"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Søger lidt vejledning !

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Gæst
Reactions:

Søger lidt vejledning !

Indlæg af Gæst »

[glow=red]hej [/glow]

[shadow=red]jeg er helt ny her på siden .

jeg søger lidt råd og vejledning om det videre forløb med dette akv.
akvariet har stået og forfaldet gennem over et halvt år hvor det SLET ikke er blevet passet . nu har jeg fået lov til at rette op på det .[/shadow]

udstyr :

250L WOHA
en masse levende sten
fint koral grus
shuran skummer med eheim 1250 og 15W UV filter koblet til før indsugning.
250W HQI
Tunze 6060
(1 fisk)
ingen koraller eller noget så vidt jeg ved



Planen med dette akv. er at få det lavet pænt til en billig penge med brug af de materialer der er , jeg vil gerne bruge en smule på det men ikke alt for meget . (det er jo ikke mit akv.)

jeg vil bare have det pænt og rent og så det kan fungere med et par fisk mere og koraller eller amemoner ... noget i den stil . at akv. er af alu og er ret grimt gør ikke noget da det står i en kælder .


jeg har skiftet en del vand over flere dage og med dages mellemrum ... jeg har brugt en slamhævert hver gang og det har renset en del op i gruset . jeg har tilført omkring 4x35 L nyt saltvand også gennem en længere periode .

der er blevet indkøbt en tunze 6060 som har skabt den strøm der manglede i akvariet .
den eheim 1250 der driver skummeren sidder så den suger overflade vand ind , vandet ryger så igennem et 15W UV filter med nyt rør og derefter gennem skummeren som er renset i citronsyre .

idag havde jeg de fleste sten oppe af akvariet og spulede dem og rensede det værste alger af dem . jeg har i den forbindelse rykket lidt rundt så der er kommet mere at se på i akvariet .

jeg var lige nede og tømme skummer koppen idag , den var halvt fyldt med brunt sovs efter kun en dag .

jeg mangler nu bare at rense det sidste slamlag af bagruden og så bliver der renset grus og skiftet vand igen et par gange mere inden det stille og roligt bliver fyldt helt op med saltvand , når det er sket vil jeg lade det stå et par uger og se om det er stabilt , så skal der nemlig købes koraller og fisk , jeg bliver nok også nødt til at anskaffe en ny HQI pære ... den er helt sort/gul .

nitriterpå0,05ognitraterpå25.ph8,5-9KH16,temp.24-26,saltindholderpå1,030.

fisken lever fint og kommer meget mere frem nu , men sikke en omgang , det var godt nok beskidt det akv.

håber i kan rådgive lidt om det videre forløb .. ting jeg skal gøre osv.

mvh
Vedhæftede filer
sådan så det desværre ud første gang jeg så det .. øv øv ....
sådan så det desværre ud første gang jeg så det .. øv øv ....
k5.JPG (37.84 KiB) Vist 5087 gange
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvis det er det akvarie du skriver om, så er en ting helt sikkert det er ikke et WOHA, men et akvastabil.
Drop det UV filter, det gavner ikke noget alligevel, og pæren er formentligt mere eller mindre brændt ud.
I stedet for at lave de der små lappe reperationer, medens der er en fisk i, synes jeg du skulle fange kræet og gå ned til en forhandler og aflevere den til ham. Skift vandet helst med osmosevand og start det forfra med en ny pære i. det er langt det letteste. Og når det så kommer til fiskene, så køb et par billige blåsafirfisk, de lyser meget op og er ikke sarte.
Gæst
Reactions:

Indlæg af Gæst »

hej carsten .. ok jeg troede det hed et WOHA .. men ok , man lære hele tiden ...

uv filteret kører fint og jeg har renset det og købt et nyt lysrør til det .

akvariet ER gjort rent ... jeg havde også lagt et billed af det som det ser ud nu .. men det kom vist ikke med her i tråden ...

jeg mangler hjælp til at komme videre nu hvor det er næsten rent ... se vandværdier ....

mvh
Gæst
Reactions:

