"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

levende sten?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

levende sten?

Indlæg af Anders månsson »

Hej allesammen!
Jeg vil åbne ballet som rookie med at spørge jer om levende sten!
Jeg har forstået at de fungere med at filtrere for nitrater og andet ved hjælp af de mikroorganismer som gør dem "levende"....Ik?

Nogen snakker om faxekalk istedet for som en billig udgave, men at de ikke er porøse nok!

Så tænker jeg om man ikke kunne bruge Leca-blokke istedet?

Dem kan man jo bore i og beskære så de næsten ligen levende sten, men vil de også kunne funger som dem?

Kan man tilføre de mikroorganimser til sit akvarie?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Vi har alle i "mange" år ment at levende sten fungerer som et biologisk filter, og jeg tror det nu stadig væk. :? Men der er lige kommet en artikel om sagen på Reefkeeping, og det lader til at det ikke er så simpelt som vi har troet.
Læs selv artikelen http://www.reefkeeping.com/issues/2004- ... /index.htm og dan dig selv en mening om sagen


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

det var god læsning!
Det ser ud som om man skal kunne se liv på stenene udenpå for at der også er liv inde i. Han nævner, at de levende stens beboere (orme) vil dø ved transport og stoppe stenene til og forådne!

Hvis jeg ville lave mine sten af Leca-blokke, vil de jo være porøse men uden beboere. Kan jeg tilføre disse orme/mikroorganismer til Lecablokkene?
Eller vil de kun komme hvis jeg har rigtig levende sten?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Dine leca blokke vil formentlig over tid, blive fyldt med diverse bakterier som vil kunne hjælpe på nedbrydningen af næringsstofferne i vandet, men det er noget der tager lang tid, og jo mere massiv/tyk "stenen" er jo længere tid vil det vare før end den bliver "levende".
De levende sten jeg har set i handlen de seneste par år, har været fyldt med liv ved ankomsten.
Thomas i Klovnfisken, fortalte at han havde fået en sending og da den blev pakket ud, vrimlede det med krabber over hele gulvet. Kan de overleve, er der formentlig også en masse andet der kan det.

Jeg fik på et tidspunkt fat i en masse "levende sten", eller det vil sige forhenværende. De var knastørre! De blev genoplivet ved at jeg kom dem i et akvarie, hvor jeg kom et par rigtigt levende sten i også. Lidt blåt lys over en kraftig pumpe og så var det bare at vente. Jeg lod det køre i ca 2 måneder. De jeg fiskede stenene op af akvariet, var der masser af børsteorm i bunden og i de "tørre sten". Med tiden er de blevet mindst lige så fyldte med liv som de andre.
Om de så vil gå i dine lecablokke har jeg ingen ide om, og synes heller ikke om ideen, men det er jo dig der bestemmer.


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

Jeg vil nok prøve det af med Leca-blokke men også med rigtig GODE/LEVENDE (det er det vigtigtigste) sten til at "smitte" blokkene med organimser...

Jeg vil dog lige forhøre mig hos forhandlere og høre hvad I andre siger til det? Lecablokke er meget porøse og man kan sagtens hugge dem til, så de kan komme til at se ikke mennsekseskabte ud + de er meget luftige/porøse helt ind til midten modsat faxkalk!

Men det var da godt at høre at dine tørrede sten blev vagt til live... problemet i følge artiklen er så, at der nok nok ikke vil kunne lives op inde i stenen! Hovrdan har de det nu?


Dennis
Reactions:

Indlæg af Dennis »

Nu kender jeg ikke LECA blokke, har aldrigt hørt om dem før, bare sørg fopr at der ikke er nogle skadelige ting i, feks kobber er en skidt ting

Dennis


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvis der kan trænge vand ind i stenen, kan der også trænge bakterier ind, hvordan skulle de ellers komme der ind fra start af??

Som Dennis skriver skal du være 100% sikker på at der ikke bare er det mindste spor af tungmetaller, især kobber i blokkene.

Hvis det er et spørgsmål om økonomi, vil jeg sige at du som regel vil kunne købe de levende sten til en helt anden pris af en privat som lukker ned end hos en forhandler. En typisk pris ligger på 25-30 kr. kiloet.


Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Ang. det med stoffer i leca sten skal man være meget opmærksom på den cement der er brugt. Jeg vil næsten med garanti mene at der er mange dårlige ting i(stoffer som ikke gør sig godt i akvarie).
Men det kunne da være en mulighed at skrive til leca - http://www.leca.dk/ - og høre hvilken cement de bruger. Og så derefter undersøge indholdet af den type cement ?


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

har skrevet til dem og poster det herinde efterfølgende!


mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Jeg ville selv vente en måned ekstra og købe levende sten istedet for at bruge leca. Evt. bland med lidt tørlagte el. brugte og måske købe 5-10 kg. friske gode sten.

Det vil med sikkerhed give det bedste resultat, brugen af alternative ting indebærer en risiko som kan ramme pengepungen i sidste ende. Nu ved jeg ikke hvad de er lavet af, men saltvand har jo også en korroderende effekt på mange ting, så det skal man også tænke på.

På den anden side er det da altid værd at undersøge.


Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Leca blokke er lavet til at blive gravet ned som det øverste lag i et fundament på eks vis et hus. Så de kan helt sikkert klare mosten. Men det er jo en cement blanding og går man eksvis ind og kigger på hvad cement fra Ålborg Portland indeholder så stopper man nok hurtigt med tanken om at bruge det i saltvand. Vi snakker chlorid, SO3 samt masser af alkaler og sulfatter.

Jeg ville til enhver tid nok spare sammen og så købe levende sten. De kan altså findes "brugte" til fornuftige penge. Start med lidt og kom måske så den sidste 1/3 i senere.


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

Til Anders Månsson

Tak for Deres henvendelse.

LECA-blokke produceres af LECA korn med cement som bindemiddel. LECA kornene er små lette keramiske korn fremstillet af plastisk ler.

Umiddelbart vil vi ikke vurdere, at LECA-blokke er egnede i akvarier, da de dels er lettere end vand og vil flyde, og dels vil cementen virke basisk i lang tid.

Med venlig hilsen
Erik Busch
LECA-Byggeinformation




This data was submitted on: Thursday, June 3, 2004 at 14:40:17

navn = anders månsson
firma =
adresse = bramslykkevej 46 st. th.
postnummer = 2500
by = valby
telefon = 23950430
email = andersmaane@hotmail.com
fritekst = Jeg vil spørge jer om hvilke materialer I bruger til at fremstille jeres Leca-blokke?
Er der tungmetaller i som f.eks kobber eller andet?

Jeg skal bruge det til saltvandsakvarie-fisk, så jeg vil sætte MEGET pris på jeres svar!

Mvh.
Anders Månsson


DET VAR DESVÆRRE HVAD DE HAVDE AT SIGE TIL DET! JEG SENDER HAM LIGE EN MAIL MERE FOR FLERE DETALJER OG POSTER DEN HERINDE IGEN...
MEN JEG TROR OGSÅ BRIAN HAR RET I AT CEMENT BLIVER LECA-BLOKKENES DOWN FALL...


Gedemeister
Reactions:

Indlæg af Gedemeister »

hej månsson

tror ikke at cement er så farligt hvis det blver brugt rigtigt, der er nogle der lavet levende sten af bla. portland cement.

eksempel her:
http://www.geocities.com/CapeCanaveral/ ... tRock.html


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3982
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Jeg har læst en artikel om en der havde lavet levende sten af cement og strandskaller. Det var blandet godt op med vand og havde fået lov at hærde i 24 timer. Derefter havde han spulet de løse strandskaller ud af massen. Det havde efterladt noget som til forveksling kunne ligne levende sten i strukturen.
Stenene havde derefter ligget i ferskvand indtil ph'en var nede på 7 ( 6-8 uger). Så var de smidt i saltvand sammen med nogle levende sten- i forholdet: 1kg levende sten pr 10 kg porøs sten. Efter et par måneder var de fyldt med liv og kalkalger.
Men det er en langsommelig affære, og kræver altså 6-8 uger for de er akvarieegnet (cementen skal afhærde).


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
19
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Jeg har selv en del sten som jeg selv har lavet.

Jeg har fulgt opskriften på Garf.org

Mine er lavet af hvid portland cement med en blanding af hønseskaller, koralsand og leca.

