Indput til setup.

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Lohse
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2009

Indput til setup.

Indlæg af Lohse »

Hej Alle,

Skal sige med det samme at alt udstyr er bestilt, så det er mest erfaring og holdninger til setuppet jeg er intresseret i.

Udstyret er baseret på hvad jeg har fået læst mig frem til af anbefalinger, anmeldelser og for at gøre opstarten så "nem" så mulig.

Jeg går hovedsaligt efter et akvarium med fokus på koraller, bed mig ikke specifiere hvilken da jeg vil se hvad der overhovedet er er muligt at få når de først 12-16 uger er gået samt gøre mig endnu flere erfaringer. Det vil hovedesaligt være blædkoraller i starten imens jeg får helt styr på værdierne og derefter skal der selvfølgelig være stenkoraller.

Fiske bestanden bliver stille, små og "reef safe" typer, dog muligvis en enkelt Dværgkejser.

Udstyret er som følger:

Balje:
Special bygget Weiss akvarium på 90 x 60 x 60.
Sump med ferskvandskammer(inkl. bobblefælde) 80 x 50 x 40.

Lys:
Giesemann Matrix 8x39w med ophæng.

Skummer:
ATB 2 ECO Line.

Cirkulation:
2 x Tunez 6055
Tunez 7096 multicontroller

Returpumpe:
Tunez Silence 3000

Ekstra udstyr:
Deltec Fr509 Fosfatfilter
Deltec Pf501 Kalkreaktor
Aquatronica Computer
(2 x PH, Redox, Osmo, Lækage, dosering mm.)
Sylvest
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 4000 Roskilde

Re: Indput til setup.

Indlæg af Sylvest »

Det lyder godt nok som et dyrt eventyr indtil videre, men super lækkert :wink:

Jeg formoder du har fået bygget overløb og fået lavet huller i baljen?
Har du fået købt PVC til rørføringen?
Har du et akvariemøbel?

Hvad har du købt af T5 rør?

Lad være med at sætte kalkreaktoren til før du får et reelt behov. Det er først når du får koraller der forbruger kalk, eller at du har ikke kan holde PH oppe, at du bør tilsætte det.

Hvis jeg skal være ærlig så er jeg sgu' mere end bare en anelse misundelig :K

Det bliver spændende at følge!
Lohse
Foxface
Foxface
Reactions:
15

Indlæg af Lohse »

Jeg formoder du har fået bygget overløb og fået lavet huller i baljen?

Ja det er også lavet (selvfølgelig)

Har du fået købt PVC til rørføringen?

Check

Har du et akvariemøbel?

Der får jeg også leveret et der passer til balje og sump.

Kalkreaktoren bliver som du selv siger ikke sat til før efter indkøringsprocessen er færdig (de 12-16 uger jeg har forventet).

Med hensyn til rør har jeg bedt min lokale saltvands pusher, Joachim fra petsupply, om at sætte dem i han vil anbefale ud fra vores ret lange snak :).

Glæder mig også selv som et lille barn for at være helt ærlig ;)
Sylvest
Foxface
Foxface
Reactions:
15

Indlæg af Sylvest »

Super :GO

Smid gerne nogle billeder op når du samlet lidt af det, selvom det er 'under construktion' :h
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Rigtig fint valg af udstyr! Generelt lyder det som om, at du har læst godt på lektien...
Lohse
Foxface
Foxface
Reactions:
15

Indlæg af Lohse »

Jeg har ihvertfald undersøgt og læst hvad jeg kan :)

Men jeg er godt nok også kommet frem til at der findes flere holdninger til at holde saltvandsakvarier end der er religioner...

Så nu bliver det ud fra bedste overbevisning samt at gøre forholdene for dyrelivet så optimalt så muligt (og så "nemt" for mig).
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

:K

Inputs til setup, oprettet under "Ny i faget".

- Sikker på at du er "ny begynder"? :wink:

Vel, fedt at se en "Ny begynder" som giver gas, og "gør det rigtigt" fra starten! :GO

- Og velkommen til. :beer: Jeg glæder mig til at følge dette projekt!

