"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

17 spørgsmål inden opstart af saltvand

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Tokri
Reactions:

17 spørgsmål inden opstart af saltvand

Indlæg af Tokri »

Lidt hjælp til en saltvands newbie.

Jeg har nogle meget konkrete spørgsmål inden jeg går i gang med saltvand. (Har læst lidt bøger og rundt omkring på nettet).

Jeg har pt. et 300 L akvarie (100x50x60 LxHxB).

- Jeg skal have boret et hul i bunden til overløb, Akvarieudstyr gør dette for ca. 130 kr. Er det dyrt eller har I andre erfaringer ?

- Sumpen bliver enten på 54L eller 86L. Pladsmæssigt sigter jeg på 54L er dette nok ?

- Sumpen ville jeg godt dele 4 dele, 2 små, en til indlød og en til udløb og 2 store, en til biobolde og en til biologisk fjernelse af nitrat (Caulerpa taxifolia) (Link)

Er dette en ordenlig inddeling og er der evt. forslag til til opbygningen i sumpen ?
Er der nogen, der har erfaring med Caulerpa taxifolia som biologisk filter eller skal jeg købe et svovlfilter med det samme. ?

- Returpumpen bliver en Ocean Runner PH 2000 pumpe (link) er det OK

- Hvad med AquaClear Powerheads, kan de bruges, de har stål aksel.

- Som skummer/filter har tænkt mig Biostar Flotor fra AquaMedic

(link)

Den vil blive placeret i sumpen sammen et 250 watts varmelegme.
- Er det nok til, at drive akvariet. Hvis ikke hvad er så alternativet ?

- Hvad angår bundlag er jeg med i tvivl, skal jeg ligge en flamingoplade under sandet ?
- Hvilket sand kan jeg bruge, koralsand ser dyrt ud ?

- Hvor mange kilo levende sten skal jeg bruge og kan evt kombinere med faxekalk eller kildekalk ?

- Til at starte med må jeg nøjes med 4 stk. 30 watts standard T8 amaturer. Kan dette gå og hvilke rør skal jeg sætte i ?

Det var alt for denne gang, jeg håber I vil bære over med saltvands newbie, der har stirret sig blind på alt den information man kan finde rundt omkring på nettet.

Skulle der være enenkelt med noget saltvandudstyr i overskud, så sig til !

På forhånd tak.

Tomas/Blistrup

P.S. Til Månsson/Valby, det er din skyld, at min pengepung må lide. Dit gamle brakvandsakvarie står for øvrigt flot og hils kæresten og sig at den lille unge fra syltetøjglasset snart er stor nok til komme over til de andre cichlider.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Se mit svar til dig på Nordic!


Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Re: 17 spørgsmål inden opstart af saltvand

Indlæg af Brian »

Nu skal jeg svare på det som jeg kan ;)

- Jeg skal have boret et hul i bunden til overløb, Akvarieudstyr gør dette for ca. 130 kr. Er det dyrt eller har I andre erfaringer ?

Det er vist en ok pris.

- Sumpen bliver enten på 54L eller 86L. Pladsmæssigt sigter jeg på 54L er dette nok ?

- Sumpen ville jeg godt dele 4 dele, 2 små, en til indlød og en til udløb og 2 store, en til biobolde og en til biologisk fjernelse af nitrat (Caulerpa taxifolia)

Jeg ville aldrig bruge Caulerpa alger !!!! Brug istedet Cheatomorpha !!
Det er på det sidste blevet bevidst at Caulerpa er giftig hvis fisk spiser det, det hæmmer acropora(stenkoraller) vækst, især når de gyder men også når man selv høster det, man har set snegle og larver fra søpindsvin dø pga samme.... osv osv... Bortset fra det er ideen med refugie en god ide ! Hold et godt flow og brug minimalt med bundlag deri.


Den vil blive placeret i sumpen sammen et 250 watts varmelegme.
- Er det nok til, at drive akvariet. Hvis ikke hvad er så alternativet ?

Det skulle jeg mene var fint.

- Hvad angår bundlag er jeg med i tvivl, skal jeg ligge en flamingoplade under sandet ?

Nej det kan smuldre og så har du det i hele baljen. Du kan evt. bruge en acryl plade hvis du vil !

- Hvor mange kilo levende sten skal jeg bruge og kan evt kombinere med faxekalk eller kildekalk ?

