"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Nyt akvarie! Lidt spørgsmål inden jeg begynder

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Filipabp
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 22
Tilmeldt: tirs 10. jan 2017 21:38
7
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2017

Nyt akvarie! Lidt spørgsmål inden jeg begynder

Indlæg af Filipabp »

Hejsa!

Jeg startede med ferskvand, og har simpelt ikke kunne få et saltvands akvarie ud af tankerne.. Jeg har derfor valgt at få lavet et med specielle mål, som kan passe ind i en skænk/reol.

Det bliver ikke det største, kun 50 liter, med cirka mål 70*27*27.. Jeg regner med et lille klovnefisk par til at starte med, og gerne nogle begynder koraller senere - måske der er nogen der kender nogle gode "nemme" koraller at starte med? (bliver selvfølgeligt et stykke ude i fremtiden) :-)

Mht. lys har jeg hørt godt om Kessil A80, som snart kommer til europa.. Det er til en pris jeg burde kunne være med på, så det er ind til videre målet!

Jeg er dog lidt obs i forhold til skænken/reolen, og om i hvilket omfang jeg skal prøve at forstærke den.. Er der nogen der har erfaring med hvor meget en teak skænk med fire ben burde kunne holde? Nu er akvariet jo ikke så stort, så håber ikke jeg skal ud i det store arbejde? :h
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Nyt akvarie! Lidt spørgsmål inden jeg begynder

Indlæg af PederP »

Hej, velkommen til. :)

Om den kan holde må komme an på hvor meget gods der er i den. Det er ikke så meget om den kan holde vægten, men om den kan uden at vride sig.

Lyder ellers fint. Hvad gør du dig af tanker om skummer/teknik. Og hvad med sump?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Nyt akvarie! Lidt spørgsmål inden jeg begynder

Indlæg af Carsten »

Kender ikke lampen, men i følge Reefbuilders, skal den højt op for at dække akvariet. Selvom dit akvarie ikke er stort, så er det langt. faktisk er det 28" langt, og du skal nok op i 10" for at få lys over det hele. Spørgsmålet er om det er nok lys, når det bliver så diffust. Måske er en lille lampe med 2 T5 rør bedre.
Som Peder spørger om, hvad havde du tænkt på at skummer og anden teknik?
Et er sikkert, du bliver udfordret med aquascape. 27 cm er ikke meget når man regner med 2 cm fra kant til vandoverflade.
Filipabp
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 22
Tilmeldt: tirs 10. jan 2017 21:38
7
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2017

Re: Nyt akvarie! Lidt spørgsmål inden jeg begynder

Indlæg af Filipabp »

Tak for svar!

Jeg regner ikke med at have så meget andet gods i reolen, udover lidt planter og pynt der ikke vejer så meget :-)

Ift. teknik så vil jeg gerne prøve uden skummer og sump. Jeg har et ekstern filter liggende ubrugt, Eheim 250 Classic, som jeg kunne finde på at bruge, det passer nemlig med at det kan stå i et lille skab i reolen. Det skabte så meget røre i mit 30l at jeg var nød til at finde et andet dertil, så tænker det vil give noget god vandbevægelse i det nye her istedet? Ellers har jeg også kig på et Aquaclear 50 hangon filter?
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Nyt akvarie! Lidt spørgsmål inden jeg begynder

Indlæg af PederP »

Med "gods", mente jeg hvordan dit møbel er dimentioneret. 4 ben og træsort siger ikke så meget om hvad det kan bære. ;)

Tror du er lidt på afveje, i forholdet til teknik-tankerne.
De mekaniske filtre duer ikke til noget i saltvand, og skummeren er omvendt svær at undvære.

Der findes et link til en gratis-startguide, kan ikke lige finde det, kan være andre kan byde ind med det?

Der findes et hav af små fine nano-akvarier, som er smart indrettet med lille sump/skummer/retur, som mere eller mindre er plug and play.
Dem ville jeg kigge på hvis jeg var dig.

Evt. er der flere dygtige folk i Odense. Hvis du tager kage med, kan du sikkert finde en du kan besøge for kaffe og saltvandssnak.