Indlæg af Gæst »

hej igen ,,,

i kan klikke på galleri i min profil der er et billed af det som det så ud igår , idag er ruderne renset helt og gruset er renset og der er skiftet vand igen ... så der er faktisk ret meget pænere end på det billed , flere billeder kommer , men det er da blevet en del pænere at se på end det var .. og fisken lever stadig .
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
19
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Desvære kan jeg ikke helt læse de øverste linier, men jeg tror nok jeg har fattet problemstillingen.
Mit råd til dig vil være at få de ting på plads som du omtaler. Så får du renset godt op MEEN, så har du altså også et helt nyt akvarium som skal til at køres ind. Det tager nogle uger, hvor du bliver nødt til at have tålmodighed. Et saltvandsakvarium er et økosystem. Det starter med de rigtige bakterier, så de rigtige alger, så de rigtige småkravl o.s.v
Hvis dit akvarium er så misligholdt som du lægger op til, må du starte forfra.
Lad akvariet køre i mindst en måned. Når de værste brunalger er væk, køber du 3-4 eremitkrebs og nogle snegle.
Når vandværdierne er gode, dvs. at din nitrat er ned på 5-10 køber du en eller anden form for superalgeæder f.eks. en hugo (Salarias fasciatus) og giver den et par uger til at rydde op, så der næsten ikke er flere grønalger tilbage.
Nu bør dine vandværdier være rimeligt på plads = nitrat under 5, phosfat under 0,5, Ph på ca. 8,2 og Khpå mellem 7 og 10.

Så tager du en snak med din saltvandsforhandler og køber f.eks. nogle Chromis eller lignende. Vent mindst endnu to måneder med at købe kirurgfisk. Start så med et par gule kirurger, de sku nok ku tåle mosten.

Spørg endelig igen når du kommer videre.
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Dit salt indhold er alt for højt, du skal ned på 1.022 - 1.024
Og som Lars osse skriver er det ikke nemt at læse den øverste del af dit indlæg. Ellers kan jeg bare tilslutte mig de andre. Og selvom du har sat ny pære i uv lampen er den alligevel ikke en oind vær, til saltvand skal du meget højere op i effekt. Jeg ville dog starte det hele op forfra, sådan som det har set ud trænger det til mere end rengøring og lidt vandskifte.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Gæst
Reactions:

Indlæg af Gæst »

de øverste linier : jeg er helt ny her på siden .

jeg søger lidt råd og vejledning om det videre forløb med dette akv.
akvariet har stået og forfaldet gennem over et halvt år hvor det SLET ikke er blevet passet . nu har jeg fået lov til at rette op på det .


har i set billed af det som det ser ud nu ?

uv filteret bliver altså på når nu der er indkøbt nyt rør til det .

hvordan får jeg min salt ned og hvordan får jeg min dKH til at på 7-10 ... det der kommer ud af hanen er jo på dKH16 - 17

skal jeg bruge varmer når lyset er slukket ? hvor længe skal lampen være tændt ? den har været tændt 24-7 men nu har jeg sat et timer ur på den og den kører fra 07.00-24.00 nu .

håber i gider øse lidt af jeres erfaringer .

mvh
Gæst
Reactions:

Indlæg af Gæst »

hej igen ,

jeg bor i nordsjælland , hvis der er en der har lyst til at komme og kigge på akvariet og se hvad der skal gøres ved det ville det være en stor hjælp . jeg vil også meget gerne i kontakt med folk fra området (kbh. er også ok) som jeg må besøge og se hvordan deres akv. ser ud .
i kan skrive til min email : neilpride@gmail.com

mvh
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Salt får du ned ved at skifte noget af vandet med ferskvand.
Kh burde falde af sig selv, ellers må du bruge osmosevand eller en anden form for blødt vand. Dit uv filter bruger bare unødig strøm, men det må du jo selv vælge om du bruge eller ej, men det har ikke den store effekt.
Lyset burde brænde 8-10 timer, men gerne kombineret med noget blå lys som tænder før og slukker efter din hqi. 1 time før og efter er fint.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Gæst
Reactions:

Indlæg af Gæst »

hvorfor er UV filteret ikke godt ?

hvordan falder KH af sig selv ?

hvorfor skal der være et blåt lys på også ?

mvh
Brugeravatar
Casper
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 294
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 21:08
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederikssund

Indlæg af Casper »

Det blå lys er mest for fiskene og alt det levende i baljen. Det er for at få med blødere overgang når dit stærke HQI lys slukker. Fiskene kan godt blive bange når det kraftige lys lige med et slukker. De kan gøre skade på sig selv ved at svømme ind i sten osv.