Køb levende sten - det betaler sig og det er ikke der man skal spare !

- Til at starte med må jeg nøjes med 4 stk. 30 watts standard T8 amaturer. Kan dette gå og hvilke rør skal jeg sætte i ?

Brug T5 istedet, der får du mere lys for samme vat ydelse og længere levetid !


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Casper
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 294
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 21:08
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederikssund

Indlæg af Casper »

Jeg ville nu vælge en Ocean runner OR pumpe, den har bedere løfte højde end deres PH modeller. Jo højere en pumpe skal løfte vandet, jo større effekt tab vil der ske. F.eks. Det er jo ikke så fedt at du starter med 2000l/t og der kun kommer 300l/t ud af dine rør oppe i akvariet.

Som sump ville jeg helt klart tage et 86liter. Det er rigtig godt at have lidt mere plads til overløbs vandet hvis nu der sker strømsvigt. Der er heller ikke særlig meget plads i et 54liter når man begynder at fylde udstyr i.

Jeg ville helt klart vælge en anden skummer. Jeg vil mene at den skummer du nævner er for lille til dit akvarium. Gå i stedet efter en skummer som er beregnet til akvarier på 400-500 +.

Ja jeg ville også anbefale T5 istedet for T8. Det bedste ville dog være en 150 HQI eller større. Den giver et helt andet lys, og gør vandet mere "levende" i det, iforhold til lysstofrør som gør vandet meget "dødt" at se på.

Som cirkulation ville jeg vælge nogle af tunze's powerhead. De yder rigtig godt iforhold til deres strøm forbrug. Ellers er aquabee også en mulighed.

Håber du kunne bruge det til noget. :)


Casper


Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Casper en 150 watt hqi er for lille til at dække 100x60cm.
Men jeg gi'r dig ret hqi giver også efter min mening et pænere lys.
Aquamedic pumpen dur ikke, det skal være en OR type, som du også skriver og det samme med skummeren, jeg ville vælge en anden.


mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
Casper
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 294
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 21:08
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederikssund

Indlæg af Casper »

Det kommer an på hvilke koraller han vil holde eller om han overhovedet skal holde koraller... Jeg bruger selv en 150W til mit akvarium + 2x18w T8 rør på 10000kelvin. og et 20w blåt rør til overgang.
Men jeg har heller ikke tankerne at holde de vilde stenkoraller som kræver vold meget lys før de bare kan holdes i live.


Tokri
Reactions:

Indlæg af Tokri »

Hej

Tak for de mange svar.

Lyset er i første omgang en nødløsning (et penge spørgsmål) og jeg har ikke planer om vilde stenkoraller fra starten. Jeg må starte i den lette ende, hvad angår indhold i akvariet.

Hvis der skulle være konkrete forslag til udstyr, så skriv endelig 1 link eller 2.

Da jeg har 7 ferskvandsakvarier kørende i forvejen sigter jeg efter en prisbillig løsning, så OK udstyr til fornuftig pris er hvad jeg går efter i første omgang, så kan jeg altid skifte ud efterhånden.

- Til Brian, tak for den med Caulerpa algerne, det havde været en trist erfaring, at drage som nybegynder.

Kom endelig med flere kommentarer.

Mvh.
Tomas


Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

I stedet for senere at skifte ud af udstyr er det klart bedre at vente lidt længere og så få det rigtige fra start. Det er spild af penge at starte op med udstyr som ikke er ok, og du løber bare ind i uheld.
For din egen og for dyrenes skyld bør du vælge med omhu.


mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Tokri skrev:Til Brian, tak for den med Caulerpa algerne, det havde været en trist erfaring, at drage som nybegynder.
Jeg har desværre ikke selv et refugium, men ville ønske jeg havde et(derfor også en anbefaling herfra). Det med caulerpa er således kun baseret på noget jeg har læst, men det er noget førende marine biologer for nyeligt har studeret sig frem til - så den er nok go nok ;)

Her er lidt citater fra forskellige tråde på Reef Central om emnet :

Keep it BB and siphon any detritus that collects once a week. Keep it high flow to prevent the refugium from becoming a nutrient soup and causing problems. Use Cheatomorpha for macro algae export, do not use Caulerpa. Caulerpa has been show in many studies to release toxins that can affect in some cases acropora.

BB står for BareBottom og altså ingen bundlag.

Both Eric Borneman and Anthony Calfo have written and talked about caulerpa toxicity.

