"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

To Nanno or not to nanno - that is the question!

Forum for snak om Nano Reefs og alt hvad dertil hører.
Besvar
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 932
Tilmeldt: søn 6. feb 2005 12:53
19
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Struer (7600)

To Nanno or not to nanno - that is the question!

Indlæg af jesper/aarhus »

Efter at have haft ferskvand i nogle år, har jeg (desværre) fået øjnene op for salt. Jeg skriver desværre, fordi jeg har den ubehagelige fornemmelse, at det koster kassen! Mit start budget vil være på omkring 5-6.000 kr. (laver selv akvariet,stander og lys)

Som så mange andre før mig, så faldt jeg pladask for akvarierne på nanno-reef.com.

Nu er spørgsmålet så, er det realistisk at starte op med salt, uden at det behøver at koste kassen - har lige et par år på SU endnu :(

Dette var nogenlunde hvad jeg havde tænkt mig :

Akvarie
55*55*45 (l*b*h) = 136 liter
(kan ikke rigtig finde ud af, om jeg burde lave akvariet lavere end 45 cm? Vil gerne have et lag sand på 3-5 cm, og så er der jo pludselig knap så langt fra akvariets bund og til lyset.)

Sump
30-40 liter

Lys
Enten 75 W HQI eller nogle t5 rør.
Det skal lige siges, at jeg ønsker kun at holde nogle af de mindre lyskrævende koreller såsom Zoanthids,Sinularia dura, Blastomussa etc. Egentelig vil jeg helst undgå HQI (mht. varme + min økonomi). Hvor mange watt bør jeg påregne, hvis jeg bruger T5?

Skummer
Hvilken kan anbefales, er der noget bestemt jeg bør være opmærksom på?

Circulation
Havde tænkt på et par Tunze, men vil da gerne have nogle forslag til hvilken model, evt. andre alternativer.

LR og LS
Havde tænkt på 15-20 kg LR og 10-15 kg. LS. Er det for meget/lidt.

OM
En af de helt store overvejelser går på et osmoseanlæg. Er det nødvendigt, eller er mit Århus vand "godt nok"?

Fisk / beboere
Når tiden engang er til det, havde jeg overvejet følgende besætning:
1. A. Ocellaris
1. Green Chromis
1. Royal Gramma
1. Firefish (Nemateleotris magnifica)

Derudover nogle snegle, rejer og måske en eramitkrebs eller to.


Jeg håber I vil give jeres besyv med,hvad angår de punkter jeg har stillet op, og om der er noget jeg bør overveje endnu engang, inden jeg kaster mig ud i det.

Jeg vil gerne have nogle links, (gerne udenlanske) til hvor man kan spare et par kroner på udstyr (lys,pumper,skummer og alt det løse), samt evt. DIY artikler/triks til selv at lave udstyret.

ps.
Er der noget udstyr jeg har glemt (udover salt,saltmåler,testkits og lign. småting)

pps. Ved egentelig ikke om 136 liter, er et "nanno", men det er squ i al fald meget mindre, end de ferskvandsbaljer jeg har stående pt.

Mvh jesper


Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1453
Tilmeldt: tirs 26. okt 2004 19:40
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Hej Jesper

Jeg har selv et nano kørende, dog kun 54 l. Jeg vil mene at det ville være en rigtig god ide med et osmose anlæg. Jeg bor selv i Århus C, så vi må næsten få det samme vand ud af hanen. Jeg bruger osmose som jeg tager på mit arb. men da jeg går på skole for tiden har jeg ikke haft mulighed for det, og har derfor taget vand fra hanen. Hvilket har bevirket en opblomstring af alger, allerede efter 1-2 vandskift på 10%.

Den kan nok sagtens lade sig gøre med alm. vand, men osmose er langt at foretrække. Og du skal jo ikke bruge så stort et anlæg da akvariet er lille, så mon ikke det kan fås for ca. 600 kr brugt...


Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Det lyder da alt sammen som en god plan !

5-6000 vil nok kunne gøre det tror jeg, især hvis du kan lave lidt selv ;)

Akvarie og sump har du vist styr på - dertil kommer lidt pvc rør for at forbinde det.

Lys - Du kan selv bygge lidt T5 lys med nogle rør der passer i længden, det kræver blot en T5 controller, fatninger, rør og lidt reflektorer.

Skummer og cirkulation - Find en passende skummer der kan klare din vandmængde plus lidt mere(fabrikanterne har det vist med at love lidt for meget). Til cirkulation får du naturligvis noget retur fra sumpen af, ialt skal du som minimum bruge 10x vandbevægelse i timen - så kan du selv se hvilke små pumper der kan bruges. En tunze stream vil nok være alt for kraftig. Du kunne jo også købe en SWCD(søg på det her på siden) og så lave bølge effekt på din sump retur.

Indhold - det er svært at sætte kilo tal på LS da vægt og volumen er meget forskellig. Så tag lidt af gangen og se hvordan det ser ud.... Fisk og koraller finder man som regel altid ud af hen af vejen - uanset hvilke planer man ligger sig ;)

Jeg kørte selv uden osmose det første års tid men kunne også se forskel på algerne da jeg gik over til det - men start da uden og tag det så når pengene er til det !


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 508
Tilmeldt: tirs 4. jan 2005 19:16
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af BatLuder »

Vi skal måske snart have en Århus nano-klub?

Jeg har iøvrigt lige købt osmose-anlæg, så man kan nok godt hente noget vand hos mig, hvis man gider slæbe det.

Det lyder iøvrigt som et fornuftigt projekt, det kan gøres mindre, hvis det skal være, men har man muligheden, så lyder det ret ideelt det du har gang i. Held og lykke.

Hvis du har så dybt et akvarie, så har du jo muligheden for at lave hvad amerikanerne kalder deep sand bed DSB. Som ifølge en masse studier skal være min. 15 cm. Hvis du ikke vil bruge så meget plads på det, så vil jeg foreslå dig at køre med et meget tyndt lag koralsand og så 25-30 kg LR mindst.

Med hensyn til om det er nano...så er min holdning at <10L er pico og <100L er nano. Men pyt med det, bare det er saltvand og ser godt ud. ;)


Rasmus Berlin aka BatLuder

- 54L nano, indbygget "sump", 72W lys (nedlagt pga flytning)
- 12L pico, 12L sump m. skummer, 36W lys (på vej)
- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Deep sand bed kan dog også være mindre og stadig være gavnlig i mange aspekter. Men for at den virkelig skal have gode nitrat nedbrydende egenskaber skal den helst være 10 cm eller mere. Husk partikelstørrelsen er ekstremt vigtig, og det er ikke hvilket som helst slags sand man bruger.

Jeg har også kørt uden osmose i snart 2 år, men er nu skiftet pga. lidt alger og det at jeg gerne vil se bedre resultat. Dog kørte jeg førhen vandet igennem aktivt kul og filtervat bla. for at fjerne lidt af skidtet. Håber det snart viser sig at have været en god investering med Omvendt Osmose.


Besvar

Tilbage til "Nano Reefs"