"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Opdræt af klovnfisk

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
nask1997
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 37
Tilmeldt: tors 26. jan 2017 11:14
7
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009

Opdræt af klovnfisk

Indlæg af nask1997 »

Hej

Tak for medlemskabet :-)

Jeg længst gået med tanke om at opdrætte klovnfisk mit store problem er bare at jeg aldrig har haft et saltvandsakvarium

Jeg har haft ferskvand akvarie i ca 20 år min interesse i akvarie hobbyen har lige fra start være at opdrætte fisk til gælde for mig selv og andre der hade lyst til at holde de fisk jeg har fået til at yngle

Mine tanke på at have en 4-5 akvarie på der er et klovnfiske par i et eller to akvarier og så de andre til unger. Je vil ikke have koraller men klovnfiske skal jo have en søanemone jeg kan dog se at nogen bruger en sten eller en urteport de kan yngle på/i

Jeg kan godt læse mig til en masse når jeg Google men jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg kommer igang om hvad jeg skal forvente økonomien er i sådan et projekt

Hvor store skal akvarier være ?
Havd skal jeg bruge af udstyr ?
Hvilket lys skal man bruge kan jeg bruge LED ?
Skal der skiftes vand eller skal jeg tilføre nyt saltvand når der der er fordamper ?

Er der andet jeg skal vide eller tage højde for ?

Er mit projekt noget der kan hænge sammen eller skal jeg bare droppe ide ?

Tak for i vil tage jer tid til at læse mit indlæg og forhåbenlig komme med en besvarelse på noget af mine spørgsmål eller bare nogen af dem

Hilsen Peter
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Opdræt af klovnfisk

Indlæg af Jones »

Jeg bruger 30 liters akvarier til mine voksne par.

De har en urtepotte og lys er en sparepære på 11w fra Ikea. De har kun brug for lyset til at holde en rytme i form af nat/dag.

Jeg har en osmolator i sumpen, som sikrer at saliniteten altid er den samme. Den hælder ferskvand på, når noget fordamper. Salt fordamper jo ikke.

Du manger at tage højde for 117 ting, så læs op på tingene på de amerikanske sider.
o_O
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Opdræt af klovnfisk

Indlæg af PederP »

Du kan læse lidt om andres erfaringer.

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 41&t=30935" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 41&t=81734" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Opdræt af klovnfisk

Indlæg af Carsten »

Du skal gøre det udelukkende for sjov. Økonomisk vil det aldrig kunne svare sig.
Klovnfisk har ikke noget behov for anemoner.
Led lys er vel det mest økonomiske, og fiskene har ikke noget stort behov for lys.

Nu er klovnfisk opdræt ikke noget man bare lige starter. De fisk man skal bruge skal helst finde sammen som par selv. Og så tager processen med fiskene meget lang tid.

Foder til ungerne er et kapitel for sig selv.

Start et saltvandsakvarie op, og få nogle års erfaring med det inden du kaster dig ud i opdræt
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Opdræt af klovnfisk

Indlæg af nbd »

Langt hen ad vejen foregår opdræt vel som med cichlider?

Det vil nok være hensigtsmæssigt at have akvarierne koblet på samme system, således at man kan nøjes med én skummer etc. Jo mere vand i systemet, jo mere stabilitet.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Opdræt af klovnfisk

Indlæg af Jones »

Hvorfor skal de selv finde sammen Carsten?

Jeg har etableret flere par med stor succes. Ocellaris og percula er nemme at sætte sammen. Premnas er en anden sag, men er ikke svært, hvis man sikrer at hunnen er meget stor og hannen lille.

Jeg har to fine premnas par gående i kælderen og et par i stuen. Jeg har selv etableret to af parene uden rigtige problemer.

Det ene par (lightning x Gold stripe) er begyndt at rense potten og har det rigtig fint sammen.




Ja det er nemmest at have én sump. Vær opmærksom på, at forældrefiskene ikke selv tager sig af ungerne.
o_O
nask1997
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 37
Tilmeldt: tors 26. jan 2017 11:14
7
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009

Re: Opdræt af klovnfisk

Indlæg af nask1997 »

Tak for jeres svar jeg vil kigger videre på hvordan man starter et akvarie op

Hvilke af klovnfiske arterne er den nemmes art ?
nask1997
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 37
Tilmeldt: tors 26. jan 2017 11:14
7
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009

Re: Opdræt af klovnfisk

Indlæg af nask1997 »

Jones skrev:Jeg bruger 30 liters akvarier til mine voksne par.

De har en urtepotte og lys er en sparepære på 11w fra Ikea. De har kun brug for lyset til at holde en rytme i form af nat/dag.

Jeg har en osmolator i sumpen, som sikrer at saliniteten altid er den samme. Den hælder ferskvand på, når noget fordamper. Salt fordamper jo ikke.

Du manger at tage højde for 117 ting, så læs op på tingene på de amerikanske sider.

Jones har du nogle billeder af dit setup ?
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"