, så jeg vil gerne købe udstyr der senere kan tilkobles en central styring.

Mht. skummer har jeg tænkt på Deltecs 1351 - 2 årsager: 1) jeg vil have en rigtig god kapacitet og 2) DC pumpe tænker jeg er mere stille og jeg kan bedre styre den. Men kan den være i sumpen - det kan jeg ikke finde ud af? Er der en anden jeg bør overveje så jeg på sigt kan styre den med computer?

Hvad tænker I ellers jeg kan få brug for? (på sigt og til april når jeg køber akvariet)
Pumper (dc motor?), doseringsmaskine, reaktor, sten (levende eller døde - findes der forskellige producenter?), andet?

Er osmoseanlæg nødvendigt eller ej? Hvis ja, hvilket er i god kvalitet? Kan jeg starte med alm. vandhanevand og senere begynde at bruge omvendt osmosevand eller er det enten eller?

Håber I vil være med til at hjælpe mig godt på vej :-)

Update (160317, kl. 23:55)

Hvad siger folket til sådan en doseringspumpe? Er det noget "man" aka jeg har brug for til at begynde med eller hører det under en evt. senere investering?

EASI-dose 3 (doseringspumpe)
Jon
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 8
Tilmeldt: ons 15. mar 2017 02:34
7
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Indkøbsliste til Reefer 170 (deluxe)

Indlæg af Jon »

Er det en for stor skummer med Deltec'en til en reefer 170?
Brugeravatar
Kimkjaer
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 304
Tilmeldt: ons 14. aug 2013 13:47
10
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2014

Re: Indkøbsliste til Reefer 170 (deluxe)

Indlæg af Kimkjaer »

Doseringsmaskine, får du brug for når du har koraller nok.
Du behøver den ikke i starten, der kan du fint leve med vandskift ..
Osmoseanlæg er essentielt få købt den ..
Har selv haft et Reefer 170, jeg kørte med følgende:
Lys: Kessil 360we, prøvede også med radion xr30w
Cirkulation: 2x MP10
Skummer: Nyos 120
Retur: Nyos viper 2.0
Dosering: Grotech TEC III
Neptune Apex Akvarie computer, til at holde styr på det hele :)

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=78129" onclick="window.open(this.href);return false;
Jon
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 8
Tilmeldt: ons 15. mar 2017 02:34
7
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Indkøbsliste til Reefer 170 (deluxe)

Indlæg af Jon »

Fedt! Jeg sad og læste din tråd - hvad skete der med dit 170? Og var 360'eren ikke for kraftig? Hvorfor ikke 160we? Og kan Apex'en styre Kessil?
Hehe, ja håber du kan leve med alle mine spørgsmål :-)
Brugeravatar
Kimkjaer
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 304
Tilmeldt: ons 14. aug 2013 13:47
10
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2014

Re: Indkøbsliste til Reefer 170 (deluxe)

Indlæg af Kimkjaer »

Jamen, jeg fik muligheden for at købe en reefer 250, for det samme som jeg kunne sælge mit 170 for, så det var helt naturligt at jeg ville købe den :)

360'eren er helt perfekt, synes helt klart du skal købe den, fremfor den lille..

Ja apex kan styre kessil, og der er masser programmer på diverse forums, ifht. lys indstillinger..
Men det er en dyr controller ifht. den originale kessil controller koster vidst kun omkring 1000,-
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"