"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Opstart af refugium m DSB

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Gludoc
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: tors 20. aug 2015 07:28
8
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtjylland

Opstart af refugium m DSB

Indlæg af Gludoc »

Hej alle

Mit refugium skal sparkes igang, men jeg overvejer pt. om det skal være BB, eller om jeg ville kunne få god gavn af en DSB? Jeg vil gerne have makroalger med tilhørende pods mm. til at bo dernede.

Jeg har forsøgt at illustrere min mulige DSB nedenfor, men mit spørgsmål er om det overhovedet batter noget når den "kun" bliver ca. 10 cm dyb i forhold til at have en barebottom som bare er super nem at holde ren? Andre ting jeg skal være opmærksom på mht. dette?

Tillægsspørgsmål; Jeg har noget gammelt sand fra mit nedlagte akvarie som jeg gerne vil genbruge - skal jeg rense/skylle dette inden brug? (i saltvand eller ferskvand?)

Tak for hjælpen!

PS: Vandstanden i sumpen er højere end normalt idet jeg har returen i feed mode da billedet blev taget
refugium_m_DSB.gif
Mvh Jeppe
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Opstart af refugium m DSB

Indlæg af Anden »

Alså en dyb sand bund skal ik holdes ren det gør den selv og den "batter" en del (gør det nemmere at holde pods og den spiser næring) selv om den er en lille del af din sump og ud over det så er der pods og andet krible der kræver sandbund og nogle alger vil også vokse bedre i sand så en DSB vil også hjælpe på pods og alger som du skriver du vil have, dit gamle sand vil jeg ik genbruge hvis det er beskidt og lugter men hvis jeg genbrugte det ville jeg vaske i saltvand "brugt" og helst beskidt men bundlag er jo ik lige det der vælter læset (5kg koster under 60kr i decocean).
Billede
Gludoc
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: tors 20. aug 2015 07:28
8
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Opstart af refugium m DSB

Indlæg af Gludoc »

Super. Det vil jeg gøre så.

Anders, jeg kan huske at du I en anden tråd har skrevet at du har et mix af sandstørrelser. Når jeg læser Ron Shimek's artikel, så skriver han at det optimale er ca. 0,125mm (hvilket vel svarer til det fineste sand?). Hvordan kan det være at du har valgt at mixe det?

Tænker at bruge dette sand: http://decocean.dk/da/shop/p/8173" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvh Jeppe
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Opstart af refugium m DSB

Indlæg af Anden »

Jeg har mixet størelser fordi jeg ville forsøge med en meget dyb sand bund på 25cm da jeg har fisk der sover i de øverste 10cm, men jeg kan godt se at jeg skulle have gået ned i størelse og måske også holdt mig på 15cm men tiden må vise om det vil holde.

Desvære har jeg en del forskellige problemer med cyano/dino og Planarier i mine akvarier så du kan ik rigtig pode din nye bund her fra.
Billede
Gludoc
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: tors 20. aug 2015 07:28
8
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Opstart af refugium m DSB

Indlæg af Gludoc »

ok - tak for tilbagemeldingen. Jeg kører videre med at få en bund på ca. 10-12cm fint sand... og så håber jeg at finde en venlig sjæl der kan undvære en kop sand (+må lige hente en god frisk sten med en masse levende på nede hos Carsten)
Mvh Jeppe
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"