:f3:
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Lohse
Foxface
Foxface
Reactions:
15

Indlæg af Lohse »

Tak for ordene William, og ja jeg er nybegynder, har rent faktisk aldrig haft balje før...

Men har haft "The new marine aquarium" i snart 6 år, og har vel læst den en 4 eller 5 gange i den periode, og har ellers smugkigget på diverse forums og i butikker. Nu har jeg så bare valgt at begynde. Og det skal da siges med det samme det her er "kun" min begynder balje. Konen har givet frie tøjler når vi skal bygge hus, så kan du jo selv forestille dig hvor jeg er på vej hen ;) .
Sylvest
Foxface
Foxface
Reactions:
15

Indlæg af Sylvest »

Hvis penge ikke er noget problem, er det da også bare at køre på. :h
Lohse
Foxface
Foxface
Reactions:
15

Indlæg af Lohse »

Ah nu er økonomien ikke det vigtigeste vil jeg sige, jeg vel hellere starte med et "overkill" og være sikker på at jeg kan få så nem en opstart så muligt, både for mig og så sandeligt for dyrelivet.

jeg ved da godt at ikke er alle kan eller vil ligge det beløb jeg har, men en af grundene til jeg holdte igen er sgu fordi vi har og gøre med et krævende hobby og et dyreliv der ikke altid er i 100% balance i naturen (i forhold til klima ændringer og vores udnyttelse af deres områder) så derfor vil jeg ikke udsætte disse dyr for alt for mange begynder fejl i starten.

Ved godt det er en personlig holding, og dette er så min ;)
Sylvest
Foxface
Foxface
Reactions:
15

Indlæg af Sylvest »

Det tror jeg de fleste er enige med dig i :wink:

Men køb af mange måleinstrumenter kan faktisk give bagslag, hvis man ikke har nået at sætte sig ind i tingene, eller har den fornødne erfaring.

Nu har du jo købt Aquatronica computer med redox probe. Hvad nu hvis du observerer at dit redox potentiale falder, hvad gør du så? Det kan være at den givne situation er helt normal i forhold til situationen i din balje, så hvis du gør noget for at påvirke det, f.eks. tilsætter ozon, kan du faktisk flytte en ellers naturlig balance i vandet.
Så man kan købe sig til meget udstyr, men ikke nødvendigvis til den erfaring der er behov for, for at kunne udnytte det optimalt.

Det var ikke ment som en opsang, for jeg tror faktisk du har sat dig lidt ind i det, før du købte udstyret, men omkring holdninger...så var dette altså min :GO
Lohse
Foxface
Foxface
Reactions:
15

Indlæg af Lohse »

Du har helt ret Sylvest, og også derfor jeg har sat, syntes jeg selv, en ret lang indkæringsperiode, netop til at få helt styr på værdierne og de ændringer jeg kan gøre med mit udstyr samt hvad indflydelse de kan give.

Der er jo ingen tvivl om at jeg på sigt skal ha gjordt WAF faktoren så høj som muligt da hun også har en interesse omkring dette.

Men det skal da heller ikke udelukkes at når denne blaje skal udskiftes med 1000+ L at der er flere faktore og udstyr jeg ikke længere føler der er brug for, men...

"Better safe than sorry"
Brugeravatar
Tom Ekelund
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af Tom Ekelund »

PB sendt
mvh. Tom

200 liter og 60 liter sump og alt det andet + 112 liter samt et 60 liters børnehave og en 3*60 liters reol for opdræt der også en balje til Søheste ca 100 liter
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Det med kalkreactoren er at den ikke skal bruges før CA falder mere end vandskift er nok til at rette op på, dvs. den skal ikke tages i brug før du har så mange koraller LPS/SPS at det er nødvendigt... Jeg bruger RED SEA PRO salt fordi der er tilsat CA og ved kun at have et par koraller skulle det derved ikke blive nødvendigt for mig med en kalkreaktor...
Du får brug for den hvis du har mange koraller og de vokser godt, der er bare ingen grund til at starte den op før dine CA eller Ph målinger indikerer at den er nødvendig...

Husk at Kejser normalt nipper til eller spiser af koraller og muslinger...

:h
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"