"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Endelig et par ordenlige billeder af mit lille picoreef.

Forum for snak om Nano Reefs og alt hvad dertil hører.
Besvar
Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 508
Tilmeldt: tirs 4. jan 2005 19:16
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Endelig et par ordenlige billeder af mit lille picoreef.

Indlæg af BatLuder »

Her er lidt nye billeder...

Min nye snegl og errimitkrebs er ved at gøre lidt kål på algerne, snart bliver det nok rigtig flot. :)

Billede
Billede
Billede
Billede

Eneste teknik er det lille powerhead, og så er der ca 20W T8 lys over.
Akvariet er 9L. (30x15x20 cm)
mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Det ser ellers flot ud. Syntes dog det ligner protein i vandoverfladen... Har du overvejet mere filtrering ud over dine sten? Hvor tit skifter du vand?
Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 508
Tilmeldt: tirs 4. jan 2005 19:16
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af BatLuder »

Tak! :)

Tja, nu er der først kommet dyr i nu, så før har jeg ikke skiftet så meget vand. Men jeg skal nok gøre det lidt ekstra her i starten. Jeg tror ikke jeg kan få plads til min skummer deri.... Hvor tit vil du mene jeg skal skifte vand?
Rasmus Berlin aka BatLuder

- 54L nano, indbygget "sump", 72W lys (nedlagt pga flytning)
- 12L pico, 12L sump m. skummer, 36W lys (på vej)
- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Jeg ved det ikke med vandskift, og hvad der er anbefalet for nanoreefs.. Men jeg syntes du burde filtrere mekanisk som minimum. Evt. kan du tage et engangsbæger el. lignende, bore hul i bunden og putte filtervat i... Placer den evt. i hjørnet med en klemme eller noget mere holdbart og hæld overfladevandet igennem med en anden kop til overfladevandet ser renere ud. Du kan gøre det manuelt til at starte med for ligesom at få en bedre start.

Det er klart bedre med en skummer, her kan du evt. pumpe vand fra akvariet direkte ind i din skummer, og lade det løbe tilbage igen. Om din skummer er konstrueret så det kan fungere ved jeg så ikke.
mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Hvad er det iøvrigt for noget grus du bruger? Ligner lidt noget silikat indeholdende akvariegrus. Hvis du kan putte lidt fint aragonit sand i får du et bedre egnet bundlag...
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1453
Tilmeldt: tirs 26. okt 2004 19:40
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

De fleste der har nanoreefs skifter 10-15 % af vandet en gang om ugen.

Mange der har de helt små, picoreefs, skifter lidt vand hver dag.

Men hvis du som udgangspunkt skifter 15 % om ugen, tror jeg ikke du går helt galt byen, bare du holder øje med værdierne. Der svinger også meget alt efter hvor gode dine sten er, og hvor stor belastningen er.
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Brugeravatar
Henrik
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 146
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 16:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Henrik »

mkr skrev:Hvad er det iøvrigt for noget grus du bruger? Ligner lidt noget silikat indeholdende akvariegrus. Hvis du kan putte lidt fint aragonit sand i får du et bedre egnet bundlag...
Lige lidt nysgerrig, hvordan kan du på et billede se om akvariegrus indeholder silikat ??
mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Det kan jeg heller ikke, men det ligner bestemt ikke bundlag der er egnet til saltvand. Meget grus indeholder silikat og fosfat, og er derfor uegnet.

Desuden er grus noget der samler skidt pga. partikeldiameteren, og microorganismer trives ikke i det, men om det er for stort er naturligvis lidt svært at vurdere ud fra billedet.
mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Lige et billede af aragonit sand og en 1 cm. eremitkrebs for at give et hint om størrelsen af sandpartiklerne.
Vedhæftede filer
hermit.jpg
hermit.jpg (49.97 KiB) Vist 18191 gange
Brugeravatar
Henrik
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 146
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 16:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Henrik »

mkr skrev:Det kan jeg heller ikke, men det ligner bestemt ikke bundlag der er egnet til saltvand. Meget grus indeholder silikat og fosfat, og er derfor uegnet.

Desuden er grus noget der samler skidt pga. partikeldiameteren, og microorganismer trives ikke i det, men om det er for stort er naturligvis lidt svært at vurdere ud fra billedet.
Hvis du ønsker at have lidt gavn af microorganismer i bundlaget, skal du have noget helt andet og et meget tykkere lag.

Mange har bare bundlag til pynt, og det suger de så op en gang imellem og lægger noget nyt i, og så er kornstørrelsen jo ligegyldig.
mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Henrik skrev:
mkr skrev:Det kan jeg heller ikke, men det ligner bestemt ikke bundlag der er egnet til saltvand. Meget grus indeholder silikat og fosfat, og er derfor uegnet.

