"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

ID af alge?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Gludoc
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: tors 20. aug 2015 07:28
8
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtjylland

ID af alge?

Indlæg af Gludoc »

Hej allesammen

Jeg har en brunlig alge som breder sig fra den lille sten de startede på. Der har ikke været tilføjet noget nyt der hvor dette udbrud begyndte. Algen er synlig hele døgnet men opbygger en masse luftbobler i løbet af dagen. Jeg har for nyligt indstalleret 4 x 54 W T5 over baljen (der kører på ca. 50%) som supplement til mine Maxspect lamper. Jeg er nu i tvivl om mit algeudbrud skyldes "ny indkøring" af systemet med anden lys over baljen eller om det skyldes en algeudbrud. Jeg synes ikke det ligner dino'er + jeg har ikke set bløddyr dø - men hvad er jeres bud og mulig kur? (har kigget Peder's tråd igennem - men ser ikke noget der ligner helt...)

Baggrund: Siden jeg indstallerede det nye T5 lys har temperaturen i baljen steget fra stabilt 25.5-25.6 til ca. 26.4-26.5. Dernæst har jeg arbejdet for at få NO3 ned over de sidste par måneder. Derudover har Kh været stigende mens Mg og Ca har været faldende (ved at blive tilpasset). Nuværende værdier
Salt: 1,025
Temp: 26,3
Kh: 9,1
Ca: 355
Mg: 1260
NO3: 1,0
pH: 8,2

Tak for hjælpen!
IMG_0926.JPG
IMG_0927.JPG
IMG_0928.JPG


Mvh Jeppe
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: ID af alge?

Indlæg af trine... »

Ligner diatomer.


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: ID af alge?

Indlæg af trine... »

Har dog lidt svært ved at se om den er mere rødlig i det. For udfra billederne kunne det lige så godt være red Turf selvom den ikke plejer at holde bobler fanget så markant som på billederne.
Er den porøs? Dvs er den til at skrabe væk hvis man kører fingeren hen over et angrebet område?


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: ID af alge?

Indlæg af trine... »

Fjern evt den inficerede sten fra systemet.


Gludoc
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: tors 20. aug 2015 07:28
8
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtjylland

Re: ID af alge?

Indlæg af Gludoc »

Tak for svarene. Jeg kan ikke fjerne stenen idet den sidder lige midt i stensætningen - så det er ikke en mulighed :(

Jeg tror ikke det er red turf / cyano. Boblerne sidder udenpå algen og ikke fanget inde under et slim-lag. Men jeg kan lige mærke på den i morgen (har ikke villet røre ved det indtil videre for at undgå spredning)


Mvh Jeppe
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"