"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Syltekrukken, eller et cylinderformet akvarie

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Besvar
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 666
Tilmeldt: tirs 30. aug 2011 07:03
12
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Syltekrukken, eller et cylinderformet akvarie

Indlæg af ChristianJS »

Hej!

Lidt om mig selv:
Jeg har ikke haft saltvandsakvarie før, men arbejder med aquakultur og fiskeopdræt til daglig. Vi projekterer og bygger resirkulerede fiskeopdrætsanlæg fra 50m3 til 20.000m3, så lidt erfaring i vand har jeg da, men nok om det!

Mit nye akvarie er resultatet af et par tilfælde; jeg fandt for et par år siden et 3m langt akrylrør på 46cm i diameter i et læs affald. Jeg gemte de 105cm af det som ikke var revnet indtil nu, i håb om at finde en god anvendelse. Jeg har overvejet alt fra barskab til saltvandsakvarie, og som I nok kan gætte, blev det det sidste.
Selve akvariet er akrylrøret, som jeg har fjernet ridser på og poleret op. Det står på et stativ/bord i rustfrit stål, og nedenunder skal der være en sump, også i et akrylrør, dette er dog købt fra nyt i Tyskland. Inde i røret er der et Ø80mm akrylrør, som har både hovedafløb og sikkerhedsafløb med durso, samt en lille aftabningshane så jeg kan tømme det helt, samt tappe vand ved vandskift og til akklimatisering af nye fisk mv. Der er også et 16mm PVC-rør til at trække ledninger fra sump til top. Indløbet kommer op gennem bunden, med en blød Ø25mm pvc-bøjning, som giver cirkulationen. Udenpå det indvendige akrylrør har jeg lavet en søjle af LS sat fast på et Ø90mm PVC-rør med PU-skum.
Planen er at have et par små fisk, og konen har (som jeg kan se i andre tråde er normen) bedt om et par Ocelaris, derudover rejer, eremitter og diverse små skiveanemoner mv. Men tanken har kun haft vand i i tre dage, så der er tid nok til at ønske.

Teknikken er:
Akvarie: 145L
Sump 40L
Skummer: Tunze 9002
Returpumpe: Tunze 1073.020
Lys: Lige nu har jeg lånt et par LED-moduler på arbejde, men jeg vil bygge LED-lys selv, med 12 Cree Cool White XM-L og 12 Cree XT-E Royal Blue, Mean Well drivere og en eller anden form for styring.



Gode råd og kommentarer modtages meget gerne!
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Syltekrukken, eller et cylinderformet akvarie

Indlæg af Carsten »

Det ser spændende ud, men hvordan vil du dog kunne arbejde i bunden med en så stor højde på akvariet?
Du kommer nok heller ikke uden om at få nogle cirkulationspumper i akvariet, især da du vil have en anemone.
Kunne også forestille mig at du skal have noget mere lys end de der 12 Cree dioder. Og du vil nok under alle omstændigheder få svært ved at få ordenligt lys på bunden.

Søjlen hvordan har du lavet den og fået den placeret i akvariet? Og har du brugt dødesten?

Selvom jeg lyder noget tvivlene på projektet, bliver det spændende at følge videre


Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Syltekrukken, eller et cylinderformet akvarie

Indlæg af Bingocaller »

Uha det ser spændende ud!


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 666
Tilmeldt: tirs 30. aug 2011 07:03
12
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Re: Syltekrukken, eller et cylinderformet akvarie

Indlæg af ChristianJS »

