"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Ny i hobbyen, mangler liddt hjælp :)

Forum for snak om Nano Reefs og alt hvad dertil hører.
Besvar
MacDK
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 3
Tilmeldt: søn 6. sep 2015 14:44
8
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2015

Ny i hobbyen, mangler liddt hjælp :)

Indlæg af MacDK »

Hej Allesammen,

Jeg er som overskriften siger, "brand spanking new" i saltvands verdenen, og kunne godt bruge lidt hjælp.

Jeg har købt et Superfish Home 40, (da pladsen ikke er noget at råbe hurra for, lige for tiden) jeg har der til købt 40 liter indkørt saltvand og 4+ kg levende sten (med dertil hørende dyr, 2 søstjerner, 5-6 snegle og lidt andet levende, som jeg ikke er helt med på hvad er).

Nu har det kørt en lille uges tid, og vandet er klart og fint, der er en smugle alger på sandbunden, og det ser ud til at der er fuld gang i forskellige små ting både i sand og på sten.

Nu til der hvor jeg er en smule i tvivl

1 : Kan jeg bruge resterne af det saltvand jeg har købt, til at fylde i nu hvor der er fordampet noget.?

2 : Hvor længde skal jeg lade det stå, før end at jeg kan købe lidt små fisk og komme i baljen.?

3 : Hvad er den bedste temperatur at holde i et sådanne akvarie.?


Ser frem til at lære en masse mere :)

Hilsen Mark
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Ny i hobbyen, mangler liddt hjælp :)

Indlæg af Nicklossi »

Velkommen i saltverdenen :)

Spørgsmål 1: nej, der skal fyldes op med ferskvand, som ikke er tilsat salt. Grunden til dette er, at det kun er vandet der fordamper, og det gør salten ikke, så hvis du bliver ved med at hælde saltvand på systemet, så vil dit indhold af salt stige :)
Har du et osmoseanlæg?

2: regn med et par måneder. Dine værdier skal ligge stabilt. Husk du ikke kan have alverdens fisk i 40 liter (går ud fra det er 40 liter) et klovnepar og en reje vil jeg mene er absolut maks.

3. Sigt efter noget der ligner 26 grader.
MacDK
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 3
Tilmeldt: søn 6. sep 2015 14:44
8
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2015

Re: Ny i hobbyen, mangler liddt hjælp :)

Indlæg af MacDK »

Tak :)

Har ikke noget osmoseanlæg, jeg havde en plan om at dette skulle være et førstegangs projekt. Men kan allerede nu sige at jeg skal have noget større når jeg finder et sted hvor pladsen er bedre :)

Havde regnet med at par klovnefisk og lidt rejer som du siger, havde også tænkt lidt koraller, med det skal der vidst være rigtig godt styr på vandet for, så vidt jeg kan læse. :)

Og det passer ret godt, med det der er 26.3 :D
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3552
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Ny i hobbyen, mangler liddt hjælp :)

Indlæg af Tykki »

Hvis du vil have held med dit første projekt , så brug osmosevand til at fylde efter med og når du skal skifte vand. Det er simpelthen ikke rent nok i Tåstrup. Held og lykke. Dan
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Ny i hobbyen, mangler liddt hjælp :)

Indlæg af Nicklossi »

Det er ikke så kritisk med osmosevand før du skal have koraller eller sarte fisk. Men det er en god ide :)
Gulkan
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 684
Tilmeldt: ons 1. maj 2013 20:41
10
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2013

Re: Ny i hobbyen, mangler liddt hjælp :)

Indlæg af Gulkan »

Der er ingen grund til at gøre det svære end det er derfor brug osmosevand der er ingen grund til at øge chancen for problemer.

Har du skummer på?
1000 l fra den 6/1-2019
MacDK
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 3
Tilmeldt: søn 6. sep 2015 14:44
8
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2015

Re: Ny i hobbyen, mangler liddt hjælp :)

Indlæg af MacDK »

Nej, ham som jeg har købt det hele af sagde at det behøvede man ikke i sådan et lille akvarie, men har godt nok læst om en del der siger at det er et must have..

Men jeg må jo, se om jeg kan købe noget osmosevand her en af dagene, kan man have osmosevand stående i en dunk.??
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Ny i hobbyen, mangler liddt hjælp :)

Indlæg af MoG »

Det kan du sagtens .. Men køb en ny der er godkendt.
Ikke noget med en gammel sprinklervæske dunk der lige bliver skyllet! :wink:

Og som de andre siger.. Osmoseanlæg! Til det lille Akvarie, så kan du hos Rentpostevand .dk købe et lille anlæg til 4-500kr. Husk silicat filter ..
Morten
Besvar

Tilbage til "Nano Reefs"