"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Lidt spørgsmål om LS

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
turner
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 50
Tilmeldt: fre 17. okt 2008 22:17
15
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Aarhus N

Lidt spørgsmål om LS

Indlæg af turner »

Lige lidt rookie spørgsmål om LS.

Hvor stor er risikoen for at få noget som en mantis shrimp med i nye LS? Derudover kan jeg jo også læse mig frem til at alle de andre sjove sager der er med deri, så som fx. fireworms, er det en god ide at benytte nogle handsker af en slags ved håndtering af nye LS, eller er det unødvendigt?

Jeg ved godt der selvfølgelig er muligheden for at købe nogle "brugte" LS fra en privat, og så undgår man måske, nogle af de trælse ting, men jeg synes dog det charmerende ved at se hvad der har hittchiket med fra revet, opvejer evt. pests i stenene.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Lidt spørgsmål om LS

Indlæg af nbd »

Der er altid risiko med friske sten (krabber, glasroser mm.). Min strategi er at starte op med døde sten, levende sand og evt. enkelte sten fra velindkørte akvarier. Så slipper man for bøvl.

Og så alligevel ikke. På et tidspunkt købte jeg fra en privat en sten fyldt med zoa. Efter nogle måneder voksede der en bobbelalge ud. Selv om jeg fjenede den, kom der flere - og jeg er endnu ikke sluppet af med dem :MA
turner
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 50
Tilmeldt: fre 17. okt 2008 22:17
15
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Aarhus N

Re: Lidt spørgsmål om LS

Indlæg af turner »

nbd skrev:Der er altid risiko med friske sten (krabber, glasroser mm.). Min strategi er at starte op med døde sten, levende sand og evt. enkelte sten fra velindkørte akvarier. Så slipper man for bøvl.

Og så alligevel ikke. På et tidspunkt købte jeg fra en privat en sten fyldt med zoa. Efter nogle måneder voksede der en bobbelalge ud. Selv om jeg fjenede den, kom der flere - og jeg er endnu ikke sluppet af med dem :MA

Det er jo det. Men jeg synes virkelig charmen ved at se hvad man får med opvejer evt. problemer (muligvis naivt men hvad pokker, har gå på mod, og så lærer jeg nok noget undervejs).
Det er også et nano på 10 gallon der skal sættes op, så jeg satser på at evt. problemer er nogenlunde til at håndtere, da pladsen de kan gemme sig på, er til at overskue :)
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Lidt spørgsmål om LS

Indlæg af Anden »

Jeg henter hos butikker lige når de får dem hjem og så står jeg og kigger når de pakker sten ud for at vælge dem flotteste og der får jeg næsten altid et par krabber og en mantis med hjem i stenene men man kan jo for det meste kigge i revner og huller i sten og så fjerne dem eller smide dem i et specielt akvarie indrettet til sådan hitchikkere.
Billede
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"