"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Levende sten og brugt saltvand

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Thomas L
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 3
Tilmeldt: tors 3. sep 2009 18:17
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2009

Levende sten og brugt saltvand

Indlæg af Thomas L »

Hej alle.
Jeg har nu endelig fået anskaffet mig et startersæt til saltvand( akvarium og skummer og alt det andet).
Min lokale dyrehandler har lovet mig at jeg kan hente noget "indkørt" saltvand ude ved ham, næste gang han skal skifte vand. Det har jeg sagt ja til, da jeg har tillid til ham, og alle hans saltvandsfisk ser sunde og raske ud.
Nu har jeg så fået det problem at jeg har købt startersættet og de levende sten ved en anden dyrehandler( Han var en hel del billigere), og han mener at selv om jeg bruger "Indkørt" saltvand så vil der alligevel gå et par måneder før jeg kan komme fisk i. dette skulle skyldes de levende sten. Min lokale dyrehandler mener at jeg bare skal måle værdierne i vandet, og når de er ok, kan jeg begynde at komme fisk i.
Er der nogen der har et bud på hvem der har ret?

Hilsen Thomas L
Brugeravatar
kenneth145
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 770
Tilmeldt: søn 15. mar 2009 20:51
15
Postnummer: 4400 Kalundborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kalundborg

Re: Levende sten og brugt saltvand

Indlæg af kenneth145 »

Brug frisklavet saltvand. kan ikke se nogen ide i at bruge gammelt beskidt vand du skal aligevel igennem en indkøringsfase. indkørte sten og indkørt sand derimod det vil hjælpe dig hurtigere igennem.
Mvh. Kenneth boserup

nu med 500 l saltvand..
SALTVANDSUDSTYR.DK
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 20
Tilmeldt: tirs 21. apr 2009 17:32
15
Postnummer: 9370 Hals
Geografisk sted: Hals
Kontakt:

Re: Levende sten og brugt saltvand

Indlæg af SALTVANDSUDSTYR.DK »

Kan kun være 100% enig med dig Kenneth. Men en Hugo og evt. en Gul Kirug kan da "græsse" lidt på algerne.
Med Venlig Hilsen

Saltvandsudstyr.dk
www.saltvandsudstyr.dk
Brugeravatar
MAKRRO
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 517
Tilmeldt: man 3. aug 2009 07:39
14
Postnummer: 2770 Kastrup
Saltvand siden?: 2009

Re: Levende sten og brugt saltvand

Indlæg af MAKRRO »

Der er desværre ingen genveje igennem hobbyen... Har selv et akvarie med sten og vand i og intet andet... Tålmodighed, tålmodighed og igen... tålmodighed...
Næste gang du peger på nogen, så husk, at tre af dine fingre peger tilbage på dig selv
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Levende sten og brugt saltvand

Indlæg af StarF »

drop det gamle vand, lige meget om du får det gratis eller ej. Brug noget frisk saltvand. Vil sige din Lokale tager fejl. Der er ingen genveje, og har du helt friske sten, så skal du igennem en indkørings periode lige meget hvad. Jeg vil altid bruge frisk saltvand, og du sakl nok regne med der går en månede eller 2/3 før du overhvodet skal begynde at tænke på fisk.

hvis man derimod køre sten der er indkørte, og kommer fra et akvarie der køre, så kan man typisk komme fisk osv i noget hurtigere. men selv der kan man risikere at skulle igennem noget indkøring.
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Re: Levende sten og brugt saltvand

Indlæg af Hvam »

Jeg kan se du kommer fra hjørring, der er 2 som forhandler saltvand den nyste af de 2 butikker (kan ikke huske navnet) har kun begrandset erfaring med saltvand.

Derimod den anden saltvandspusher akvarius som har over 5 års erfaring med salg og tidliger har været i nordsøcenter han ved sku hvad han snakker om!
2modnet vand
Men som sagt overfor er der ingen grun til at bruge gammel beskidt udpint vand fra en forhandler, da det blot forlænger modningsprocessen og tiden før dit akvarium er klart.
Der er også en risiko for at overfører syge domme fra forhandlerens vand.

Den eneste måden at forkorte modningen på, er at få nogle sten fra et kørende akvarie. De skal så transpoterer under vand og starte med ny saltvand.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Thomas L
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 3
Tilmeldt: tors 3. sep 2009 18:17
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2009

Re: Levende sten og brugt saltvand

Indlæg af Thomas L »

Hej alle.
Jeg kan ligesom fornemme på stemningen herinde at jeg skal droppe det vand fra dyrehandleren, så det ender det nok med at jeg gør....undrer mig godt nok lidt over at han kan foreslå det...men han pralede da ellers vældigt af deres fremragende vand værdier derude.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Levende sten og brugt saltvand

Indlæg af Carsten »