Det blå lys har hvist også en gavnlig effekt på korallerne's vækst...

Casper
Gæst
Reactions:

Indlæg af Gæst »

jeg har 1 fisk og ingen koraller så vidt jeg kan se .. er der en der ligger inde med noget brugt blåt lys ?

hvad med de andre ?

hvorfor er UV filteret ikke godt ?

hvordan falder KH af sig selv ?
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

neilpride skrev:hvorfor er UV filteret ikke godt ?

hvordan falder KH af sig selv ?

hvorfor skal der være et blåt lys på også ?

mvh
Jeg tror du skulle prøve at købe/låne nogle bøger om emnet.
Det virker som om du er fuldstændig på bar bund, ikke ment for at nedgøre dig men blot et velmenende tip.
Kh er kabonat hårdhed = forbigående hårdhed.
Blåt lys for at opnå lidt solopgang/solnedgang og fordi det fremmer farverne samt er gavnligt for koraller mv.
UV filteret er godt!, men bare ikke når det kun er på 15 watt, det er simpelthen alt for lidt.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

For at et UV filter skal have en effekt i saltvand, skal det op på ca 50 W.
Gæst
Reactions:

Indlæg af Gæst »

jeg skulle da mene at det UV filter er ok til 250L vand .

jeg er da godt klar over hvad KH betyder , men gider i forklare hvordan den falder af sig selv ?

det med det blå lys var jeg egentligt også klar over .. er der en der har noget brugt til salg ?

jeg smutter på biblo nu !
mvh
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Kh forsvinder fordi er der sker en kemisk udfældning, vil du vide mere om det må du læse om emnet eller få en af de andre herinde til at komme med en kemisk redegørelse. Din Uv er ikke nok heller ikke til 250 liter, det er ikke mængden der er afgørende, men derimod den uv stålings intensitet vandet udsættes for. Jeg synes det er en god idé med biblo, men er bange for du ikke rigtigt finder noget der er ret meget vær da de fleste ting de har stående er ret gamle. De bedste bøger er desværre på enten tysk eller engelsk.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

De danske biblioteker har hvertfald bogen Reef Secrets - Starting right af Fosså. Helt ny og helt kanon til at begynde med.
The modern reef aquarium kan de også tage hjem - jeg har haft dem lånt. Ja faktisk kan de jo bestille alt hjem fra andre lande, det tager blot tid ;)
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
19
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Der findes en ganske udmærket begynder artikel her:
http://akvariet.terrabyte.dk/opstart01.htm
Mvh.

Lars Mogensen
Gæst
Reactions:

Indlæg af Gæst »

bogen jeg ville have er udlånt så jeg har reserveret den .

der er kommet brunealger over det hele nu , er det normalt eller skal jeg gøre noget ved det ?

jeg overvejer at indkøbe eremitkrebs snegle og en hugo , ville det være en god ide ?

mvh
Brugeravatar
Casper
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 294
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 21:08
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederikssund

Indlæg af Casper »

Jeg tror lige du skal tag en slapper inden du overhoved begynder at tænke på at købe levende dyr til akvariet.
Og ja, brun alger er alm. især når du har skiftet så meget vand som du har gjort.

Men hvis jeg var dig ville jeg starte helt forfra. Simplethen tømme alt vandet ud og få noget osmosevand i. Måske lidt nye sten så du kan få lavet dig en ordenlig stenopbygning. Sådan som det står nu liger det just ikke lige et tropisk koral rev, men mere noget ude fra Roskilde fjord.

Tror også den tunze 6060 er lidt overkill til dit 250liter akvarium.

