"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

cm/L

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 508
Tilmeldt: tirs 4. jan 2005 19:16
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

cm/L

Indlæg af BatLuder »

Jeg skal til at starte et nanoreef, og jeg husker at jeg har læst i en lidt gammel bog at en god tommelfingerregel skulle være 1cm fisk per 4 L vand. Jeg har senere kigget på hvad andre folk har i deres, og det holder vist ikke helt. Ingen tvivl om at det ville gå godt med 1 cm per 8 eller 16 L vand, og man bør jo ikke presse systemet med det samme, men hvor langt kan man gå i det lange løb?

I mit tilfælde regner jeg med at have 56 L akvarie med en masse levende sten, måske levende sand, en god skummer (op til 200L), og mindst 500 L/t pumpe.

Hvor mange fisk ville I mene jeg med tiden kunne komme heri? Og hvor meget tælder hvivelløse dyr for? Rejer, krabber, søstjerner...
Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 508
Tilmeldt: tirs 4. jan 2005 19:16
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af BatLuder »

Hov undskyld, nanoreef er vel et forkert ord at bruge.... jeg regner med at det bliver uden koraller til at starte med, så må vi se om jeg finder penge til en 70W HQI eller lignende.
Rasmus Berlin aka BatLuder

- 54L nano, indbygget "sump", 72W lys (nedlagt pga flytning)
- 12L pico, 12L sump m. skummer, 36W lys (på vej)
- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1453
Tilmeldt: tirs 26. okt 2004 19:40
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Hejsa

Jeg har et 54 liters kørende. Jeg har 3 fisk i, en A. Ocellaris og 2 Blå/Grøn Chromis.
Det har kun kørt i lidt over 2 måneder, så om det er for meget i det lange løb ved jeg ikke, men indtil videre er værdierne rigtigt fine. Jeg bruger ikke skummer, men et hængefilter, som ikke kan anbefales.

Det er vel fint nok at kalde det et NanoReef, men Koral NanoReef ville nok ikke være passende... :-)
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Hede
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs 4. jan 2005 00:56
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Hede »

Hejsa....

Jeg har et 100 liters kørende med 25 kg levende sten og bruger den mindste af aqua medics skummere....Jeg har 4 ildhaler, 1 pudsereje, 1 sandsøstjerne, 2 turbosnegle samt 3 erimitkrebs


Jeg vil anbefale dig at have 2 små fisk og et par erimitkrebs samt et par turbosnegle til at tage algerne...

Jeg vil ikke anbefale dig at bruge levende sand....brug hellere koralgrus og få istedet nogle gode levende sten....det levende sand er alt for dyrt....
Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 508
Tilmeldt: tirs 4. jan 2005 19:16
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af BatLuder »

Hejsa, Hede.

Er prisen den eneste grund til at du ikke vil anbefale levende sand? Det kommer jo til at koste mig det samme, med mindre at man kan få nogle mindre poser koralgrus end jeg har set hos akvarieudstyr. Desuden har levende sand jo et formål...
Rasmus Berlin aka BatLuder

- 54L nano, indbygget "sump", 72W lys (nedlagt pga flytning)
- 12L pico, 12L sump m. skummer, 36W lys (på vej)
- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
Hede
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs 4. jan 2005 00:56
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Hede »

Hejsa.....Jeg har selv købt levende sand og tror ikke helt på det....Der er mange meninger om levende sand....min mening er....det er en smart måde at få 400 kr for 9 kg sand bare ved at kalde det levende...og pas på med at handle med akvarieudstyr.....og mangler du koralgrus til et 56 liters har jeg rigeligt til at stå....
Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 508
Tilmeldt: tirs 4. jan 2005 19:16
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af BatLuder »

Takker, Hede.

Det er meget muligt jeg stikker et hovede forbi Horsens en dag, hvis jeg må holde dig på ordet. :) Så kan man jo spare lidt penge der.
Rasmus Berlin aka BatLuder

- 54L nano, indbygget "sump", 72W lys (nedlagt pga flytning)
- 12L pico, 12L sump m. skummer, 36W lys (på vej)
- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 508
Tilmeldt: tirs 4. jan 2005 19:16
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af BatLuder »

http://www.wetwebmedia.com/deepsandbeds.htm

Er en god artikkel, værd at læse om hvorfor levende sand kan være godt. Dog står der også, at skal man have noget rigtigt ud af det, så skal man op på mindst 3 tommer. Og det har jeg regnet ud til at vaære to hele poser (9kg) levende sand. Det er lidt dyrt, og kommer til at optage ca en fjrededel af mit akvarie.