Eneste problem er at de skal hærde i lang tid - 3 måneder før at Ph er nede på et rimeligt niveau.

Til gengæld kan man, når man får lært teknikken, lave sten der er lang mere porøse end levende sten. Desuden kan de jo laves i en række former f.eks. sten der "står på ben" til den nederste række af en stenopbygning.

Mine kunstige sten er ligeså levende og fyldt med kalkalger som de rigtige sten.
Jeg vil anbefale at man har lige dele levende og kunstige sten.

Og så er det jo sjovt at gøre tingene selv. Det kræver blot lidt tålmodighed.


Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Lars: Hvilken farve har stenene, lige efter produktionen??
Efter min opfattelse en grå og hvid masse, let knubret, stærk som pokker og ikke så tung.

Så lige en anden ting, hvorpokker får man fat i knuste standskaller i København??? Gider ikke selv sidde og smadre mulingeskallerne :D
Findes de også i ren hvid?


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

Til Anders Månsson

Nedenstående tabel er taget fra hjemmesiden http://www.leca.dk og viser hvilke analyser, der foretages på de løse LECA letklinker. Til LECA-blokke anvendes som regel sorteringerne 2-4 mm og 4-10 mm.

Angående sammensætningen af cement bedes du rette henvendelse til Aalborg Portland, da det er dem, der fremstiller cementen. (http://www.aalborgportland.dk)

Med venlig hilsen
Dansk Leca A/S

Jesper Ketelsen Analyser
Produktionen følges løbende for at sikre, at LECA produkterne lever op til deklarationerne. Surhedsgraden er neutral og kontrolleres jævnligt. LECA sortering
0,5-2,5 mm 2-4 mm 4-10 mm 10-20 mm 8-22 mm
Chloridindhold Maks. værdi 0,02 0,02 0,02 0,02 0,02
Typisk værdi 0,002 0,001 0,002 0,001 0,001
Sulfatindhold Maks. værdi 1,0 1,0 1,0 1,0 1,0
Typisk værdi 0,17 0,15 0,16 0,15 0,15

Værdierne er i vægtprocent


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

Hvad siger I til de chlorid og sulfatindhold?

Hvis Portland cementen er blevet brugt til at fremstille "levende" sten før burde det være ok!


Brugeravatar
thomas_w
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 147
Tilmeldt: søn 30. maj 2004 00:03
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederiksberg C

Indlæg af thomas_w »

Alm. saltvand indeholder ud over natrium og chlorid (alm. bordsalt) også slufat, magnesium, calcium og kalium.
Jeg går ud fra at tabellen angiver i mg, og kan ikke se at disse mængder skulle have en skadelig effekt.
Der forekommer ved nogle grundvandboringer et meget højere indhold af sulfat og chlorid, hvilke vi mennesker ikke har så godt af, da det kan virke som et stærkt afføringsmiddel :oops: effekten er tilsyneladende ikke den samme for fisk.

Thomas


Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
19
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Til Carsten:
Ang farven er de ret lyse, hvidlige, da jeg anvendte hvid portland cement.

Stenene er meget porøse og derfor ikke specielt stærke (som porøse levende sten).

Muslingeskallerne fås på enhver foderstof forretning. Tror kun der er en farve.
Prøv at ringe til en dyrehandel.


Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

vil nu forsøge mig i en foderstof butik istedet for, dyrehandlerne her i byen har måske nok muslingeskaller, men så i pakker med 100 gram til en formue.


Brugeravatar
thomas_w
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 147
Tilmeldt: søn 30. maj 2004 00:03
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederiksberg C

Indlæg af thomas_w »

De levende sten kan man anse som et færdigt produkt, der tilfører akvariet en masse biologisk materiale. De hjemmelavede sten kan med tiden blive mindst lige så gode - men det tager selvfølgelig lidt tid. Man kan nok ikke sige det ene er bedre end det andet. Man kan sagtens købe dårlige levende sten som ikke lever op til forventningerne, der som de hjemmelavede sten først skal gøres levende igen. Om de levende sten virkelig har de biologiske egenskaber, er en længere diskussion, dog vil der uden tvivl leve organismer på overfladen af stenen og jo mere porøs den er, desto større er overfladen og heraf det biologiske filter.

Thomas


Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"