Casper
Gæst
Reactions:

Indlæg af Gæst »

hej casper, jeg vil ikke bruge ret mange penge på det da det ikke er mit akv. jeg er blevet rådet af flere butikker til at købe en 6060 da der ikke kan komme nok cirkulation iflg. dem
hvad er der galt med min stenopbygning ? send gerne et billed eller link af hvordan du mener det skal se ud .
der går 1 fisk i det nu, det ved du godt ikke ?

jeg er også blevet rådet til at købe eremit krebs og snegle og en hugo ... hvorfor skulle jeg vente med det ?

mvh
Brugeravatar
Casper
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 294
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 21:08
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederikssund

Indlæg af Casper »

En 6060 yder 6000l/t og hvis man skal gå efter den tommelfinger regl med 10x akvariet volume i timen så skulle du kunne nøjes med 2500l/t.

Jeg siger det fordi jeg synes det lyder lidt vildt med sådan en kraftig pumpe i så lille akvarium. Jeg har selv et 600liters akvarium hvor jeg har 2 stk. 6060 siddende som laver godt med bevægelse i akvariet. Mine pumpe flytter mit sand rundt og op så det ligger i bunker.

Jeg ville slet ikke kunne forstille mig at man kan have sand eller andet små kravl i et 250l akv. med den bevægelse som en 6060 laver.

Jeg kan ikke sende et link eller i billede af hvordan din stenopbygning skal se ud da det er helt op til dig selv. Jeg synes bare, set ud fra billedet at stenene bare er smidt ned unden nogen anden ombygning.

Men en sikker vinder når vi taler stenopbygninger i mindre akvarier er hvor du laver en lagune ved at lave stenopsætninger i hvert bagerste hjørne af dit akvarium. På denne måde for du mere svømme plads inde i midten til dine fisk.

Casper
Gæst
Reactions:

Indlæg af Gæst »

det kan da godt være der skal rykkes lidt rundt på stenene , nu må vi se ...

den tunze 6060 der er i det nu laver da strøm i hele akvariet men det er ikke overdrevet ... jeg syntes den er super ...
Gæst
Reactions:

Indlæg af Gæst »

så kom der fem eremitkrebs i og en dannebrogs reje .

der er indkøbt en god saltmåler , et varmelegeme og et phosfat filter med ruwofos eller det der ....
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

neilpride skrev:jeg skulle da mene at det UV filter er ok til 250L vand .
mvh
Grunden til man bruger UV er for det meste, for at udryde parasitterne. MEN en parasit skal have 50 W. UV stråling før den dør. og så er det ligemeget om det er en parasit, der bor i et 250 l. akvarium eller et 10.000 l. akvarium. For den dør ikke af de 15 W.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Et 15w UV rør i slatvand er stort set til grin, det kan evt. tage nogle algesporer der svæver rundt, men ikke ret meget andet. Og da slet ikke
parasitter.
Gæst
Reactions:

Indlæg af Gæst »

det tror jeg altså ikke på , det er vel bare noget i har hørt på et forum et sted .. tag et kig i butikkerne , de føre da masser af uv på under 50W

iøvrigt .. koster 50W og over 4500,- og op efter ... den må i sku længere ud på landet med ... der må nogle beviser på bordet inden jeg køber den der .
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3994
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Jeg synes også det lyder som om du har besluttet dig for at du ved hvad saltvand er og blot er her for at blive bekræftet i det.
Mit råd: Aflever fisk, rejer og hvad du ellers har af liv til en forhandler.
læs den begynderartikel du allerede en gang er blevet anbefalet at læse, køb det udstyr der er behov for og hiv alt op af dit akvarie, gør det rent og start fra bunden med en indkøring.
Mål dine værdier undervejs og når de er på plads efter ca to måneder kan du begynde med den første fisk.

Om du vil lytte til rådet eller ej er dit problem, men har du ikke andre kommentarer end: det tror jeg ikke på, eller : den skal I længere ud på landet med. Ja så synes jeg du skal fordufte og finde dine oplysninger andre steder :x
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Låst

Tilbage til "Ny i faget?"