"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Lampe til nano akvarie

Forum for snak om Nano Reefs og alt hvad dertil hører.
Besvar
Brugeravatar
Mutti1
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 39
Tilmeldt: søn 1. mar 2015 07:54
9
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2015

Lampe til nano akvarie

Indlæg af Mutti1 »

Hej med jer

Jeg er ny i saltvandsverdenen og er kun på det planlæggende stadie.

Pt. er indkøbt et 40 l Superfish med målene: B 33 x D 33 x H 40, et AquaClear hængefilter 70, 1 Jebao RW-4 og et refractometer, så der er et stykke vej til jeg er køreklar.

Jeg har fået anbefalet at købe en TMC Aquaray mini led 500 med holder, som lampe til akvariet. Kan I også anbefale den til mit kommende lile rev? Jeg har rigtig svært ved at gennemskue, om den ene blå pære er nok til at akvariet bliver flot at se på og er også meget usikker på, om jeg kan sætte alt i akvariet og få det til at overleve optimalt.

Mine forstillinger om det endelige akvarie er store og ønsket er, at få et lille hestesko formet rev med flotte farvestrålende koraler og på sigt evt. et par fisk. Til at starte med forestiller jeg mig blot nogle gode LS, levende sand og et rengøringshold, så må resten komme stille og roligt, når jeg har bedre styr på det hele (lyder det naivt?)

Til orientering vil jeg forsøge at køre uden skimmer, kun med ugentlige vandskift og så er nødplanen selvfølgelig! en skimmer!

Lige nu har jeg lidt svært ved at gennemskue det hele, men satser på, at tålmodighed og en masse hjælp fra jer kan få mig i mål - håber I vil hjælpe nu og sikkert masser af gange fremover.

Mange venlige hilsner
Mutti1


Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Lampe til nano akvarie

Indlæg af dyne »

Hvor meget må lampen koste så er det meget nemmere at finde noget til dig


180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
Mutti1
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 39
Tilmeldt: søn 1. mar 2015 07:54
9
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2015

Re: Lampe til nano akvarie

Indlæg af Mutti1 »

Den jeg er blevet anbefalet koster 1.070 kr. (amazon.com.uk) og det er nok tæt på smertegrænsen :-)

Her hjemme i butik koster den små 2.000 kr.

Sludder - jeg fandt den på swelluk.com


Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Lampe til nano akvarie

Indlæg af dyne »

Hvad med sådan en kessil 150w den er på små 35w med en mega lækker shimmer og farve


180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
Mutti1
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 39
Tilmeldt: søn 1. mar 2015 07:54
9
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2015

Re: Lampe til nano akvarie

Indlæg af Mutti1 »

Den ser rigtig spændende ud - jeg vil straks give mig til at læse om den - tak for din indsats ;-)


Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Lampe til nano akvarie

Indlæg af Anden »

Hej mutti 1 jeg kender godt den lampe og du skal lige vide den kan kun dæmpes hvis du køber den styreenhed som ik følge med, og så er der andre ting der gør den lampe mærkelig som at du kan tænde det hvide og det blå hver for sig men ik sammen uden styreenhed og den blå led er uden lense så den lyser hele akvariet op ik kraftig nok til dag og for kraftig til nat/måne dvs når du kun har blå lys tændt vil nogle af dine tro det er dag og andre vil tro det er nat og gå i seng.

Jeg ville ik købe den uden styreenhed og med styreenhed er den alt for tæt på de andre Pro lamper så hvis du virkelig syntes den er lækkert design så ville jeg købe den med styreenhed som koster det samme som lampen næsten.
Den jeg havde er smidt ud fordi den blev våd og så stoppede to led med at virke og nu har jeg købt en maxspect celestial (1800kr i dk butik) som har indbygget styreenhed men den kan jeg ik rigtig udtale mig om da jeg fik den igår.


Billede
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Lampe til nano akvarie

Indlæg af dyne »

Hejsa den kan ikke styres den han snakker om er 160erne
Det er tænd og sluk men ville ikke være bekymret


180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
Mutti1
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 39
Tilmeldt: søn 1. mar 2015 07:54
9
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2015

Re: Lampe til nano akvarie

Indlæg af Mutti1 »

Hej Anden. Så er den droppet (Aquaray'en) - jeg troede de kunne være tændt samtidig og jeg kunne vente med at købe control'eren til senere!

