"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

0 fosfat og 0 nitrat

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Palle B
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 102
Tilmeldt: man 24. feb 2014 17:37
10
Postnummer: 8355 Solbjerg
Saltvand siden?: 2014

0 fosfat og 0 nitrat

Indlæg af Palle B »

Hej Forum

Mit Eheim Incpiria 320 L har kørt i snart 6 mdr. nu.

Det er dog aldrig lykkedes mig at måle fosfat eller nitrat i vandet, men der kommer alligevel alger på glasset og i bunden.
Jeg har læst et eller andet om, at fosfat og nitrat kan være “bundet” i korallerne. Er der nogen her der kan forklare lidt mere
om det.

Mine værdier er ret stabile og er:

Salinitet: 1.026
Temp: 25,5
ph: 7,8
Kh: 7
Ca:390
Mg: 1.485

Jeg bruger osmosevand og skifter ca. 60 l en gang om måneden.

Mvh Palle


Mvh
Palle
8355 Solbjerg
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: 0 fosfat og 0 nitrat

Indlæg af Bingocaller »

Først og fremmest hvad måler du med?

Derefter - hvis du måler rigtigt kan du godt have de værdier - grundet alger optager det der er så de har noget at leve af.


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: 0 fosfat og 0 nitrat

Indlæg af crazy seahorse »

Hmm, det er lidt vanskeligt at forklare. Jeg skal prøve kort.
Fosfat og Nitrat (Po4 og No3) er næringsstoffer (mad, næring) til bla koraller og alger. Når de optages i disse, kan de selvsagt ikke anvendes af andre.
De alger du ser på din forrude og bund, lever bla af Po4, No3 og lys. Så noget næring (No3 og Po4) er der tilstede i dit system.
Når det er optaget, så kan du ikke måle det. Det er derfor dine målinger siger 0. Tror nu det er en målefejl, i hvert fald for Po4. Vi har ofte kun 0 i RO vand.
Man skelner mellem organisk og uorganisk Fosfat. Den uorganiske fosfat er den der er opløst i vandet. Den er frit tilgængelig, da den ikke er optaget af nogen eller noget. Når den optages af, feks alger, så kaldes den organisk. Så er den bundet af algerne og er ikke frit tilgængelig.

Hvis du googler "mr saltwater tank organic phosphate" Så er den første mulighed "The No-Nonsense Guide to Preventing and Curing Nuisance Algae Outbreaks" Her er der en fin forklaring og et glimrende billede af en væg, der illustrerer hvad der menes.

Når vi fjerner Po4 fra vandet, så benytter vi gerne et medie der binder Po4 til sig og derved tager det ud af vandet. Rowaphos er et sådant medie.
Det indeholder Chelateret jernoxid. En chelator kaldes også for en binder, fordi den "binder" et stof til sig. Men det er en anden historie.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: 0 fosfat og 0 nitrat

Indlæg af Mic4700 »

crazy seahorse skrev:Hmm, det er lidt vanskeligt at forklare. Jeg skal prøve kort.
Fosfat og Nitrat (Po4 og No3) er næringsstoffer (mad, næring) til bla koraller og alger. Når de optages i disse, kan de selvsagt ikke anvendes af andre.
De alger du ser på din forrude og bund, lever bla af Po4, No3 og lys. Så noget næring (No3 og Po4) er der tilstede i dit system.
Når det er optaget, så kan du ikke måle det. Det er derfor dine målinger siger 0. Tror nu det er en målefejl, i hvert fald for Po4. Vi har ofte kun 0 i RO vand.
Man skelner mellem organisk og uorganisk Fosfat. Den uorganiske fosfat er den der er opløst i vandet. Den er frit tilgængelig, da den ikke er optaget af nogen eller noget. Når den optages af, feks alger, så kaldes den organisk. Så er den bundet af algerne og er ikke frit tilgængelig.

Hvis du googler "mr saltwater tank organic phosphate" Så er den første mulighed "The No-Nonsense Guide to Preventing and Curing Nuisance Algae Outbreaks" Her er der en fin forklaring og et glimrende billede af en væg, der illustrerer hvad der menes.

Når vi fjerner Po4 fra vandet, så benytter vi gerne et medie der binder Po4 til sig og derved tager det ud af vandet. Rowaphos er et sådant medie.
Det indeholder Chelateret jernoxid. En chelator kaldes også for en binder, fordi den "binder" et stof til sig. Men det er en anden historie.

Erik
Super kort forklaring Erik. :GO


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: 0 fosfat og 0 nitrat

Indlæg af charlie saltvand »

Fed forklaring Erik, nu er jeg ved at være med på vognen. Du skulle have været lærer eller pædagog :-)


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Palle B
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 102
Tilmeldt: man 24. feb 2014 17:37
10
Postnummer: 8355 Solbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: 0 fosfat og 0 nitrat

Indlæg af Palle B »

Mange tak for svaret.
Ja, det kan selv jeg forstå (tror jeg nok), men hvad er løsningen på problemet?
Skal der noget Rowa til for at fjerne den PO4 som algerne lever af.

Jeg måler PO4 med Hanna og NO3 med Red Sea. Bruger samme fremgangsmåde som jeg brugte i min nedlagte balje, og der var det ikke noget problem.

mvh Palle


Mvh
Palle
8355 Solbjerg
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: 0 fosfat og 0 nitrat

Indlæg af Carsten »

2 rene 00 er ikke at foretrække. En po4 på 0,03 og en no3 på 2 er vist det optimal er man kommet frem til.
Læs lidt om "redfield ratio" Det burde være at finde på forum, ellers akndu nok google det.


Palle B
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 102
Tilmeldt: man 24. feb 2014 17:37
10
Postnummer: 8355 Solbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: 0 fosfat og 0 nitrat

Indlæg af Palle B »

Tak Carsten.
Men igen. Hvad gør jeg for at få det rigtige forhold.


Mvh
Palle
8355 Solbjerg
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: 0 fosfat og 0 nitrat

Indlæg af Carsten »

Amandahund skrev:Tak Carsten.
Men igen. Hvad gør jeg for at få det rigtige forhold.
Hvis du virkeligt har 2 rene 00, så skal du jo overveje hvilken vej du vil gå.
En mulighed er at fodre kraftigere, det har den ulempe, at det kan være svært at styre. Og at der også kan komme mere fosfat en forventet.
Anden mulighed at tilsætte flere fisk. Det er lidt i samme skuffe som mulighed 1.
Tredje mulighed er at tilsætte nitrat til vandet, f.eks Sangokai Nutricomplete.

Men når du skriver at der kommer alger på glas og bund, så er det ret svært at vurdere ud fra en tekst hvad og hvor meget det er.
Der kommer alger på alle akvarie ruder.
Hvad har du af cirkulation og så videre


Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"