"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Spørgmål til nano

Forum for snak om Nano Reefs og alt hvad dertil hører.
Besvar
freddy1993
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 49
Tilmeldt: man 2. mar 2015 14:31
9
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2015

Spørgmål til nano

Indlæg af freddy1993 »

Goddag i stuen!

Jeg har nu kørt mit første saltvandakvarium på 130L i 3 måneder. Med op og nedtur som alt anden i denne her hobby så har lige et spørgsmål! hæ hæ. :wink:


Jeg har for nylig købt en DIY LED lampe af en bekendt, dog er jeg stadig på bar bund med hensyn til hvor stærk den er og hvor tæt på vandoverfladen jeg burde placere den, lampen indholder 24x 3 watts cree dioder 12 blå - 12 hvide. Mit akvarium er 45 cm dybt.

Jeg har lidt forskellige koraller i tanken, nogle af dem ser lidt brunlig/gennemsigtige andre åbner sig ikke fuldt ud og det bekymre mig, min værdier ligger således, Ca 490, MG 1500, KH. 10,4 - nitrat 0 og Posfat har jeg desværre ikke testkit til. Er i tvivl om det kunne være mit posfat der højt da der også er kommet en del trådalger her på det sidste eller om det min lampe som ikke give nok/for meget lys til korallerne?

Håber på svar! - på forhånd tak!


Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Spørgmål til nano

Indlæg af jonas _sandager »

Hej Freddy.
Hvilke koraller drejer det sig om?
Et akvarie der har kørt tre måneder er sjældent specielt stabilt, så at dine koraller ikke står vildt flot - specielt hvis vi snakker SPS - er ikke helt uforventeligt.
Man går jo efter at have en lille smule NO3 i vandet, for ikke at sulte korallerne. Men da du skriver at dine er brune, og ikke blege, tror jeg ikke at det er her vi skal se efter problemer. Når nu du har trådalger, KAN det være PO4 der driller. Her skal du også helst have en smule, men helst ikke mere end 0,03-0,04ppm.
Når nu du har alger, kan det sagtens være dem der suger næringen til sig, sådan at du ikke kan måle det i vandet.
Hvis jeg var dig, ville jeg få tjekket PO4 med et ordentligt testsæt, og se om den er helt gal.

Din lampe burde fint kunne lyse akvariet op, og når du har brunlige koraller, er det nok ikke fordi de får for meget lys. Afstanden til akvariet skal som udgangspunkt være sådan at hele akvariet er dække ind af lyset, og så kan du justere intensiteten så den passer til dine korallers behov. Du bliver nok nødt til at forsøge dig frem, da der er mange faktorer der spiller ind med sådan en hjemmelavet lampe.
Efter hvad du skriver, ville jeg nok øge intensiteten en anelse og se hvad der skete i løbet af de næste par uger :)

Håber det hjalp lidt :)


freddy1993
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 49
Tilmeldt: man 2. mar 2015 14:31
9
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2015

Re: Spørgmål til nano

Indlæg af freddy1993 »

Hej Jonas

Tak for svaret, jeg vil forsøge at teste min po4 i morgne så vidt muligt. Red Sea eller salifert skulle vel kunne gøre det?

Jeg forsøger at hænge lampen lavere, da jeg ikke har dimmer på til at justere styrken.
Koral problemer:
jeg har en Euphylia Divisa som er begyndt at blive lidt gennemsigtig og meget lidt brun. Min sacrophyton åbner sig et par gange i løbet af dagen og ellers lukket med et par enkelte polypper ude. Min skiver som er i skyggen klare sig klart bedre end dem som står mere i lys, de skrumper en del sammen faktisk. Min stylo og birdnest SPS står ok, men kunne se langt bedre ud.


verup
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 364
Tilmeldt: fre 26. jun 2009 00:32
14
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hillerød

Re: Spørgmål til nano

Indlæg af verup »

jeg ville ikke bruge salifert til posphat test, har dog ingen erfaring med red sea men mon ikke det er ok


Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Spørgmål til nano

Indlæg af jonas _sandager »

verup skrev:jeg ville ikke bruge salifert til posphat test, har dog ingen erfaring med red sea men mon ikke det er ok
Kender heller ikke nogen af de to af personlig erfaring. Men Saliferts skulle være meget dårligt. Tror at Red Sea er ok.