Thomas L skrev:Hej alle.
Jeg kan ligesom fornemme på stemningen herinde at jeg skal droppe det vand fra dyrehandleren, så det ender det nok med at jeg gør....undrer mig godt nok lidt over at han kan foreslå det...men han pralede da ellers vældigt af deres fremragende vand værdier derude.
At vandet er godt hos forhandleren, kan du ikke bruge til så pokkers meget. I selv samme sekund det kommer i dit akvarie, ændrer det sig.
Det som han jo nok måler vandet på er ph og nitrat/fosfat. når du hælder det i et akvarie med levende sten som kommer fra et andet sted, og har været ovenvande i x antal timer, vil der i stenene være noget slam som afgiver nitrat og fosfat.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Levende sten og brugt saltvand

Indlæg af StarF »

Thomas L skrev:Hej alle.
Jeg kan ligesom fornemme på stemningen herinde at jeg skal droppe det vand fra dyrehandleren, så det ender det nok med at jeg gør....undrer mig godt nok lidt over at han kan foreslå det...men han pralede da ellers vældigt af deres fremragende vand værdier derude.
Samme forhandler pralede over hvor god deres sendning var, han mente den var langt bedre end plantoramas selv om deres sendning kun var 1/3 del af størelsen. Så min erfaring siger mig, de ikke er særlig seriøse. De virker store i kæften, snakker en masse uden at vide ret meget. De råd jeg hørte dem give, var også helt hen i vejret.
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Levende sten og brugt saltvand

Indlæg af amddurin »

Ved den betragtning at man skal kunne måle stabile værdier flere gange over nogle dage, og disse værdier svinger op og ned i indkøringsfasen, så har den lokale vel også ret idet at han siger "Når værdierne er OK" - det er bare ikke ok hvis man ikke måler over flere dage for at se om værdierne stadigvæk er hvor de skal være...

PS: Du skriver at du har købt, så du har forhåbentligt de levende sten under vand? (Saltvand)
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Re: Levende sten og brugt saltvand

Indlæg af Hvam »

StarF skrev:
Thomas L skrev:Hej alle.
Jeg kan ligesom fornemme på stemningen herinde at jeg skal droppe det vand fra dyrehandleren, så det ender det nok med at jeg gør....undrer mig godt nok lidt over at han kan foreslå det...men han pralede da ellers vældigt af deres fremragende vand værdier derude.
Samme forhandler pralede over hvor god deres sendning var, han mente den var langt bedre end plantoramas selv om deres sendning kun var 1/3 del af størelsen. Så min erfaring siger mig, de ikke er særlig seriøse. De virker store i kæften, snakker en masse uden at vide ret meget. De råd jeg hørte dem give, var også helt hen i vejret.

Helt enig med dig der Star F
Der er jo også Akvarius i Hjøring det er en utrolig velkørende akvariesystem han har og fede koraller og fisk.
Prøva tage et smut ind der, det er en super fed lille biks!
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Nynne kristensen
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 3
Tilmeldt: fre 22. maj 2015 10:38
8
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2015

Re: Levende sten og brugt saltvand

Indlæg af Nynne kristensen »

Er der nogle der har nogle levende og døde sten jeg kan købe af jet kan ikke få gang i mit akvaroum mangler dem:)

Hvor meget vand skal der i mit akvarium den er på 200 liter skal den fyldes op som i ferskvandsakvarium

Nynne
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Levende sten og brugt saltvand

Indlæg af Carsten »

Du vil nok få mest respons, hvis du laver en annonce hvor du søger de sten.

Fyld akvariet 3/4 op med saltvand, lav din sten opsætning og fyld så op med saltvand, op til hvor du synes. Og hvor vandet begynder at løbe i overløbet.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Levende sten og brugt saltvand

Indlæg af jonas _sandager »

Nynne kristensen skrev:Er der nogle der har nogle levende og døde sten jeg kan købe af jet kan ikke få gang i mit akvaroum mangler dem:)

Hvor meget vand skal der i mit akvarium den er på 200 liter skal den fyldes op som i ferskvandsakvarium

Nynne
Hej Nynne.
Velkommen til hobbyen.
Som Carsten skriver, er det nok det mest effektive at oprette en annonce i køb-/salgsektionen, og dér søge nogle levende sten.

Og så er det ikke for at være bedrevidende, men jeg tror at du vil få mere ud af at oprette din egen tråd i nybegynderforummet, end at genoplive flere meget gamle tråde med det samme spørgsmål.
Hvis du ikke allerede har læst den, kan jeg anbefale at læse denne e-bog, for at få styr på alle grundbegreberne :)
http://iloapp.gteck.dk/blog/www?ShowFil ... 740939.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

...og for så lige at svare på dit spørgsmål, så ja, der skal fyldes op som i et ferskvandsakvarium. Hvis du har overløb, kommer dette dog helt af sig selv, da det jo så bestemmer din vandhøjde.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"