"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Opstart af Reefer 525

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 742
Tilmeldt: fre 30. nov 2007 22:52
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Opstart af Reefer 525

Indlæg af sejeulki »

Hej alle,

Er i gang med opstart af Reefer 525. Vil gerne være sikker på jeg gør det korrekt.

Jeg har pt. blandet saltvand i akvariet som består af sand (Caribsea special grade) og døde levende sten (Atoll).

Har tænkt mig at tilføje BIO-Spira (http://www.instantocean.com/Products/aq ... teria.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;) når saltkoncentrationen og temperaturen er stabil.

Som jeg kan læse på pakken skal dette stå 48 timer inden skummer tændes. Derfor tændes den efter 48 timer og gøres ind efter Vertex vejledning (Omega 180i). I sumpen er også 10 Liter Siporax.

Så har jeg følgende udstyr og spørgsmål:

Deltec - FR509 Fosfatfilter (skal jeg starte dette op fra starten eller hvornår begynder jeg med ROWA)?
Doseringmaskine med Ballling (er det først når korallerne kommer i - eller doser man fra starten?)

Gode input, mangler og råd søges :-)

Bh.
Jesper Krogh
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 151
Tilmeldt: ons 9. apr 2014 18:30
10
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2011

Re: Opstart af Reefer 525

Indlæg af Jesper Krogh »

Glem po4 til at starte med. Det samme for Balling, ang Balling så er det først når du begynder at have et forbrug. ( altså koraller) nu skal du bare have meget tålmodighed. Vente vente venter. Jeg plejer at lade mine akvarier stå i 6 måneder inden jeg begynder at sætte ting i.
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Opstart af Reefer 525

Indlæg af Birkefeldt »

Generelt er tålmodighed en dyd i denne hobby. Men når du vælger at starte op med døde sten og bakterier så er der ingen grund til at vente 6 måneder.
Derimod er det vigtigt at du måler dine vandværdier og finder dem passende inden du tilfører det første liv.

Er dine atoll søjler nye eller brugte? Hvis de er nye er de meget "sterile" og der sker ikke rigtig noget før du kommer lidt levende i, fx et par gode indkørte levende sten (med eller uden lidt nemme koraller ovenpå).

Hvis søjlerne er brugte, indeholder de højst sandsynligt noget dødt biomasse som vil sætte skub i indkøringen i sig selv. Det er dog stadig en god ide med et par gode levende sten, for at tilføre lidt krible krable som kan begynde at formere sig. En sund pods bestand og diversitet er vigtigt på den lange bane.

Mht. dosering af balling så er det som nævnt kun nødvendigt at begynde at tilføre, når Ca, KH og Mg begynder at blive optaget, enten af stenkoraller eller kalkalger.
I opstarten har du ikke meget af det, så der kan godt gå uger eller endda måneder før det bliver nødvendigt. Hvis du keder dig, er det en god periode at lære dine testsæt godt at kende. På den får du også hurtigt føling med baljen og udviklingen.
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 742
Tilmeldt: fre 30. nov 2007 22:52
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Re: Opstart af Reefer 525

Indlæg af sejeulki »

ok tak for råd. Mine Atoll søjler er nye så der er ikke meget liv. Jeg tilsætter ikke noget før værdierne er som de er. Har før haft saltvand og vil gøre det korrekt denne gang. Men derfor må det gerne så så hurtigt som muligt :-).

Syntes jeg kan læse at bakterierne kræver fx Tim's Ammonium Chloride eller en reje. Således bakterierne har noget at spise. Er det bare alm. frossen rejer man putter i vandet, og er det noget I vil anbefale?

Bh.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Opstart af Reefer 525

Indlæg af MoG »

Find et par enkelte små sten og evt. Et par kopper sand fra et velkørende akvarie, så er det hurtigt igang..
Jeg har både prøvet at starte op med et ordentlig læs indkørte sten, og opstart hvor jeg kun brugte et par knytnæve-størrelse sten og lidt sand, som røg ned til de helt rene sten og søjler.. Der kom lige så hurtigt gang i algefasen...
Fordelen ved at starte på sidstnævnte måde er, at du undgår en masse skidt og ragelse der kan gemme sig (som der dog nok skal få sneget sig ind på et tidspunkt alligevel!) :biggrin:
Morten
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Opstart af Reefer 525

Indlæg af Michael_F »

Jeg brugte Red Sea Mature Pro kit ved mit seneste opstart (af Reefer 350). Det gik udemærket. Algefaserne kom som de skulle. Jeg fulgte bare vejledningen (Bemærk: et kit er kun beregnet til 250L).

Efter de 21 dage, var værdierne i orden. Hermed ikke sagt at akvariet er klippestabilt og alt kan tilføjes. Men mit ser udemærket ud. Jeg forventer at de næste måneder, vil gøre akvariet mere klar, og gøre mine koraller fra det gamle akvarie glade igen. Nogle hænger lidt med mulen efter at være flyttet.
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 742
Tilmeldt: fre 30. nov 2007 22:52
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Re: Opstart af Reefer 525

Indlæg af sejeulki »

har lige bestilt 2 ved Ole (ReefStore) :-)
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 742
Tilmeldt: fre 30. nov 2007 22:52
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Re: Opstart af Reefer 525

Indlæg af sejeulki »

Mht. filtrering så har jeg pt. følgende:

Skummer
Siropax
Carbon (ikke sat til endnu)
Rowaphos i reaktor (ikke sat til endnu)

hvad kan I anbefale af ydeligere filtrering. Tænker specifikt på:

Nitratfilter med svovlkugler
BioPellets i reaktor
GRO i reaktor

Bh.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Opstart af Reefer 525

Indlæg af Carsten »

sejeulki skrev:ok tak for råd. Mine Atoll søjler er nye så der er ikke meget liv. Jeg tilsætter ikke noget før værdierne er som de er. Har før haft saltvand og vil gøre det korrekt denne gang. Men derfor må det gerne så så hurtigt som muligt :-).

Syntes jeg kan læse at bakterierne kræver fx Tim's Ammonium Chloride eller en reje. Således bakterierne har noget at spise. Er det bare alm. frossen rejer man putter i vandet, og er det noget I vil anbefale?

Bh.

Glem alt om de der hokus pokus ting, og lad det komme på plads af sig selv.
Få evt. fat i en lille sten fra et kørende akvarie, eller en kop sand.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"