Hej Carsten,

Mht. bunden, så håber jeg at den kan passe sig selv, eller eremitter og måske en lille hugo kan hjælpe. Mht. cirkulation og anemone, så afslørede jeg min uvidenhed der, det jeg mente har LPS som Favia, Plesiastra eller lignende... Lidt begrebsforvirring fra min side! Indtil videre vil jeg forsøge med den cirkulation jeg har fra returpumpen, en af mine venner - som har haft - og ved rigtig meget om saltvand har kigget, og synes det ser fint ud, ellers er jeg forberedt på at gemme en Hydor Koralia af de små i et fremspring på søjlen.
Mht. LED'erne, så er det 12 hvide og 12 Royal Blue, altså 24 ialt jeg snakker om, med 40 graders linser, alt sammen fra http://ledgroupbuy.com/. Det giver ialt 72W teoretisk effekt, de to moduler som jeg har på nu er 48W teoretisk effekt, og lyser nærmest hele stuen op! Ellers må der bare flere på :-)
Jeg lavede søjlen ved at tage et Ø90mm PVC rør, som passer perfekt på det indvendige akrylrør, og så har jeg købt levende sten i Dansk Saltvandsudstyr, som jeg har klæbet fast med PU-skum.

Jeg forstår godt du tvivler, det gør jeg osse! :wink:

Bingocaller, Tak! der kommer jo desværre ikke til at ske det store de næste uger, andet end alger og flere alger... Jeg må jo ikke putte noget i før om 2½ uge! - jeg er som et barn to uger før jul!


LarsSteen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1394
Tilmeldt: tors 6. aug 2009 19:23
14
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1987
Geografisk sted: Auning / Djursland

Re: Syltekrukken, eller et cylinderformet akvarie

Indlæg af LarsSteen »

det ser godt ud, men desværre meget mørkt, så du vil nok få nogle problemer med koraller mm. måske kunne du lave nogle led stænger til at lyse på højkant, de behøver jo ikke være så kraftige.


Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Syltekrukken, eller et cylinderformet akvarie

Indlæg af Bingocaller »

Selvom det ser super ud - som det gør og meget spændende projekt! Må jeg tilføje følgende:

Du kommer til at mangle lys

Du kommer til at mange cirkulation. Jeg ville hvis jeg var dig gemme nogen store Tunze på controller rundt omkring - så får du et godt flow op og ned i tanken (noget som er helt nyt - normalt snakker vi jo frem og tilbage) :)

Bare lige et par råd på vejen til en super tank!


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Syltekrukken, eller et cylinderformet akvarie

Indlæg af Carsten »

Selvom 24 dioder i teorien giver 72W så er det ikke de blå du som sådan skal regne med. De forhindrer blot at vandet ligner noget som har tisset i.

En hugo tager ikke hvad der ligger på bunden, faktisk spiser den ikke andet end hvad den kan sutte af glas og sten. De dør spm regel hellere end spise andet.

Det er et problem som alle kender det med at lyset over akvariet blænder hele stuen. Så køb noget sort folie, og sæt det fra overkanten og ned til lige under vandkanten. Det gør også at lyset ser mere kraftigt ud.
Istedet for en helt stribe små dioder, hvad så med s¨åfan 3 stykker:
http://www.ebay.com/itm/12000K-COLD-WHI ... 20bc0d96eb
Den farve giver det lys som mange incl mig selv efterlyser, et klart hvidt lys med en tone blåt
Af ukendt årsag fåes dioderne ikke løse.


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2059
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Syltekrukken, eller et cylinderformet akvarie

Indlæg af nbd »

Herlig idé! Og ikke mindst befriende anderledes.

Selvfølgelig vil dette setup kunne fungere - du skal bare ikke forvente at kunne holde ret meget andet end fisk og krebsdyr. Du kan se dybe og pæne (algefri!) saltvandsakvarier i Legoland som inspiration.

Du kan jo forsøge med lidt skiver i toppen af søjlen. Hvis de trives, vil de brede sig. Hvis ikke - nåh ja...

