"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

armatur pris

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

armatur pris

Indlæg af hellfish »

Hvis jeg skal lave et armatur til et nanoreef omkring 50 liter hvad vil det så komme til at koste hvis jeg skal have t5 og hvad vil det koste hvis jeg skulle have en 70 wats hqi :?: :?: :?:
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Indlæg af hellfish »

lavet om det bliver et 25 L
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1453
Tilmeldt: tirs 26. okt 2004 19:40
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Hej hellfish!

Hvis du vælger at lave et 25 liters, tror jeg disse ville være rigtig gode:
http://www.all4fish.co.uk/acatalog/Inte ... mpact.html

Tror en 70 W HQI ville være for meget, pga. varmen.

Og så er det en rigtig god ide at lave et cirkulations system, så du får et overløb. Da der meget hurtigt kommet et protein lag på overfladen. Den hæmmer lyset.
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Indlæg af hellfish »

ok tak hvor mange watt skal de t5 så være på til en 25 L
Og så er det en rigtig god ide at lave et cirkulations system, så du får et overløb. Da der meget hurtigt kommet et protein lag på overfladen. Den hæmmer lyset.
kan godt være jeg spørger dumt men hvad mener du :?

kan man få de der t5 controllere på en dansk side..
Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 508
Tilmeldt: tirs 4. jan 2005 19:16
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af BatLuder »

T5 over et 25L er besværligt. De T5 man normalt ser er min 60 cm, og det er dit akvarie nok ikke.
Mit 9 L deler et 80 cm armatur med 2 andre akvarier.
Rasmus Berlin aka BatLuder

- 54L nano, indbygget "sump", 72W lys (nedlagt pga flytning)
- 12L pico, 12L sump m. skummer, 36W lys (på vej)
- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
Gedemeister
Reactions:

Indlæg af Gedemeister »

jthyges forslag er et godt, ville jeg selv have forslaget...


70w hqi er nu kke så sindsygt vildt, har set mange på nanoreef.com med en sådan over 20liter, husk nu det er mest dybten, arealet...og ikke så meget antal liter det kommer an på :)
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1453
Tilmeldt: tirs 26. okt 2004 19:40
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Du kan evt. sætte et stykke glas på skrå i det ene hjørne. Der placere du så en powerhead bag, så det overfaldevand der løber over glasse bliver cirkuleret rundt i akvariet. Lidt svært at forklare...

Du kan også gemme varmelegeme bag det skrå glas stykke...

Jeg kan tegne det, hvis det er svært at forstå...
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Indlæg af hellfish »

jeg tror jeg har forstået men du må da godt tegne det :lol:
findes der ingen t5 rør der er 40cm eller mindre jeg så et rør i en ferskvands akvariebutik der stod t5 på og det var meget tyndt og ikke længere end 28 cm kan det være rigtigt????
kim
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: man 10. jan 2005 09:29
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af kim »

Jeg 150 w hqi over mit 30 liters, har nogle problemer med varmen. Så jeg har købt en lille blæser så der kan komme lidt cirkulation under lampen, så må jeg se om det er nok.

Kim :roll:
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
19
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Der findes meget tynde rør som bruges til køkkenarmaturer. Mine er 13W og måler 53 cm. Om de er T5 ved jeg ikke.
Kender intet til lysets spektrum og om du kan få blåt lys, hvis jeg ubetinget vil anbefale.
Det var måske et sted at tage fat.
Mvh.

Lars Mogensen
mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

T5 er ca. en cm. tykke.
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Indlæg af hellfish »

det passer meget godt det er ihvertfald meget tyndere end t8... dem jeg så hedder, power glo(w) ved ikke om det er med w der hvor der står t8 ved de andre stod der t5 på disse. Hvis jeg købte dem skal jeg så købe et eller to???
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
19
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Du skal regne med at der skal en del lys til. Husk det blå lys, da det giver en "lysblanding" der passer koraller, bløddyr m.m
Endvidere skal der være mulighed for en vis lysdæmpning, så alt kan "puttes" ordentlig.
Mvh.

