"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Vildt forbrug af top-off vand i disse tider

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Vildt forbrug af top-off vand i disse tider

Indlæg af charlie saltvand »

Det er ikke ny viden og heller ikke raketvidenskab, MEN....
:banana: :HM :HA

Jeg bliver hvert år overrasket over hvor meget større fordampning og dermed top-off vandforbruget er når det er frostvejr = meget lav luftfugtighed OG der er skruet op for varmen i hjemmet. Normalt bruges der ca 3 liter i døgnet (totalt 640 L vand, dækglas i vintermåneder). I disse tider bruger jeg ca 6 L i døgnet.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Henrikorg1
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 135
Tilmeldt: søn 2. jun 2013 10:28
10
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2013

Re: Vildt forbrug af top-off vand i disse tider

Indlæg af Henrikorg1 »

Prøv at forestille dig mit akvarium så da jeg har 4.2 m2 overflade på dt + mit næsten 1000 liter filtersystem står i en kølig krybekælder med vådrums udsugning og bliver genfyldt når blæseren kører med uopvarmet luft udefra ,den 220 liter regnvands tønde jeg opbevarer osmose vand i holder ikke længe.

Men noget jeg undrer mig over er at mit osmose anlæg er i samme kølige krybekælder og den laver ca 20 % færre antal liter pr døgn med den lavere temperatur i kælderen hen over vinteren i forhold til de lidt lunere måneder ?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Vildt forbrug af top-off vand i disse tider

Indlæg af Carsten »

Det er nok fordi vandet er en del koldere om vinteren. Osmose anlægget arbejder optimalt ved 25 grader


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Vildt forbrug af top-off vand i disse tider

Indlæg af trine... »

Det må tilskrives at temperaturen på vandet er det lavere i de kolde måneder, man kan få bedre ydelse på membranen ved varmere vand indtil kurven knækker ift slitage faktoren. For varmt vand får porerne i membranen til at kollapse. Så det er lidt en balancegang mellem performance og slidtage.


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Vildt forbrug af top-off vand i disse tider

Indlæg af charlie saltvand »

Jeg lavede på et tidspunkt "lunkent" osmose vand. Dét gik hurtigt og spild % var meget mindre ca 1:1. Men membranen holdt ikke længe.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"