Held og lykke med projektet :GO


Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 666
Tilmeldt: tirs 30. aug 2011 07:03
12
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Re: Syltekrukken, eller et cylinderformet akvarie

Indlæg af ChristianJS »

Tak Tak alle sammen :-)

Akvariet er langt fra færdigt, jeg skal have lavet en top til det, som bl.a skjuler vandkanten. Men der skal helt sikkert fintænkes over designet, da den både skal indeholde lys, og kunne fodres igennem. Jeg havde "bare" forestillet mig en ring, men min søde og kloge kone pointerede at hvis jeg ville fodre i midten, ville foderet jo ryge direkte i overløbet, Doooh!

Lodrette LED-strips går imod designidéen, som jo netop går på at der er vand hele vejen rundt, og ingen synlig teknik. Jeg vil som udgangspunkt prøve med det setup jeg har beskrevet, og går det ikke, må der flere dioder på, det er jo fordelen ved DIY, man kan lave det om. Men på baggrund af jeres råd vil jeg allerede nu forberede plads til det. Jeg har vedhæftet et billede taget uden blitz, med de lamper jeg har lånt, (2x24w LED) se nedenfor:

De lamper du henviser til Carsten vil ikke passe så godt ind, bl.a. fordi jeg gerne vil lave styring på farver og sol op/sol ned, men tak for linket!

Mht. Hugo, så kan det være en lille Strigata eller Sexgutata er bedre, men jeg frygter at der slet ikke vil være mad nok... Råd modtages gerne! :-)

Cirkulation ser jeg ikke umiddelbart som mit største problem, der er nu et pænt flow rundt om søjlen, hvor vandet kommer ind i bunden, roterer x antal gange omkring søjlen, og ud i overløbet, og så en tur til. udskiftning ligger - hvis pumpen yder de 2.500l/t den er opgivet til - på godt 16 gange i timen. Der er jo ingen døde zoner, eller hjørner overhovedet, og (næsten) intet der forhindrer flow... Men som sagt, så vil jeg hvis det ikke er nok, sætte en Hydor koralia på søjlen, men nu må vi se :-)

Dette er jo et eller andet sted et forsøg, og der vil komme lærepenge, derfor er jeg også meget glad for jeres input!
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 932
Tilmeldt: søn 6. feb 2005 12:53
19
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Struer (7600)

Re: Syltekrukken, eller et cylinderformet akvarie

Indlæg af jesper/aarhus »

Det bliver spændende at se det færdige resultat.

Jeg kan huske, at én på forum i sin tid postede billeder af et stort søjleakvarium - heriblandt en masse gode billeder af indretning af sump samt lyskasse.

Desværre kan jeg ikke finde linket igen - måske der er andre der kan huske (og finde) akvariet?


100 *100 * 50 cm cube
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Syltekrukken, eller et cylinderformet akvarie

Indlæg af PederP »

Sjovt projekt.

Ja, mon ikke man kan lave cirkulation med næsten ingen pumper i et rundt akvarie? :D
Jeg har et rundt 250L kar jeg har brugt til at blande salt. Selv det mindste powerhead kunne sætte det hele i bevægelse.
-Hvad med at bruge en scwd på din returpumpe, så det skifter retning? Bare for at undgå at lave en fiske karrusel

Fedt rør - Også et godt element til den skummer du får brug for engang ;)


Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 666
Tilmeldt: tirs 30. aug 2011 07:03
12
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Re: Syltekrukken, eller et cylinderformet akvarie

Indlæg af ChristianJS »

PederP skrev:Fedt rør - Også et godt element til den skummer du får brug for engang ;)
LOOOL! :beer: Du har helt ret!

Jeg sidder og læser på scwd, du giver mig idéer!


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Syltekrukken, eller et cylinderformet akvarie

Indlæg af PederP »

For god ordens skyld vil jeg lige sige at jeg ikke har prøvet en endnu,men det er f.... et smart koncept . Kan være du skulle lave en tråd og få en anmeldelse af den? :)


Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 666
Tilmeldt: tirs 30. aug 2011 07:03
12
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Re: Syltekrukken, eller et cylinderformet akvarie

Indlæg af ChristianJS »

Jeg sidder og overvejer om jeg kan erstatte den bløde 90 graders bøjning inde i tanken med den, og så "kamuflere" den i en levende sten.... Skiftetiden vil ligge på ca. 120 sekunder med mit flow...
Hmmm.... det frister at prøve!