Med andre ord, jeg holder mig nok til et tyndt lad almindelig sand, denne gang.
Rasmus Berlin aka BatLuder

- 54L nano, indbygget "sump", 72W lys (nedlagt pga flytning)
- 12L pico, 12L sump m. skummer, 36W lys (på vej)
- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3995
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Hede Siger:"...og pas på med at handle med akvarieudstyr..."
Sådan en påstand skal begrundes, alt andet er uanstændigt.
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3995
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Jeg har brugt en kompination af levende sand og fiji pink. Det er jo altid svært at gætte på hvordan det ville være gået uden levende sand, men jeg vil ikke bare afvise det, ihvertfald har jeg en velkørende balje idag, med et mylder af krible krable i sandet.
Jeg købte en pose levende sand og brugte fijipink til at blande det op med, på den måde blev det ikke så dyrt...
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Som EngelQuist skriver, en sådan påstand må begrundes eller trækkes tilbage. Det er korrekt at akvarieselskabet har haft en uheldig hånd med et par sager, men det beretiger ikke til en generel advarsel.
Hede
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs 4. jan 2005 00:56
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Hede »

Da jeg startede saltvand op købte jeg en del ting hos akvarieudstyr.dk bla. 10 kg levende sten...da kassen ankom med posten var der 3.5 kg døde stenkoraller med og 6.5 kg levende sten...det kan godt ske de er gode nok at handle med hvis man kører til Kbh...Det er lidt frækt ikke at sende det man lover......

....En levende sten skal være let og porøs....og det er døde stenkoraller ikke....Jeg har hentet 10 kg levende sten hos Etheg i Esbjerg...Der var kvaliteten i top og da jeg kom hjem med med dem var der masser af liv i bunden af kassen....masser af sandorm osv.....Det var der ikke i kassen med stenene fra kbh....
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3995
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Var det det der lå til grund for en general advarsel imod at handle med Akvarieudstyr? Selvfølgelig skal du have 10 kg levende sten når du bestiller det... men en død stenkoral huser også den bakteriekultur vi er ude efter at få når vi køber levende sten.......
Lur mig om der ikke kan findes enkelte lignende historier i forbindelse med de andre saltvandsbutikker i dk, men derfra og til at komme med generale advarsler.......du er ude på tynd is, Hede....
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Indlæg af Lord Mike »

Vil bare sige at jeg har altid fået en super god behandling når jeg personlig møder op i akvarieudstyrs butik, men vil gerne tilslutte mig det modsatte når man handler på deres website. Men derfra og så ligefrem advare mod handel med disse er langt ude. Jeg driver selv en butik i kbh. og ved hvor latterlige kunder kan være.

Lord Mike
Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 508
Tilmeldt: tirs 4. jan 2005 19:16
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af BatLuder »

Jeg fik også en god behandling den ene gang jeg har handlet derinde. Og jeg kom endda og bankede på deres dør da der var lukket!
Rasmus Berlin aka BatLuder

- 54L nano, indbygget "sump", 72W lys (nedlagt pga flytning)
- 12L pico, 12L sump m. skummer, 36W lys (på vej)
- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Har den her tråd ikke taget en lidt kedelig drejning?
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jo, det har den, men at hænge en forhandler ud, er også en voldsom ting.

Levende sten som kommer fra Bali, har meget ofte en tydelig koral lignede form, og er lige så gode som alle de andre, ofte enda bedre, da de er ret lette at få til at låse sig samme med andre sten.
Levende sten behøver ikke være lette og porøse, det kommer helt an på hvor de kommer fra, Fiji og Tonga sten plejer at være meget lette, hvorimod andre, mener at det er fra Rødehavet, er ganske massive i strukturen.
Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 508
Tilmeldt: tirs 4. jan 2005 19:16
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af BatLuder »

Skal vi så ikke hellere komme til sagen?

Der er stadig ikke nogen der er kommet med et bud på et antal cm/L, ved godt at så firkantet er Verdenen ikke. Men jeg kunne godt tænke mig nogle bud. Om ikke andet så ihvertfald for mit eget akvarie...hvor meget kan jeg med tiden presse det op på? Bare så jeg ved hvad jeg kan forvente.

Da jeg havde regnet ud at jeg kun ville kunne have en enkelt fisk, syntes min kæreste jo at hele projektet lød vildt kedelig. Men så så jeg mindre akvarier med mere i, og så lyste hun op igen ved tanken om flere små farvestrålende fisk. Meget heldigt falder vi også for de samme fisk, som typisk også er de små arter. :)
Rasmus Berlin aka BatLuder

- 54L nano, indbygget "sump", 72W lys (nedlagt pga flytning)
- 12L pico, 12L sump m. skummer, 36W lys (på vej)
- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3995
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Det er meget individuelt hvor mange fisk der kan være i et akvarie. En kraftig skummer og et stort velfungerende refugium er et must hvis man vil have mange fisk.
Men man skal også huske på at koraler og søanemoner også udskiller affaldstoffer i vandet, og have det med i regnestykket.
Det eneste rigtige er tålmodighed: sæt kun lidt i vandet ad gangen, og holde øje med værdierne. På den måde kan systemet også nå at tilpasse sig den øget affaldsmængde...
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Ja, du skal gøre som engelquist sige en ad gangen og så se på din vandværdier. Men en ting er klart der kommer ret hurtigt en begrænsning i den lille vandmængde, men hypige små vandskifte og gode levende sten samt en god skummer er med til at øge den mængde dyr du kan holde. En af de ting der hurtigt kan vælte det hele er overfodring, så her kræver det disiplin selvom fiskene tigger og ser sultne ud.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"