"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Nybegynder, saltvand

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
L-Sommer
Reactions:

Nybegynder, saltvand

Indlæg af L-Sommer »

Jeg har nu haft mit ferskvandsakvarie oppe og kører i en rum tid, og tiden går videre.

Jeg er blevet grebet af hobbyen som akvarist, og læser på livet løs, hvordan jeg gør dig, og hvordan jeg gør dat.

Dog finder jeg saltvandsakvarier MEGET svære at læse om, da folk siger det ene, og andre noget andet. Så jeg har faktisk ingen anelse om hvad jeg netop skal bruge.

Jeg har siden min pure barndom været stor fan af søheste, og nu er det tid til at jeg vil have et sådan par.

Jeg havde tænkt et akvarie på ca. 200 liter, og læste på seahorses.dk at de ikke har godt af hverken HQI lamper, eller 4000 liters cirkulation i timen. Men derimod at et normalt sæt ferksvandsudstyr som normale rør, normal pumpe osv. skulle være nok.

Men hvad skal jeg bruge, og hvor finder jeg det? Og hvad vil I umiddelbart tro det kommer til at koste? Det skal med andre ord ikke være noget vildt og trendigt, men småt og funktionelt.

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=615

Som hans ser ud, synes jeg det er RIGTIG flot, men SKAL man have en sump og er et udvendigt filter helt yt, når vi snakker saltvand?

Jeg har virkelig forsøgt at læse mange artikler, men føler bare ikke at jeg er blevet meget klogere, da den ene artikel dræber den andens holdninger og omvendt.

Det er hverken noget jeg går i gang med i morgen, eller overmorgen... først skal jeg lære, og så skal jeg sætte vand op. Og hvis det skal tage ½ år før jeg får vandet til at køre ordentligt, får det lov til det.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det der nok bliver sværest for dig er at finde søhestene, de er nemlig kommet på Cites liste 2. Det betyder at der skal nogle papirer på dem.
spørgsmålet er om importørene gider arbejdet og omkostningerne med det.
mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Søheste er også ret så svære at holde... De kræver levende foder, og er ret delikate... De arter der normalt har været i DK bliver også rimlig store, ihvertfald dem jeg har set.

Ellers kunne du overveje et koralrevs akvarie? :)

Berlin metoden er nok den de fleste bruger, og har god success med her.

Den består af levende sten som filter suppleret med en skummer (fjerner proteiner bla.).

Men du kan godt køre med filter... dog hører det fortiden til, nu da vi har levende sten og kan holde stenkoraller osv. Du vil få langt mere glæde og et mere stabilt system hvis du køre det efter berlin metoden, i forholdt til et sterilt system med filter.

Så som minimum vil jeg personligt anbefale:

Akvarie 200l

T5 rør (hvis du ikke har råd til HQI) - T8 (de alm. kan også bruges)
Bare husk at de er til saltvand (typisk 6500 kelvin og op, 10.000 er "bedre") HQI er efter de flestes mening det bedst egnede til stenkoraller

Armatur og evt. diverse til dine rør/pærer (fatninger, tændere etc.)

En lille sump (extra akvarie indelt i nogle rum)

En skummer op til for eks. 500 l. (skal stå i sumpen)

En god kraftig pumpe, her er der et par at vælge imellem.

PVC fittings og rør.

Noget godt salt, ikke køkkensalt, men salt til saltvands akvarie.

Levende sten...rigtige levende sten, her skal du ikke spare penge!

Et bord, eller et skab.. gerne noget der kan skjule teknik.

Du skal muligvis have noget ferskvandsrensning... i form af et osmose system.

Du har ikke skrevet hvor du bor? Undersøg om der er kobberrør imellem din bolig og vandværket (det skal der ikke være), få en udskrift af vandkvaliteten fra det lokale vandforsyning spørg andre saltvandsfolk i området! Er vandet slemt, skal du køre med osmose vand. Der er nogle værdier som ikke skal være for høje.

Så er der de optionelle ting.
Fint sand, det kan købes hos saltvands forretninger.
Osmolator (automatisk vandpåfyldning af fersk.. der fordamper en del om sommeren!)
UV filter
Kalk reaktor
Ozon
osv. osv.

Hvis du vil have et fedt system, skal du nok regne med en investering på en mindst 8000-12.000 for opstart. Men det kan gøres billigere, og stadig køre, dog begrænser du dig så med hvilke dyr osv.

Du skal også regne med lidt driftsomkostninger, og lidt dyrere priser end fersk.

Saml dit system selv.. det gør vi andre her, og det er billigst og spændende... Køb evt. brugte ting her på siden, spørg hvis du er i tvivl. Det kræver en del planlægning, tid og penge, men det er det hele værd.

Ellers tror jeg du skal snakke med nogle som har erfaring med filter systemer. Det KAN lade sig gøre, men det bliver som nævnt ret begrænset hvad du kan putte i, men hvis du kan leve med et par klovnfisk og et par eremitkrebs, undersøg det. En hangon skummer er også en mulighed, kender dog ikke en der er god, men ved de findes. Her kan du spare sumpen og diverse PVC fittings.

Så gør op med dig selv, hvor mange penge du vil ofre, hvad du kunne tænke dig.. er du stadig interesseret, så kan folk herinde hjælpe dig med et system.

Og endelig.. læs og brug din sunde fornuft. Der er gode og dårlige bøger og artikler rundt omkring... Køb hellere en god anbefalet bog (Fosså/Nilsen for eks.) end at bruge en masse penge og tid på noget der viser sig at være noget skidt!
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"