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Syltekrukken, eller et cylinderformet akvarie

Indlæg af PederP »

Jo mere jeg tænker over dynamik i et rundt akvarie, jo mere overbevist er jeg om at du får brug for turbolens.
Hvis det er et alm flow, så vil vandet jo køre rundt med ca. samme rotations hastighed i hele røret. Dvs. at strømmen går langsomt tæt på søjlen, og alt energien er ved ydersiden.
Tror du vil få svært ved at få støm omkring centrum uden puls, eller pumper/objekter der forstyrer rotationen.
I et firkantet kommer det jo af sig selv.

Der er nok for meget modstand i en returløbsventil, ellers ville udblæsninger midt på søjlen nok være smart for at få bunden med. For hvis du laver turbolens, så mister du vel også den malstrøm som når bunden når det kommer op i fart..


nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3587
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
17
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Syltekrukken, eller et cylinderformet akvarie

Indlæg af nielsk »

Kanon DIY arbejde - det er imponerende. Der er nogle ting som skal justeres efterhånden men med din research og DIY evner er det her akvarie dømt til at blive en succes!

Du kan beklæde søjlen med forskellige skiveanemomer, neongrøn clavularia, andre blødkoraller, hammerkoraller og duncan mm.


SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 666
Tilmeldt: tirs 30. aug 2011 07:03
12
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Re: Syltekrukken, eller et cylinderformet akvarie

Indlæg af ChristianJS »

PederP:

Du har ret i flowet, jeg håber dog at de udspring mv. jeg har lavet giver turbolens. Jeg har "stjålet" lidt "brugt" sand fra det 530L vi har på kontoret (som jeg for øvrigt passer) Og der var lidt grønne trådalger i. Jeg kan se at både dem på bunden, og dem der ligger på fremspring de bevæger sig i flowet. Ellers må jeg prøve den der SCWD, hvis flowet konstant skifter retning burde det give turbolens...

nielsk: Tak! :-) Det er lige hvad jeg håber på!

Jeg fik min sump i går; Ø400 x H500mm akrylrør med bund købt på tysk Ebay. Paradoksalt at genbruge og polere et gammelt rør op som hovedakvarie, og så købe et sprit-nyt til sump... Logikken glimrer totalt ved sit fravær, men done is done! :wink:

Jeg fik lavet indløbskassen, hvor skummeren skal stå. Den har også en lille bobbelfælde, hvor jeg kan stoppe filtervat i. Jeg lavede også en kasse til returpumpen, men den synes jeg blev ALT for stor... Den fylder simpelthen for meget, og æder alt hvad der kunne være refugie...

Kassen eller afskærmningen af returpumpen er først og fremmest for ikke at få sand og bundlag fra sump/refugie i returpumpen ikke? Behøver denne afskærmning så at gå HELT til øverste vandmærke? Den kasse jeg har lavet går nemlig helt til øverste vandmærke, og så har jeg fræset riller i, men kan jeg skære den ned, så den ikke fylder så meget? Planen er at have makroliv og Caulerpa e.l. i refugiet, men det ryger vel ikke "bare" i returen, pumpen har jo selv afskærming for ikke at suge større objekter?
Råd modtages! :?

Billeder af sumpen "in progress":
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Syltekrukken, eller et cylinderformet akvarie

Indlæg af AndersGS »

ChristianJS skrev: Kassen eller afskærmningen af returpumpen er først og fremmest for ikke at få sand og bundlag fra sump/refugie i returpumpen ikke?
Nej(ja), det er nu primært en bobbelfælde for at undgår returen ruger bobler med - det larmer, sænker effektiviteten og er hårdt for pumpen.