Desuden er grus noget der samler skidt pga. partikeldiameteren, og microorganismer trives ikke i det, men om det er for stort er naturligvis lidt svært at vurdere ud fra billedet.
Hvis du ønsker at have lidt gavn af microorganismer i bundlaget, skal du have noget helt andet og et meget tykkere lag.

Mange har bare bundlag til pynt, og det suger de så op en gang imellem og lægger noget nyt i, og så er kornstørrelsen jo ligegyldig.

1. Derfor nævnte jeg Aragonit sand. Og uanset hvad, vil det kun være en fordel at bruge det. For eks. kan nævnes det frigiver calcium, som er en vigtig ingrediens i et saltvandsakvarie (ikke kun for stenkoraller). Udover det kan du tro der kommer microorganismer i, uanset om det er 1 cm tykt eller 10 cm.

2. Nej, her er jeg uenig. Hvis bundlaget samler skidt er kornstørrelsen ikke ligegyldig - skidt kan akkumulere sig meget hurtigt, for slet ikke at tale om de metaller et alternativt kan indeholde. Hvorfor ikke give ens akvarie de bedst mulige betingelser? Hvad hvis man ikke lige får suget bundlaget op..? Og hvorfor bruge penge på noget som skal smides ud konstant?
Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 508
Tilmeldt: tirs 4. jan 2005 19:16
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af BatLuder »

Det er rigtigt, det er et meget tyndt lag almindelig akvariegrus, men kommer nok lidt koralsand derned når jeg får noget.

Den manuelle måde at klare overfladevandet på, lyder ikke helt dum. Jeg kan ikke tilslutte min skummer da det er en miniflotor luftskummer.

Min belastning er ikke ret stor, så jeg satser ikke på at skifte mere end end højst en gang om ugen, jeg tilsætter jo ingen foder...
Rasmus Berlin aka BatLuder

- 54L nano, indbygget "sump", 72W lys (nedlagt pga flytning)
- 12L pico, 12L sump m. skummer, 36W lys (på vej)
- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
Carstenh
Reactions:

Indlæg af Carstenh »

Kønt er det absolut ikke med den pumpe, kan ikke forstå hvorfor den ikke kan gemmes bag stenene??
Er HELT enig med mrk, det grus skal op NU, hvis der fx er tungmetaller i, så hjælper det ikke det bliver skiftet, når du får noget andet.
Der er en grund til at man kan få grus til saltvand og noget til ferskvand.
mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Ok... Jeg kørte selv med filtervat i indkøringsfasen (plus skummer), og det tog en hel del skidt.

Det der ligger i overfladen kommer fra dine levende sten, så derfor er belastningen stor, det tager lidt tid før det kommer helt i balance. Hvis du filtrerer det kan du undgå for store problemer med alger og dødsfald. En skummer er selvsagt ret effektiv her, men ikke køn at have hæftet på sådan et lille akvarie.

Du kan også skumme dit vand i en seperat balje hvis du har plads et sted i huset og gider "besværet", så slipper du for at skulle blande nyt saltvand konstant, og skifter det bare med lidt det vand skummeren har renset. Selvfølgelig skal du en gang imellem skifte lidt af vandet vandet med helt frisk saltvand, ved ikke om det er en god ide, men muligvis.
Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 508
Tilmeldt: tirs 4. jan 2005 19:16
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af BatLuder »

Med hensyn til sandet, så vil det ikke samle skidt, da laget slet ikke er tykt nok til at skidt kan synke ned i det. Errimitkrebsen kan få fat på det hele. Men det er ikke så godt hvis selve sandet indeholder silikat og fosfat, selvom jeg ikke forstår hvordan det skulle kunne det.
Rasmus Berlin aka BatLuder

- 54L nano, indbygget "sump", 72W lys (nedlagt pga flytning)
- 12L pico, 12L sump m. skummer, 36W lys (på vej)
- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 508
Tilmeldt: tirs 4. jan 2005 19:16
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af BatLuder »

Der er ikke plads til at gemme pumpen da akvariet er 15 cm dybt, og jeg ønsker at kunne kommer til den, hvis den skal renses og sådan.

Og så nægter jeg altså at tro på at ferskvandsgrus indeholder tungmetaller! Det er altså også noget man forsøger at undgå i ferskvand.
Rasmus Berlin aka BatLuder

- 54L nano, indbygget "sump", 72W lys (nedlagt pga flytning)
- 12L pico, 12L sump m. skummer, 36W lys (på vej)
- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1453
Tilmeldt: tirs 26. okt 2004 19:40
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Hmm... Eremit krebsen æder ikke skidt! De æder alger og smådyr.

Så det affald der kommer fra Eremit krebsen, sneglen og andre smådyr vil nok ligge sig i gruset. Hvor det gerne skulle blive nedbrudt hvis bakterie bestanden er i orden.