Lars Mogensen
mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

T5 og T8 kendetegner størrelsen. T5 har også betydeligt større lysoutput end T8 på mindre watt. Udover det holder T5 rør længere... hvor T8 har en tendens at tabe spektrum meget hurtigt (efter allerede et halvt år). Noget der ikke kan ses med det blotte øje umiddelbart.

Det du skal se mest på er kelvin og hvis du kan få det oplyst CRI (Color Rendering Index). Til det hvide lys er 10.000 kelvin at foretrække, op til 14.000 kan også bruges. De T5 rør jeg har set er 9000 kelvin og gode nok. CRI bør være mellem 80 og 100, men det er normalt ikke et parameter mange ser på. CRI er et mål for kvaliteten af hvordan lyset renderer farver set ud fra den der observerer.

Jeg har set nogle rør der er kortere end 55 cm. Nogle mener jeg var helt nede på 20 cm. Men om de kan skaffes i de rigtige kelvin grader ved jeg ikke. Udover bør du se på arctinic lys (blåt lys), det tændes før det hvide lys, og er også det sidste der slukker.

Personligt ville jeg vælge 2 x 10.000 k, og 2 x 20.000 k. Derudover skal du have 2 ballaster/tændere til at styre de to lysgrupper seperat.

Ellers prøv at skrive til akvarieudstyr eller en anden butik med stort sortiment, de har ikke mindre T5 rør end 55 cm så vidt jeg ved, men måske kan de skaffe dem. Evt. kan du også snakke med den ferskvandsbutik du så det andet rør i, og om de skulle kunne anskaffe nogle rør til saltvand.
mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Forresten: Planteimporten har ballasts i forskellige watt. En ballast koster 300 kr. og kan bruges til to rør. Udover det skal du også have nogle fatninger (10 kr. per styk for de billigste, 40 kr. per styk for de mere solide)
Brugeravatar
Henrik
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 146
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 16:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Henrik »

mkr skrev:T5 er ca. en cm. tykke.
Faktisk tættere på 2 cm.

T2 er 7mm i diameter
T5 er 16mm i diameter
T8 er 26mm i diameter
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1198
Tilmeldt: lør 4. dec 2004 16:34
19
Postnummer: 2700 Brønshøj
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af martin »

T8 = 8/8 tomme, T5 = 5/8 tomme osv...

/martin
/martin
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Indlæg af hellfish »

hvad kommer det ca. til at koste i alt.....?
mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Du skal nok ikke regne med under 1000 kr. Men naturligvis kan du sikkert gøre det billigere. Spørgsmålet er så bare om det lys du så finder er velegnet, og det kan kraftigt begrænse hvilke organismer du holder.

Ballasts koster ca. 300 pr. styk. Ved ikke hvor du finder den længde rør og hvor meget de koster. Men længere T5 koster rask væk 150-200 kr. pr. styk.
Gedemeister
Reactions:

Indlæg af Gedemeister »

1. Der findes 2 slags t5 rør… t5 og t5HO (high output, dem vi bruger over akvarier)
2. T5HO findes mig bekendt ikke under 24w..
3. nu skal vi ikke gøre t5 til den hellige gral, at t5 holder længere har nu mere noget med ballasten at gøre end rørene (program starter elektroniske ballaster til t5 og sure gamle glimtænder magnetiske ballaster til t8, får rørene samme vilkår ville det se anderledes ud)
4. At t5ho rør producerer mere lys (lumens) per watt end t8 er også en skrøne, det gør de ikke!, fordelen er jo længden pr watt, fx henholdsvis 32 watt for t8 og 54watt for t5, så er det jo logisk at t5 gir mere lys pr rør.
5. mere vigtigt for t5 er de gode reflektorer som er lavet til dem (ikke spare her).
mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Der er vist ingen der gør T5 til en hellig gral, T5 rør er bare en god og rimlig økonomisk løsning, og det ville være mit valg.

