"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

PO4 0.36 :S

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Tarding
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 196
Tilmeldt: lør 6. feb 2010 21:18
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2010

PO4 0.36 :S

Indlæg af Tarding »

Hej Alle,

Jeg har en 325 liters balje med ca. 30 kg. super flotte sten (flotte mener jeg lilla alger). Jeg har ingen koraller i nu, men har 2 damsler, en kirug, en hummer, 2 snegle, 2 eramitkrebs, en frynse filfisk, en klovnfisk.

Jeg har valgt at smide ca 20 kg døde sten i baljen ( smart i know ) som er renset flot, og fra samme tidligere balje. Jeg ved godt at der stadig er en del der skal dødt der skal renses og nedbrydes... MEN nu er de kommet i... mine værdier er fortsat det samme pånær PO4. Den er nu på 0,36... jeg har købt Red sea PO4 +Nitrite nedbryder, men vil ikke komme det i før jeg har hørt jer om erfaringer.

Hvad skal jeg gøre? Jeg ved godt at nogen vælger at smide deres døde sten i en balje med levende og cirkulation for bedste resultat... men andre fungere det også for at smide dem direkte i...

Hvad synes i jeg skal gøre nu? med mit PO4 problem.?

mvh Emil


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: PO4 0.36 :S

Indlæg af Carsten »

Skift noget vand og så om der kommer mere fosfat ud af stenene.
Er det her du har købt?
http://shop.koralfarmen.dk/produkt/red- ... -x-1000ml/" onclick="window.open(this.href);return false;

Det er jo tilsyneladende ikke andet end noget MEGET dyrt eddike.
Hvad siger din nitrat?

Jeg ville ikke vælge andet end Rowaphos


Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: PO4 0.36 :S

Indlæg af MortenL »

Enig med Carsten, hvis du ikke har problemer med Nitrat vil jeg også bruge RowaPhos til at kommer dit PO4 til livs.

Jeg har også brugt NOPOX fra Red Sea, men da jeg på det tidspunkt ikke havde noget nitrat problem, løb jeg ind i at mit nitrat kom for langt ned.

Bruger det dog nu, da mit Nitrat desværre har sneget sig meget højt op, undlod desværre med at måle Nitrat i en lidt for lang periode, dumt af mig. Hvilket også kan løses med en skvat billig vodka.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: PO4 0.36 :S

Indlæg af PoulD »

Hvis det er gamle LS som lækker PO4 kan det måske blive ret dyrt samt tage for evigt, eller i hvert fald føles som noget i den retning, at komme problemet til livs v.h.a. RowaPhos

En alternativ måde kunne måske være, at give de gamle LS et bad i en kraftig LaCl opløsning. Hvis du ikke vil hive dine LS op ad baljen igen kan du måske - sålænge du alligevel ikke har noget levende i baljen - tillade dig at komme pænt store mængder LaCl i systemet. Evt. proppe boblefælden med så meget filtervat som muligt i nogle dage efterfølgende.

Når PO4 så er nede på 0,09 eller deromkring, og ikke stiger, ville jeg tage resten med RowaPhos (virkningen af LaCL aftager i takt med at PO4 indholdet falder).

Edit: fald var faldet ud
Senest rettet af PoulD fre 27. maj 2016 15:21, rettet i alt 1 gang.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: PO4 0.36 :S

Indlæg af Carsten »

PoulD skrev:Hvis det er gamle LS som lækker PO4 kan det måske blive ret dyrt samt tage for evigt, eller i hvert føles som noget i den retning, at komme problemet til livs v.h.a. RowaPhos

En alternativ måde kunne måske være, at give de gamle LS et bad i en kraftig LaCl opløsning. Hvis du ikke vil hive dine LS op ad baljen igen kan du måske - sålænge du alligevel ikke har noget levende i baljen - tillade dig at komme pænt store mængder LaCl i systemet. Evt. proppe boblefælden med så meget filtervat som muligt i nogle dage efterfølgende.

Når PO4 så er nede på 0,09 eller deromkring, og ikke stiger, ville jeg tage resten med RowaPhos (virkningen af LaCL aftager i takt med at PO4 indholdet falder).

Hvis han vælger den måde at komme af med po4 som du skriver om, så vil jeg anbefale at komme stenene i et brintoverilte bad først, for at få åbnet alle porer i stenene.
Men ingen grund til at male fanden på væggen frastart af


Tarding
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 196
Tilmeldt: lør 6. feb 2010 21:18
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2010

Re: PO4 0.36 :S

Indlæg af Tarding »

super fedt... tak for info alle sammen :D


Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"