Jeg ville helt klar fjerne gruset med det samme, og så se om du kan finde noget egnet sand eller grus. Du kan jo godt køre uden bundlag indtil du finder noget andet.
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 508
Tilmeldt: tirs 4. jan 2005 19:16
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af BatLuder »

Ja, men den roder op i det. så det kan bliver renset.
Der er slet ikke så meget grus at det kan tages op...med mindre jeg går igang med en pincet. Der er ikke to sandkorn der ligger ovenpå hinanden tror jeg. Tror du virkelig det kan have en skadelig effekt?
Rasmus Berlin aka BatLuder

- 54L nano, indbygget "sump", 72W lys (nedlagt pga flytning)
- 12L pico, 12L sump m. skummer, 36W lys (på vej)
- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1453
Tilmeldt: tirs 26. okt 2004 19:40
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Jeg må indrømme at jeg ikke er klar over havd sådan noget grus kan indeholde. Men med 9 liters akvarie, er det meget begrænset hvad det kan koste at finde et nyt bundlag.
Og når der er nogen der mener at det er skadeligt, ville det være en dum risiko at tage, i forhold til de 10 min. det vil tage at fjerne det.

Og så er det jo også de fordele noget egnet fx. sand har.. Dem ville du få med i købet :-)

(Tror faktisk sagtens der kan være tungmetaller i sådan noget grus, og at man kan bruge det i ferskvand skyldes nok at livet i ferskvand som regelt har en meget større evnt til at tilpasse sig. )
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Sten og grus kan indeholde alverdens ting som saltvandet opløser. Man putter heller ikke lavasten i som levende sten, det er der gode grunde til, så hvorfor skulle man så bruge ferkvandsgrus? Jo, du sparer lidt penge i starten, men jeg ville personligt aldrig overveje det. Husk på du har et nanoreef/picoreef eller hvad det kaldes og der skal ingenting til at tippe balancen.

Som CarstenH siger er der en grund til at der er grus til ferskvand og sand til saltvand, ja der er faktisk flere grunde:

http://www.elmersaquarium.com/h152substrates.htm

Hvis du vil have det bedste resultat i dit akvarie må du kigge på hvordan naturen er og efterligne det mest muligt.

Her er lidt sjov til eftertanke:
http://www.thekrib.com/Misc/reef-joke.html
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Ang den film du har på overfladen skulle du måske overveje en surface skimmer. Se mere om dem her - http://www.geocities.com/myfishtank2001/skimmer.htm

Denne kan så sluttes til et powerhead for at blot bryde det ud i vandet, eller du kan køre den på et lille spandfilter med lidt vat eller lign(som du så skal skifte en gang om ugen vil jeg mene). Spandfilteret kan jo så gemmes et sted uden for baljen ;)
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 508
Tilmeldt: tirs 4. jan 2005 19:16
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af BatLuder »

Jeg kender dem godt, men jeg tror ikke der er ordenlig plads i akvariet. Men jeg har overvejet at lave et lille overløb inde i akvariet, hvor vandet så bare bliver pumpet ud igen. Det ville også kunne skjule pumpen....
Rasmus Berlin aka BatLuder

- 54L nano, indbygget "sump", 72W lys (nedlagt pga flytning)
- 12L pico, 12L sump m. skummer, 36W lys (på vej)
- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Jeg ved ikke hvor stor din pumpe er, men tunze laver nogle meget små pumper, Universal pump Mini. Jeg har en der kan reguleres mellem 150 og 300 lpt. Den er omtrent 2.5x2.5x4 cm. Men om den kan bruges til saltvand har jeg ikke undersøgt.
Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 508
Tilmeldt: tirs 4. jan 2005 19:16
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af BatLuder »

Det er omtrent størrelsen på min pumpe, både mål og lpt. :)
Jeg vidste dog ikke at Tunze lavede så små pumpe, hvordan ser de ud? Kan du tage et billede? Hehe, og kan man få en i den størrelse der kan have bølgestyrring? ;)
Rasmus Berlin aka BatLuder

- 54L nano, indbygget "sump", 72W lys (nedlagt pga flytning)
- 12L pico, 12L sump m. skummer, 36W lys (på vej)
- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Hmm.. det med billedet må lige vente.. men den er helt sort. og ret anonym.

Jeg ved ikke om man kan bruge den til bølger. Ellers laver maxijet også nogle små nogle i samme størrelse. Maxijet siges at være gode til at tænde/slukke, flere pumper kan ikke holde til det har jeg hørt.

Styringen kan man lave selv med en bla. 555 timer og et 220 v. relæ, hvis man er inde i elektronik.
Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 508
Tilmeldt: tirs 4. jan 2005 19:16
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af BatLuder »

Jeg er netop ikke sej til elektronik. Men du siger bare til hvis du er skrap til det og har tid til overs...for det behøver vel ikke sære så dyrt hvis man laver det selv, vel?
Rasmus Berlin aka BatLuder

- 54L nano, indbygget "sump", 72W lys (nedlagt pga flytning)
- 12L pico, 12L sump m. skummer, 36W lys (på vej)
- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
Besvar

Tilbage til "Nano Reefs"