Mht. levetid: Hvordan kan det være Deltec's rør er rated til 15,000 timer med kun 20% dropoff i output? Lyver de? Hvis der er beviser eller undersøgelser for det et sted vil jeg gerne se det. I så fald er det snart over et år siden jeg skulle have skiftet mine.

De T5 rør jeg har kigget på sammenlignet med T8 giver væsentligt mere blændende lys. Selv ved 39 watt er markant kraftige end de T8 rør jeg havde engang da de var på mode.
Brugeravatar
Henrik
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 146
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 16:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Henrik »

Flere watt pr cm² på T5 end på T8, deraf det som synes mere blændende.
Gedemeister
Reactions:

Indlæg af Gedemeister »

"Mht. levetid: Hvordan kan det være Deltec's rør er rated til 15,000 timer med kun 20% dropoff i output? Lyver de? Hvis der er beviser eller undersøgelser for det et sted vil jeg gerne se det. I så fald er det snart over et år siden jeg skulle have skiftet mine. "

tror du misforstod det :wink: , det med levetiden på deltec rør betvivler jeg slet ikke, men du nævnte at t5 holder meget længere end t8…men det skyldes ikke røret men den type ballast og starter der bruges, t5 rør må kun kører på moderne startere og elektroniske ballasts og kan derfor gerelt ”rates” højere i levetid.

Og som Henrik rigtigt skriver ”Flere watt pr cm² på T5 end på T8, deraf det som synes mere blændende.”
mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Brugeravatar
Henrik
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 146
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 16:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Henrik »

mkr skrev:Så producenterne lyver altså:
http://www.practicalfishkeeping.co.uk/p ... icle_id=75
Nej, de lyver ikke mere end reklamer gør i almindelighed :roll:
mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Så det er altså kun ballasten? Undskyld, men jeg vil da gerne se det data i har.

Phillips siger iøvrigt så deres rør holder 20.000 timer.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Jeg vil ikke kommentere hvem der har ret og ikke men her er lidt facts !!

Et T5 rør holder omkring 20.000 timer, dette skyldes udelukkende at de drives af en højfrekvent forkobling der sikre en blødere og blinkfri start(i modsætning til alm. spoleforkoblinger med glimtænder). Dette betyder nemlig at et rør(dette gælder også T8 på HF kobling) lever omtrent 50% længere.

Derudover bruger HF forkoblinger ca. 23% mindre energi end en tilsvarende jern forkobling. Faktisk har en jern forkobling et eget forbrug på 25% af røret - til ren varme spild !

T5 rør lyser også mere pr. overfladeareal end de almindelige lysstofrør på 26 mm(naturligt nok da de er tyndere ;)) - de er dærfor mere blændende !

Og som Gedemeister siger så er det med at bruge nogle gode reflektorer - ikke spare her !
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Er det så at de holder spektrum eller levetid generelt?
mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Uanset hvad holder jeg stadig fast i at der kan sagtens være forskel på T8 og T5 rør, og endda T5 rør imellem. Så for at være på den sikre side.. Køb T5. At ballasten så er af afgørende betydning har jeg ALDRIG sat spørgsmålstegn ved.

Rørene har betydning især hvis vi snakker T5 (fosforrør) versus de gamle T8 rør. Men ok.. manden kan da bare købe T8 med elektronisk ballast, eller bruge noget fra et gammelt ferskvands akvarie. Det skal nok blive flot i stuen. ;)
Gedemeister
Reactions:

Indlæg af Gedemeister »

mkr; Det lidt det samme tror jeg, det er lidt et spørgsmål om hvornår ydelsen (spektrum skifte, lumens output osv.) er faldet under en hvis fastsat procent grænse (”levetid”, ), og ikke om hvornår røret dør som sådan…

hr. slot: enig, magnetisk ballast aka. jernforkobling, højfrekvent forkobling aka. elektronisk ballast, som sagt ;)
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"