"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Ganske ny, men vil godt igang!!!!

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Ganske ny, men vil godt igang!!!!

Indlæg af Lord Mike »

Hejsa

Jeg er godt igang med at samle div. ting sammen til at starte mit første saltvandsakvarie. Jeg har lavet en oversigt over hvad jeg skal have inden jeg kan starte op, og i den forbindelse kunne jeg godt tænke mig jeres kommentar til evt. forbedringer eller andre gode råd.

Akvarie møbel (Laves i Østen finér og bejses)
[shadow=red]Sump. (80x30x40)[/B][/shadow]
[shadow=red]Akvarie (120x60x60)[/shadow]
[shadow=red]Lys: Ufo Classic Plus (2x150watt 2x30watt blårør)[/shadow]
[shadow=red]Skummer Schuran jetskim 150 (fødepumpe 2000 l/t)[/shadow]
[shadow=red]Returpumpe Aquabee 2000[/shadow]
Osmoseanlæg (Easyline 90)
Osmulator Aquanivemåler
Akvarie til påfyldningsvand (ca. 30L)
[shadow=red]Cirkulations pumpe Tunze 6060[/shadow]
Koralgrus ca 20kg
Regnvandsbeholder 240Liter m/taphane (Opbevaring af osmosevand)
Levende sten 50kg.
Div. PVC.
[shadow=red]Div. Tæstsæt (KH,MG, PO4, SI, NO2)[/shadow]
[shadow=red]Div. tilsætnings stoffer (Calcium, Magnesium, salt ca. 25kg, Trace Hard, Strontium, Natural Iodine)[/shadow]
IKS Bassissystem (hoved computer)
IKS Redox Modu
IKS Temperatur Modul

[glow=red]Det med rødt er skaffet.[/glow]

Har regnet mig frem til et budget på ca. kr. 27.000

Jeg er godt klar over at det er en god idé med kalkreaktor/Mixer, og har da også planer om at skaffe dette men det bliver på et senere tidspunkt.

Men måske kan i Hardcore saltvandsakvarister, komme med en kommentar om jeg er på rette vej da jeg gerne vil starte godt op??


Lord Mike
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Som sådan lyder det fornuftigt, men du vil kunne spare både en kalkreaktor og mikser, hvis du starter med Ballingmetoden.
Baling metoden kræver som bekendt kun 3-4 dunke, et måleglas og selvfølgeligt de nødvendige "kemikalier" Og de er ikke så pokkers dyre.
Når du engang får IKS'en så synes jeg også at du skulle skaffe dig et Ph modul til den.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Indlæg af Lord Mike »

Tak for hurtig svar Carsten.

Men hvad er balling metoden? hvor kan jeg skaffe oplysninger omkring denne metode?

Kan godt se din pointe omkring Ph modul, men har ellers fået at vide at Ph ikke vil blive et problem.

Lord Mike
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Nu ved jeg ikke hvor skrap du er til tysk, for på http://www.hobbyriff.de er der en artikel om det. En artikel som jeg iøvrigt har oversat og som ligger et eller andet sted på nordicreef. Hvis du søger på Balling finder du den nok.
Det med at Ph ikke er et problem, er nok noget som nogle ikke vil skrive under på :)
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Indlæg af Lord Mike »

Havde da også først tænkt på at købe temp. modul og Ph modul til IKS computeren, men fik at vide fra en forhandler som i alle anbefaler, at skifte Ph modul ud med Redox.

Lord mike
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Der er jo både for og imod, som med de fleste andre ting i denne hobby.
Redoxpotentialet som det vist nok hedder rigtigt, viser den aktuelle tilstand i akvariet, med hensyn til de biologiske processer, hvis Redox falder, så kan man tilsætte ozon til skummerén og derved få hævet redox igen.
Det er sådan jeg har forstået det.
Hvor nødvendigt det er ved jeg ikke, de fleste af os har det jo ikke.
derudover er det hammer dyrt at anskaffe.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Indlæg af Lord Mike »

Jamen så må jeg jo hellere købe dem alle (Temp. Redox, Ph moduller) :TH

Ellers andre målinger til IKSén der kan anbefales???