Vil indrømme at cylinderakvarier ikke er min kop te.

Men det ser dælme godt ud - flot lavet :GO


Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 666
Tilmeldt: tirs 30. aug 2011 07:03
12
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Re: Syltekrukken, eller et cylinderformet akvarie

Indlæg af ChristianJS »

AndersGS skrev:
ChristianJS skrev: Kassen eller afskærmningen af returpumpen er først og fremmest for ikke at få sand og bundlag fra sump/refugie i returpumpen ikke?
Nej(ja), det er nu primært en bobbelfælde for at undgår returen ruger bobler med - det larmer, sænker effektiviteten og er hårdt for pumpen.

Vil indrømme at cylinderakvarier ikke er min kop te.

Men det ser dælme godt ud - flot lavet :GO
Tak! Man kan ikke se på billedet at jeg er nybegynder hvad akrylarbejde angår, men det er nu kameraet der er taknemmeligt! Limen er ikke blevet helt som jeg gerne ville, men øvelse gør vel mester...
Jeg vil skære den kasse jeg har lavet ned, tak for rådet :GO

Btw. så er her det første billede af animalsk liv:
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 666
Tilmeldt: tirs 30. aug 2011 07:03
12
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Re: Syltekrukken, eller et cylinderformet akvarie

Indlæg af ChristianJS »

Så fik jeg lavet sumpen! Jeg venter dog på at få en membranventil til justering af flow fra afløb, da kuglehaner bare er forkerte til formålet, og notorisk umulige at finindstille. Derfor kører jeg endnu ikke flow gennem skummerkassen.

Som I kan se på billederne er der opstået revner i sumpens akrylrør hvor jeg har limet skummerkassen på. Jeg var ikke opmærksom på at de kunne opstå, men har undersøgt problemet, det kaldes "crazing" og er en bivirkning af limen (jeg har brugt Acrifix 192 der) og er muligvis en følge af en af disse faktorer; jeg har ikke annileret røret først (jeg har ikke en oven jeg kan holde på 80 grader i 3 timer som det kan være i... Så det havde alligevel ikkke kunnet lade sig gøre), jeg lagde vægt på kassen da jeg limede den i, hvilket kan give spændinger, som sammen med polymerisationen fra limen kan skabe revnerne, eller også er det kulden, da jeg limede i garagen... Røret er stadig tæt, men kønt er det ikke, godt det er sumpen! You live and learn! Jeg overvejer at lime en strimmel acryl udenpå revnerne, men med Acrifiz 116, som jeg har bedre erfaringer med...

Men alt i alt er jeg godt tilfreds, der mangler selvfølgelig låger og finpudsning, og spånladen det står på er ikke det kønneste, men gulvet gynger ;-) Godt vi skal bygge om!

Der er også kommet 4 bittesmå eremitter i, som guffer løs af alger mens de traver op og ned af søjlen :-)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Syltekrukken, eller et cylinderformet akvarie

Indlæg af PederP »

Fedt ser det ud.

Tak for info om 192er'n, havde overvejet at købe den når jeg løb tør for 116 bare for at ha muligheden for poly.. Det lader jeg være med så..


Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 666
Tilmeldt: tirs 30. aug 2011 07:03
12
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Re: Syltekrukken, eller et cylinderformet akvarie

Indlæg af ChristianJS »

Tak!

de steder jeg har brugt Acrifix 116 har jeg ikke haft problemer, men de steder hvor jeg har brugt Acrifix 192 er det det samme... :-(


Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 666
Tilmeldt: tirs 30. aug 2011 07:03
12
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Re: Syltekrukken, eller et cylinderformet akvarie

Indlæg af ChristianJS »

Så er der gået to uger, og sump og akvarie kører som det skal. Jeg mangler dog stadig at lave den endelige LED-lampe og låger, men det når jeg nok!