Efter din forklaring, Freddy, er jeg ikke sikker på at lyset er problemet længere. Dine SPS er gladefor lys, så hvis det ikke er dem der bliver brune, tyder det ikke på et lysproblem. Hverken sarcophyton eller euphyllia kræver vildt meget lys, så hvis dine SPS får nok, gør de nok også. I hvert fald med mindre de står i meget forskellige højder i akvariet.
Kan du tage et billede af akvariet, så vi kan se deres placering? :)


freddy1993
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 49
Tilmeldt: man 2. mar 2015 14:31
9
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2015

Re: Spørgmål til nano

Indlæg af freddy1993 »

SPS står i det øverste del, euphyllia midten og bløde primært nær bunden. Jeg vil prøve med red sea fosfat kit, ser om det dur for mig.

Hvad synes i om mine værdier, er de for høje/lave? som sagt er akvariet stadig temmelig ungt, så der vil jo nok stadig være lidt ubalance i dem. De fleste af mine koraller er også forholdsvis nye, vi snakker max 30-40 dage. Det kan måske også sige lidt om deres kedelig brunlige/gennemsigt farve?


Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Spørgmål til nano

Indlæg af jonas _sandager »

Umiddelbart tænker jeg at dine værdier er en anelse til den høje side (de tre hellige), men inden for det acceptable område. Hvad ligger din salinitet på? Det kan tænkes at den er lidt for høj, hvilket giver de forhøjede værdier.

Hvordan er flowet ved de to kedelige koraller? I hvert fald sarcophyton er, i hvert fald hos mig, glade for noget vandbevægelse - de kan næsten ikke få for meget. Euphyllia skal have lidt mindre, men har også godt af at stå og svaje. Jeg ved ikke om det er det der er problemet, men det er da værd at overveje :)

Flowet ved min ene sarcophyton
" onclick="window.open(this.href);return false;


freddy1993
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 49
Tilmeldt: man 2. mar 2015 14:31
9
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2015

Re: Spørgmål til nano

Indlæg af freddy1993 »

Hey igen Jonas - beklager jeg ikke har fået svaret tilbage, havde lige en eksamen som skulle bankes af.

Flowet består lige pt af 2x 6015 tunze, og et ferskvandspower head. Har dog lige 7096 controller + pumpe så nu skal der laves bølger!

Jeg købte også et fosfat kit ude hos Carsten forleden dag, og målte min po4 til 0,025 hvilket ser umiddelbart ud til at være i den lave ende?


Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Spørgmål til nano

Indlæg af jonas _sandager »

Hmm. Fosfat vil jeg mene er fin. Det kan være at det ikke er helt retvisende, da du har alger, der kan optage fosfat (og frigive det igen når de dør), men trods alt er mit bud at det ikke er der dit problem er at finde, så :)

Flowet burde være tilstrækkeligt til de pågældende koraller. Det kan jo være at de står i læ, men hvis de svajer lidt frem og tilbage, burde det være nok, i hvert fald for euphylliaen.

Jeg må nok indrømme at jeg er lidt i tvivl om hvad det kan være der får dine koraller til at blive brune. Syntes umiddelbart at der er check på værdierne. Er der sket nogen udvikling siden sidst? :)


Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Spørgmål til nano

Indlæg af Nicklossi »

Mon det kan være noget brown jelly disease?


freddy1993
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 49
Tilmeldt: man 2. mar 2015 14:31
9
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2015

Re: Spørgmål til nano

Indlæg af freddy1993 »

Hej igen beklager jeg ikke lige har været den hurtigste på tasterne herinde.

Mine trådalger er absolut forsvundet. både min frogspawn og hammer ser lidt triste ud stadigvæk, jeg undersøgte den sygdom Nick linkede og det kunne godt ligne lidt. Dog vil jeg sige at det er mest farven i selve "huden" der falmer og ikke nær så meget som selve polyp hovedet? Og fyren jeg købte dem af havde super godt kørende SPS/LPS akvarium så ingen alarm på dårlig kvalitet.
Udover det er mine Zoas og græs i god vækst men resten ser lidt falmet ud. :(

Betvivler konstant om lidt er for stærkt eller svagt osv.


Brugeravatar
dekoin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1049
Tilmeldt: tirs 20. nov 2007 21:05
16
Postnummer: 9520 Skørping
Geografisk sted: Rebild

Re: Spørgmål til nano

Indlæg af dekoin »

Billeder ville hjælpe


VH dekoin alias Claus
Besvar

Tilbage til "Nano Reefs"