Lord Mike
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Du kan også købe købe et osmolator modul, sådan en ting skal du jo alligevel have. Og når pengepungen nu alligevel er oppe, så en strømskinne, så virker Iks'en også som et tænd/sluk ur.
Hvis du begynder med Ballingmetoden, kan du købe en IKS vario 4, dosseringsmaskine, så er du helt fri for selv at tilsætte væskerne hver dag.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Indlæg af Lord Mike »

Ja. udvidelser har vel ikke nogle ende, men kan en doseringsmaskine ikke fås billigere end 3200,- (Akvarieudstyr)

Lord Mike
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Ang IKS så køb osmolator modul dertil istedet for et ved siden af - nu du er igang med IKS indkøb ;)
Og en 4 kanals doserings maskine til IKSen koster 2298,- så man kan jo næsten købe en IKS og en doserings maskine for de samme penge som en Grotech doserings maskine ;)

Du finder den her - http://www.akvarieudstyr.dk/database/vi ... uktID=5822
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Aquapro 2000 har en 4 kanals IKS til € 265,- svarende til 1987,- kroner
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Indlæg af Lord Mike »

Jeg kan forstå der er flere muligheder, men der er da heldigvis lidt tid endnu da jeg stadig mangler udstyr for ca. kr. 10.000,- hvis planen går som jeg håber, hælder jeg vand i baljen i næste måned.

Vil da lave en tråd så i kan følge med i opstarten og der kommer nok masser af spørgsmål til den tid :wink:

Lord Mike
Brugeravatar
Casper
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 294
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 21:08
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederikssund

Indlæg af Casper »

Jeg synes det er spild af penge at lægge ud med at købe en IKS. Jeg ville hellere bruge de penge på en bedere retur pumpe og evt. lidt mere cirkulation og lidt flere levende sten.
Så kan du altid købe en iks senere som du kan lege med når du har styr på akvariet.

Bare min mening.

Casper
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Indlæg af Lord Mike »

Casper jeg forstår godt din pointe, og har da også først tænkt på IKS computer som det sidste der skal købes, nu gælder det om at komme igang og stabeliseret forholdene.

Jeg har set flere steder at i her på forummet taler om en cirkulation på 10 - 20 gange størrelse på akvarie og såvidt jeg kan regne ud vil jeg da uden problemmer værre inden for denne grænse. Jeg har på et senere tidspunkt tænkt på Tunze bølgesystem. Med hensyn til Returpumpe er jeg faktisk blivet anbefalet Aquabee frem for Ocean Runner (som jeg først ville have købt) til mit system af Thomas fra Klovnfisken som har haft problemmer med støj fra OR.
Jeg har faktisk en Deltec HLP 4745 liggene men har hørt den bruger meget strøm derfor har jeg ikke tænkt på at bruge denne men hvad syntes I???

Jeg vil ikke have en hel bagvæg med sten, men havde tænkt på at bygge op omkring overløb samt en søjle i modsat ende, men det kan da godt være jeg skal købe flere sten på et senere tidspunk. Det jeg ønsker i starten er få men flotte koraller og god svømme plads. Det skal lige med at jeg ikke helt ved hvor meget 50 kg. fylder, det var bare lige hvad jeg tror var nok til at opfylde mit behov fra starten af.

Lord Mike
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Indlæg af Lord Mike »

Pengene er skam et problem men jeg har ønsket mig et saltvandsakvarie i lang tid og nu skal det være, og jeg har valgt at bruge lidt ekstra på nyt grej frem for at købe brugt, da jeg tror det kan gavne i sidste ende.
Ser frem til dit projeckt med den cirkulationspumpe, men kan du ikke fortælle lidt om hvad du har af tanker???

Lord Mike
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Indlæg af Lord Mike »

Ok, meld endelig tilbage når du har fået disse resultater da det virkelig lyder spændene.

Men er der også sparet penge?, jeg mener den er jo billig i anskaffelse men er den også billig i drift??

Lord Mike
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Indlæg af Lord Mike »

Hov glemte lige.

Kimjessen er det muligt at bestille en sådan fyr af dig eller vil du ikke rode dig ud i produktion og salg???

Lord Mike
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Indlæg af Lord Mike »

jamen skriv du bare mig op i køen som kunde, eller skal jeg holde øje med forummet for at se hvornår den kommer til salg.