Edit: her er linket. Ikke ´det sidste nye, men kommer let omkring det meste: http://iloapp.gteck.dk/blog/www?ShowFil ... 740939.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Nyt akvarie! Lidt spørgsmål inden jeg begynder

Indlæg af nbd »

Hvis du kan sidde sikkert på skænken og rokke lidt, skal den nok holde... ;-)

Det er bestemt muligt at holde et parklovnfisk, nogle blødkoraller og skiver med dét setup. Men jeg tror du vil blive udfordret af næringsbelastningen. Fodring resulterer i alger, og mange har givet op fordi akvariet så herrens ud (jeg gjorde samme fejl i mit første forsøg). Derfor er en skummer et godt valg fordi den fjerner højmolekylære forbindelser som ellers vil blive nedbrudt til næringssalte i den Eheim.
Filipabp
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 22
Tilmeldt: tirs 10. jan 2017 21:38
7
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2017

Re: Nyt akvarie! Lidt spørgsmål inden jeg begynder

Indlæg af Filipabp »

Det kan jeg da egentligt godt se, mht filter. Det ser ud til jeg skal til at kigge efter en skummer så, kan de fås til en "SU-venlig" pris? :-) (Selvom saltvand nærmest er alt andet end SU-venligt, som det ser ud :P)

Jeg har læst lidt mere på sagerne, og kan se at jeg nok også vil få brug for et ATO system, da jeg godt kan risikere at være væk nogle dage af gangen af og til, og således ikke kan fylde op med vand?

Hvordan gør i med vand iøvrigt? Vandhane vand med aquasafe eller lign. er jo umiddelbart et nogo.. Er det til at hente ved en lokal butik, eller skal jeg også regne med at smide en 1000,- efter sådan et reverse osmosis anlæg?

Puh, det var lige nogle ekstra udgifter jeg ikke havde budgetteret med :G
Tak for hjælpen i øvrigt!
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Nyt akvarie! Lidt spørgsmål inden jeg begynder

Indlæg af StarF »

Filipabp skrev: Ift. teknik så vil jeg gerne prøve uden skummer og sump. Jeg har et ekstern filter liggende ubrugt, Eheim 250 Classic, som jeg kunne finde på at bruge, det passer nemlig med at det kan stå i et lille skab i reolen. Det skabte så meget røre i mit 30l at jeg var nød til at finde et andet dertil, så tænker det vil give noget god vandbevægelse i det nye her istedet? Ellers har jeg også kig på et Aquaclear 50 hangon filter?
Jeg forstår ikke hvorfor man som ny i hobbyen vælger at starte, og så allerede fra starten forsøger at spænde ben for sig selv. Ja man kan godt køre uden skummer, men de fleste af os vælger at køre med en, mon ikke der er en grund til dette? Hvorfor starte op, og så give sig selv så store udfordringer fra starten? Vil man have et godt kørende saltvand, så få ordenlig skummer, ordenlig cirkulation og lys fra starten. Tunze laver nogle små skummere f.eks.

Saltvand koster penge at starte op, at forsøge at "spare" bliver hurtig endnu dyrer, da det bare aldrig kommer til at køre som man ønsker. En Tunze 9001 skummer kan tit fåes brugt billigt, og koster fra ny af ikke det store. 700kr fra ny. http://www.deepoceanshop.dk/doc-skimmer-9001.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Nyt akvarie! Lidt spørgsmål inden jeg begynder

Indlæg af PederP »

Fra dengang jeg var på SU. Et overløb/underløb limet i et lille akvarium. Lidt hyldefolie til at dække for det.
Billede

Det kørte med en luftskummer, kina ATO og en aquabee retur som eneste teknik.
Luftskummer kræver luftpumpe, og man skal rense og skifte luftklodser, hvor Tunze bare kræver en rens af og til. Til gengæld er luftskummere meget effektive og billige.

Osmose har været et behov ved de vandværker jeg har prøvet indtil videre..
Rent-postevand.dk har et til 495.-, (ex. harpix)

Enig med det carsten skriver. Få noget t5 over. Måske kan du spare lidt der, du kan bruge andre steder.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Nyt akvarie! Lidt spørgsmål inden jeg begynder

Indlæg af nbd »

Jeg bruger hanevand, det fungerer fint her. Og er billigere :T

Tag et kik på brugernes nanoakvarier http://www.saltvandsforum.dk/viewforum.php?f=91" onclick="window.open(this.href);return false;
Her er flere informative tråde, hvor du kan se hvad der virker eller ikke virker.
sabine-andersen
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 5
Tilmeldt: ons 4. jan 2017 11:04
7
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2017

Re: Nyt akvarie! Lidt spørgsmål inden jeg begynder

Indlæg af sabine-andersen »

hvis du ikke har anskaffet dig et osmoseanlæg så har vi et, og der kan du da godt købe lidt billigt vand hvis det skulle være. vi bor selv i odense :)
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"