Dyne: jeg synes den er super lækker og kunne virkelig godt tænke mig kessil lampen - så må jeg bare udsætte projektet lidt igen, imens jeg sparer op til den :-) Jeg har ikke nået at læse så meget om den endnu (har fået gæster) så jeg vender nok tilbage med flere spørgsmål senere.


Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Lampe til nano akvarie

Indlæg af dyne »

Den er en super lækker lampe


180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Lampe til nano akvarie

Indlæg af Nicklossi »

http://www.ukmarinelighting.co.uk/lt-sl ... -194-p.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.ukmarinelighting.co.uk/everg ... -103-p.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

De to lamper ved jeg er gode lamper. Jeg har selv den sidste, bare i en 2120 pro reef udgave, som er den største model han sælger, og jeg er rigtig tilfreds. Mark, som har ukmarinelighting giver en UFATTELIGT god kundeservice, hvis du kan skrive en lille smule engelsk :-)


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Lampe til nano akvarie

Indlæg af Jones »

Kessil eller Maxspect nano 60w. Dyrt, men LÆKKERT grej ! Bruger selv sidstnævnte til mit 54L nano


o_O
Brugeravatar
Mutti1
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 39
Tilmeldt: søn 1. mar 2015 07:54
9
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2015

Re: Lampe til nano akvarie

Indlæg af Mutti1 »

Tak for alle jeres gode forslag :-)

Jeg hælder nok mest til Kessil a160we, som kan reguleres og på sigt tilsluttes controller samt ikke fylder så meget.

Det er måske lidt tidligt at stille spørgsmål om denne ret nye lampe, men af en amerikansk anmeldelse kunne jeg se, at den kan skrues ned til 10% af max-styrke, hvilket stadig skulle være ret kraftigt (den der skrev om lampen havde akvariet i sit soveværelse). Mit ønske er, at lampen på sigt skal kunne lave en sunrise/sunset effekt i akvariet og helt slukke/tænde, efter det rette antal timer med controlleren. Er det helt urealistisk med denne lampe? Det lød (i anmeldelsen) som om det ikke var det personen havde opnået.

Jeg er ikke specielt teknisk begavet og har ikke kunnet finde ud af, hvilken controller der skal til, til netop denne lampe. Er det en bestemt, eller er der flere muligheder og hvis der er, findes der så en, der rammer mine ønsker og kan kombineres med denne lampe?

Et sidste spørgsmål i denne omgang. Jeg har snorklet på rigtigt mange rev, mange steder i verden og elsker det "shimmer" sollyset giver. Med denne lampe, opnås der så den samme rolige effekt? Jeg er lidt nervøs for, at effekten på mit lille rev kan blive lidt ala en disco-kugle - har nogen af jer set lampen over et nano rev og er det så smukt, som det ser ud til på reklamerne over de større akvarier?

Endnu en gang tak for jeres store interesse og på forhånd tak for jeres svar.

Mange venlige hilsner
Mutti1


michael26
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1688
Tilmeldt: fre 11. aug 2006 15:41
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: amager

Re: Lampe til nano akvarie

Indlæg af michael26 »

Den effekt kommer kun af din vandbevægelse i overfladen, så i mine øjne styre du helt selv hvordan det skal se ud


Brugeravatar
thni
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 646
Tilmeldt: tors 9. okt 2014 12:34
9
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2014

Re: Lampe til nano akvarie

Indlæg af thni »

Hvis du vil have mulighed for sunrise/sunset, samt kunne styre kessil ned til 1%, så skal du have en controller. Den koster 99 dollars+forsendelse + evt told. :)
http://www.bulkreefsupply.com/kessil-sp ... oller.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Og det skal være en 160 model og op efter før controller passer. Er ikke sikker på om man også skal købe et kabel i mellem, eller det er med :)


Mvh Thomas
Brugeravatar
Mutti1
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 39
Tilmeldt: søn 1. mar 2015 07:54
9
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2015

Re: Lampe til nano akvarie

Indlæg af Mutti1 »