Ud over de 4 eremitter er der også kommet lidt snegle i, en turbo (trochus), 5 (3 i akvarie, 2 i sump) Nassarius (tror jeg) og to Angaria (tror jeg)
Derudover har jeg fået et lille Kenyatræ, som godt nok er ked af at blive flyttet, nu må vi se om det ikke retter sig, en lille brun Fungia og et par Sarcophyton.

Brunalgerne er på retur, og pletter af hvad der umiddelbart ligner grønt lav er dukket op.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
glenn_24
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: tors 26. feb 2009 23:51
15
Postnummer: 4450 Jyderup
Saltvand siden?: 2009

Re: Syltekrukken, eller et cylinderformet akvarie

Indlæg af glenn_24 »

ser ud som om det er cyano bakterier du har oppe ved overløb og jeg syntes da også det var tidligt du tilfører liv i baljen....


Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 666
Tilmeldt: tirs 30. aug 2011 07:03
12
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Re: Syltekrukken, eller et cylinderformet akvarie

Indlæg af ChristianJS »

Rækkefølgen på billederne er desværre forkert, og bobler mv. var væk da jeg indførte liv. Se billede med Angaria-snegl. Jeg har brugt "brugte" sten, og har derfor ikke haft en vild opblomstring af alger, som jeg har set i andre tråde om opstart. Der har været vand i baljen i 3 uger - 2 dage...

Jeg har også Caulerpa i sumpen, og alt ser ud til at trives...


Brugeravatar
glenn_24
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: tors 26. feb 2009 23:51
15
Postnummer: 4450 Jyderup
Saltvand siden?: 2009

Re: Syltekrukken, eller et cylinderformet akvarie

Indlæg af glenn_24 »

oki..

har du målt på værdierne..


Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 666
Tilmeldt: tirs 30. aug 2011 07:03
12
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Re: Syltekrukken, eller et cylinderformet akvarie

Indlæg af ChristianJS »

Kun salinitet, da vi har udlånt vores spectrophotometer...


LarsSteen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1394
Tilmeldt: tors 6. aug 2009 19:23
14
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1987
Geografisk sted: Auning / Djursland

Re: Syltekrukken, eller et cylinderformet akvarie

Indlæg af LarsSteen »

det ser absolut ud til at du ikke har tålmodighed, og du er startet for tidlig.


Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 666
Tilmeldt: tirs 30. aug 2011 07:03
12
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Re: Syltekrukken, eller et cylinderformet akvarie

Indlæg af ChristianJS »

1: koraller var en "bifangst" fra et akvarie der skulle nedlægges, og som alternativt var røget i skraldespanden.
2: Hverken jeg, eller de meget erfarne "akvarister" jeg rådfører mig med mener at det er forkert at tilføre eremitter og snegle efter at vand og sten har stået med pumpe og lys et par uger, slet ikke når sten er brugte, og der ikke er massiv algeopblomstring...

Men vi kan jo tage fejl... Nu skal det jo også nævnes at jeg til daglig lever af at lave og sælge udstyr hvis eneste formål er at opdrætte så mange fisk som muligt, bare for at slå dem ihjel, så vi kan spise dem! :wink:

Vandværdierne her på egnen er følgende:

pH 7.6
Ammonium, NH4+ <0.004 mg/l
Nitrit, NO2- <0.0016 mg/
Nitrat, NO3- 4.04 mg/
Fluorid, F- 0.38 mg/l
Jern, Fe 0.19 mg/l
Mangan, Mn <0.001 mg/l
Sulfat, SO4 020mg/l
NVOC 2.8 mg/l
Total phosphor, P 0.012 mg/l
Chlorid, Cl- 37 mg/l

Ud af dette kan det ses at jeg burde hives om bag laden og skydes for at putte liv i vand med det nitratindhold, er der nogen i nærheden der har et nitratfilter???


Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Syltekrukken, eller et cylinderformet akvarie

Indlæg af Bingocaller »

Hvad med din kh?


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"