Lord Mike
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Indlæg af Lord Mike »

oki, Takker

Lord Mike
Brugeravatar
Casper
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 294
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 21:08
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederikssund

Indlæg af Casper »

Lord Mike skrev:Casper jeg forstår godt din pointe, og har da også først tænkt på IKS computer som det sidste der skal købes, nu gælder det om at komme igang og stabeliseret forholdene.

Jeg har set flere steder at i her på forummet taler om en cirkulation på 10 - 20 gange størrelse på akvarie og såvidt jeg kan regne ud vil jeg da uden problemmer værre inden for denne grænse. Jeg har på et senere tidspunkt tænkt på Tunze bølgesystem. Med hensyn til Returpumpe er jeg faktisk blivet anbefalet Aquabee frem for Ocean Runner (som jeg først ville have købt) til mit system af Thomas fra Klovnfisken som har haft problemmer med støj fra OR.
Jeg har faktisk en Deltec HLP 4745 liggene men har hørt den bruger meget strøm derfor har jeg ikke tænkt på at bruge denne men hvad syntes I???

Jeg vil ikke have en hel bagvæg med sten, men havde tænkt på at bygge op omkring overløb samt en søjle i modsat ende, men det kan da godt være jeg skal købe flere sten på et senere tidspunk. Det jeg ønsker i starten er få men flotte koraller og god svømme plads. Det skal lige med at jeg ikke helt ved hvor meget 50 kg. fylder, det var bare lige hvad jeg tror var nok til at opfylde mit behov fra starten af.

Lord Mike
Kan give dig ret i at OR pumperne larmer, eller de går i resonans på det de står på. Har nemlig selv en 3500 OR som jeg bruger til retur. Jeg har overvejet om jeg skal skifte den til en Deltec HLP 4040 da den er mere lydsvag, levere mere vand og bruger mindre strøm.

Tjaa, det er svært at sige hvor meget 50kg fylder. Men se de billeder af mit akvarium her på siden, lige nu er der 40kg i.

Casper
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Indlæg af Lord Mike »

Casper har lige set de 2 billeder, og kan da godt se at 40 kg. ikke lige fylder så meget eller også er dit akvarie stort?

Men er det ikke et akvarie som du har købt brugt af en som mistede interessen efter ret kort tid (syntes jeg har set det på en hjemmeside) hvis det er det som jeg tænker på så er det helt vildt FLOT, lad os få lidt flere billeder. :D

Det skal da også siges at jeg havde tænkt på aquabaa 3000 men Thomas ville nu mene Aquabee 2000 er nok med en Tunze kørene også, men nu må jeg se det er heldigvis ikke så svært at opgradere.

Men hensyn til sten, er der nogle som sælger LS i større mængder (privat) syntes de er ret så dyre i div. butikker :( . Og er der ikke stor forskel på udformning og kvalitet alt afhængig af hvor stenene kommer fra?????

Lord Mike
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Der er jo da også den mulighed at du lbander stenene lidt, fra flere forhandlere. så bliver der lidt mere varation i stenene.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Indlæg af Lord Mike »

Tja, det er da en mulighed. Kan nok giver størst variation i facon og størrelser.

Lord Mike
Brugeravatar
Casper
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 294
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 21:08
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederikssund

Indlæg af Casper »

Ja baljen er købt brugt. Den er spec. lavet med hvid optisk glas i frontruderne og lidt andet. Jeg tror faktisk ikke der ligger nogle billeder ude på nettet mere af hvordan akvariet har set ud tideligere.

De sten som jeg har i baljen nu er inde fra Thomas i klovnfisken.
Jeg tilføre nok yderliger 15kg. sten + lidt levende sand fra et privat akvarium i denne uge.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Indlæg af Lord Mike »

Jamen Casper så er det nok det jeg har set (meget missundelig) men hvor mange liter er det?? Er det muligt at se det live?? :OJ

Har da også selv tænkt på at købe mine sten hos Thomas da jeg har fået super behandling, men man kan hurtig købe sig fattig i LS hos div. forhandlere men har da fundet ud af at der somme tider er LS til salg hos private til yderst rimelige priser.

Lord Mike
Brugeravatar
Casper
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 294
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 21:08
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederikssund

Indlæg af Casper »

Selvf. kan du se det live. Rejser dog til Sverige her på Lørdag og kommer først hjem engang i februar.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"