Aii hvor er I super gode - tak for jeres svar :-)

Se hvad jeg har fundet: https://itunes.apple.com/us/app/kessil- ... 72006?mt=8" onclick="window.open(this.href);return false;


Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Lampe til nano akvarie

Indlæg af Nicklossi »

Ser da fedt ud med den app der :-)


Brugeravatar
Mutti1
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 39
Tilmeldt: søn 1. mar 2015 07:54
9
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2015

Re: Lampe til nano akvarie

Indlæg af Mutti1 »

Yes - er "hentet" - så mangler jeg bare lampen he-he ;-) - men det er jo ikke sikkert app'en er gratis i al evighed, men det er da en mulighed for at vurdere controlleren inden man bliver nødt til at købe den!


Brugeravatar
thni
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 646
Tilmeldt: tors 9. okt 2014 12:34
9
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2014

Re: Lampe til nano akvarie

Indlæg af thni »

Er sikker på du skal have en form for reeflink eller controller for at bruge den app der :)


Mvh Thomas
Brugeravatar
thni
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 646
Tilmeldt: tors 9. okt 2014 12:34
9
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2014

Re: Lampe til nano akvarie

Indlæg af thni »

Googlede lige den app der. Den er slet ikke til de modeller der er på markedet nu, men til deres fremtidige lys som ikke er kommet endnu :)

Vil du styre dine Kessils over wifi, skal du hen og have en apex controller. Koster 5000 for basis enheden, og så bliver det dyrt og styre lyset lige pludseligt :D


Mvh Thomas
Brugeravatar
Mutti1
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 39
Tilmeldt: søn 1. mar 2015 07:54
9
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2015

Re: Lampe til nano akvarie

Indlæg af Mutti1 »

Hmm...! så er det trods alt billigere at købe controlleren :-D - må se at få købt lampen, så det kan blive opklaret ;-)


Brugeravatar
Mutti1
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 39
Tilmeldt: søn 1. mar 2015 07:54
9
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2015

Re: Lampe til nano akvarie

Indlæg af Mutti1 »

Har også googlet den - surt, det bliver ikke til denne lampe - den er nu bestilt ;-)

Tak for hjælpen til jer alle :K


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Lampe til nano akvarie

Indlæg af Wiinberg »

Mht. shimmereffekten. Den er meget udtalt på Kessil lamperne i forhold til mange andre lamper. De fleste sammenligner det med HQI. Jeg havde selv to A350W, og der var altså MEGET shimmer. Det så fedt ud :)


Brugeravatar
Mutti1
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 39
Tilmeldt: søn 1. mar 2015 07:54
9
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2015

Re: Lampe til nano akvarie

Indlæg af Mutti1 »

Så er lampen monteret og hold nu lige op, det er flot - tak for god hjælp :-)


Brugeravatar
Mutti1
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 39
Tilmeldt: søn 1. mar 2015 07:54
9
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2015

Re: Lampe til nano akvarie

Indlæg af Mutti1 »

Et lille tillægsspørgsmål:-). Jeg har lys på akvariet 6 timer dagligt - jeg går ud fra, at der her i starten ikke skal så lang belysningstid på og at den langsomt sættes op, lige som i ferskvandsakvarier til ca. 10 timer - er det korrekt?


Brugeravatar
thni
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 646
Tilmeldt: tors 9. okt 2014 12:34
9
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2014

Re: Lampe til nano akvarie

Indlæg af thni »

Under indkøring er der nogen der kører med lys, og andre kører uden. Jeg kører med lys ca 6 timer under indkøring da jeg tror på at visse organismer der skal starte liv, også har brug for lys.
Men efter indkøring kører jeg med lys ca 12 timer. Hvis jeg har rampe. Hvor to af timerne er op og ned, og ellers kører jeg ca 10timer alt efter indhold :) Men ja, 10timer er et godt udgangspunkt :)


Mvh Thomas
Brugeravatar
Mutti1
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 39
Tilmeldt: søn 1. mar 2015 07:54
9
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2015

Re: Lampe til nano akvarie

Indlæg af Mutti1 »

Tak :-)


Besvar

Tilbage til "Nano Reefs"