Some general information

The worst in terms of toxicity is caulerpa racemosa.

Fish that continually eat unnatural amounts of caulerpa will die.

Stony Coral growth is inhibited by noxious emissions of caulerpa when in close proximity.

Caulerpa produce toxic metabolites that can be toxic in small concentrations to urchin larvae within 24 hours, some toxic to fish within 1 hour.

50% of conchs died within 6 days feeding on Caulerpa caulerpenyne at very high levels.

Most of the toxins are located in the tips of young growing plants and reproductive structures. So the more you prune it the higher levels of toxins get released due to the pruning.

If you can find them, check these studies

Meinesz, Alexandre and Simberloff, Daniel. 1999. Killer Algae.
University of Chicago Press, Chicago. pp. 295-304.

Littler, Diane Scullion and Littler, Mark Masterson. 2000. Caribbean Reef Plants.
OffShore Graphics Inc, Washington, D.C. pp. 356-380

Hashimoto Y, Fusetani N, Nozawa K.
Screening of the toxic algae on coral reefs. 569-572.

Anjaneyulu ASR, Prakash CVS, Raju KVS, Mallavadhani UV. 1992.
Isolation of new aromatic derivatives from a marine algal species Caulerpa racemosa.
J Natural Products 55(4): 496-499.


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg har haft Caulerpa alger fra dag 1, og det eneste problem jeg har haft med dem, er at de går i ukønnet formering, som går vandet mælkehvidt.
Og algerne derefter dør. Hverken fisk eller koraller har på nogen måde taget skade.
Det er jo da også logisk at hvis man studser Caulerpaen, at man da kan frigive evt. gift, men mon ikke de fleste af os blot tager fat i en tot og hiver en op??
Som det står dør fisk ikke, hvis de ikke spiser Caulerpa!!

Der er jo da også en verden tilforskel på at have et refugie med nogle alger og så have en mark med dem i akvariet, hvor fisk og andet kryb kan komme til dem.
Spørgsmålet er om ulemperne ved dem er større end fordelene??
Jeg mener bestemt at fordlene vejer tungest, for det er ret store mængder fosfat og nitrat de kan binde.


Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Som skrevet er det noget jeg blot har læst - er ikke selv biolog !

Men jeg ville baseret på disse nye studier vælge at bruge Cheatomorpha. Samme gode egenskaber uden disse ulemper !

Hæmmet Acropora vækst ville jeg ikke ønske :mrgreen:


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Tokri
Reactions:

Indlæg af Tokri »

Hej Brian

Tak for tid du gider bruge på, at hjælpe mig.

Mvh.
Tomas


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg mener nu ikke at have haft nogen hæmmet Acropora vækst, trods at jeg har en hel sump med Caulerpa.


Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
19
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Jeg har i to år haft caulerpa i min sump. Jeg høster hver 14. dag og jeg har aldrig haft problemer med nogen former for koaraller.

Tværtimod er jeg ret sikker på at mine alger er en uvurderlig del af min måde at ha saltvandsakvarium på.

Et eksempel. Jeg troede at jeg havde et velfungerende nitratfilter, så da jeg efter et årstid fik øje på filteret i mit teknikskab, ku jeg se at det nok var groet til i skidt. Nu er et nitratfilter jo ikke noget man renser sammen med familien, så det blev eskorteret uden for.
Så blev jeg lidt doven, så det er ikke renset endnu.

Men det vigtigste er at mine caulerpa tilsyneladene har over taget. der er stadig ingen nitrat i akvariet.


Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

min sump er også fyldt med caulerpa, uden problemer for mine koraler og mine acoporaer vokser derudaf.
Jeg har haft en enkelt ukønnet formering, hvor algerne efterfølgende døde uden at fisk og koraler tog skade af det.
Jeg hiver et par håndfulde op af sumpen hver tredie uge og nitrat er næsten ikke målbart i mit vand :D .


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Tokri
Reactions:

Indlæg af Tokri »

Hej igen

I min konstante søgen efter udstyr har jeg fået muligheden for, at købe en brugt Schuran jetskim 150 for 1250,- kr.

Den skulle virke, men er den pengene værd ?

Hvis ja, så bliver der lige penge til 20 kg levende sten ekstra, da jeg ellers havde udset mig en Deltec AP 600 (ca. 2500 kr. fra ny).

Mvh.

Tomas


Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"