"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

ja det måtte jo ske...

Forum for snak om Nano Reefs og alt hvad dertil hører.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Men nok snak om Dendronephthya ;)

Nano akvarier er jo nok kommet for at blive og jeg syntes desuden også det kan være en god indgangsvinkel til hobbyen da man kan starte for få penge.
Men det er jo så lige hvordan man får sat lidt "guide-lines" op for hvad der er muligt og hvad der ikke bør forsøges at gøre muligt !


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Mht hvor få penge, så vil jeg sige at mit kører (112l) for under de 1600 kroner inklusiv sten etc. Mit er bare et konverteret ferskvandsakvarium. Så hvis du har sådan et liggende så er det ikke så svært at lave overløb selv, men hvis du skal have sump kan jeg ikke guide dig... Desuden er det nok lidt tidligt jeg anbefaler da vi lige skal se nogle fisk overleve i mere end et par uger i baljen, men indtil videre ser det fint ud :)

Men jo det løber enormt hurtigt op, jeg synes dog ikke du skal vælge et så småt et for prisens skyld, så hvis det er fordi du gerne vil holde et par små fisk, så prøv med et 64-128 liters konverteret... Det er ikke så dyrt som det virker. Efter overløb og en lille skummer er indkøbt er det sådan set bare sten, salt, sand, koraller og fisk, og let's face it, det er jo det der er det sjove at købe, og man har ikke noget mod at bruge nogle hundrede løbende på det.

Men hvad siger I andre? Hvad er smartest, at starte småt eller rigtigt småt? Så vidt jeg har forstået fra bøger etc. er et lille akvarie langt mindre tilgivende for fejltrin... Så ikke the bigger = the better, men the biggest = the best


Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1075
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 16:09
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8660 Skanderborg

Indlæg af Henrik_skb »

<Men hvad siger I andre? Hvad er smartest, at starte småt eller rigtigt småt? Så vidt jeg har forstået fra bøger etc. er et lille akvarie langt mindre tilgivende for fejltrin... Så ikke the bigger = the better, men the biggest = the best>

ja det er rigtigt. Det er klart at en død fisk vil forurene langt mere i et mindre akvarium.


Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Hej Henrik. Kan du ikke skrive hvad du mener når du skriver det. Jeg vil gerne have kritik på de ting jeg siger, eftersom jeg er ny, men jeg synes en kommentar som denne er temmelig ukontruktiv. Hvis istedet for du havde skrevet, har du en kildehenvisning, kunne jeg have brugt det til noget. Det er faktisk akkurat ordret taget fra en bog hvor introduktionen skriver dette. Det er godt nok fra en amerikansk bog, men princippet bør være det samme.

Hvis du har en anden mening så skriv det, jeg prøver blot at vejlede en andne nybegynder, så hvis du har en anden ide om det så skriv det, det andet er sku for ukonstruktivt. Også tarveligt overfor vedkommende som spørger, eftersom han ikke skal have råd fra mig, hvis det ikke passer. Men mine informationer stammer jo steder fra, det kommer jo ikke fra ud af den blå luft.

Og derfor; når jeg skriver "hvad siger I andre" så er det det hvad det betyder! Jeg tager forbehold eftersom jeg er nybegynder, men har det fra andetsteds. Irriterende der er sådan en afstandstagen overfor nybegyndere hvis de lige har misforstået noget.


Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Ups har jeg smiforstået noget, eller har du lige ændret i din tekst. Hvis ikke, beklager, så har jeg lavet en fejl et eller andet sted, og kritikken var fejlberettet. Beklager. Jeg var helt sikker på dit svar var "så tror jeg du bør læse de bøger en 2-3 gange til"


Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Altså bare for at tilkendegive min mening...
Jeg har fuld forståelse for at det koster penge... rigtig mange penge at starte op, men jeg holder på at alt under 250 liter ikke ender godt, de små akvarier er født med alt for mange begrænsninger, jeg mener dermed at et f.eks 128 liters alt for hurtigt bliver for småt.
Starter man i det små, sparer man i første ende, men sætter det hele over styr i den anden ende.


mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Slow
Reactions:

Indlæg af Slow »

Jeg købte en erimitkrebs for 2 dage siden.
Så idag mens jeg var på arb. var pladen der skulle dække for solens stråler på mit nano faldet ned, så solen havde varmet vandet op til 28 grader, og til min store skuffelse lå krebsen ude af huset med bagkroppen helt opløst.
Så støvsugede jeg liget op da jeg så skulle have snegle huset op var der en til i der var levende.
Der må have været 2 i huset da jeg købte det for det det enste dyr jeg har købt endnu.
Har den bare haft en død med fra starten eller hvad er der lige sket her. ?
De har måske skulle fighte om huset og så tabte den der er død.
Efter den oplevelse med så hurtig en temperaturskift har jeg besluttet at jeg ikke vil have en klovnfisk i alligevel.

Hvilken lille fisk er mest hårdfør.

Allan.


Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1453
Tilmeldt: tirs 26. okt 2004 19:40
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Nej, Nej bare roligt!!

Den har bare skiftet sit skeltet... :-)

Krebsdyr har et ydre skelet, som de skifter når de vokser.. Og det stress den har fået ved at flytte kan nok have fremprovokeret at den har skiftet umiddelbart efter den er kommet i dens nye akvarie.

Så det ikke nogenlunde sådan ud:
Billede

Det er helt normalt!


Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Slow
Reactions:

Indlæg af Slow »

Jov lige præcis. :shock: :lol:

Aha der kan man jo bare se.

Hvor tit gør den det egentlig såen cirka.

Allan.


Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Bare for at der ikke er nogen misforståelser hvor jeg har tingene fra, vil jeg her læse lidt højt fra "the guide to starting a Marine aquarium" af David E. Boruchowitz.

"... While it is true for both saltwater and freshwater tanks that the larger the aquarium, the more forgiving it (and its inhabitants) will be of mistakes you make, for marine tanks it is doubly so. The natural marine environment is a much more complex and stable one than freshwater lakes and streams: the marine aquarium on the other hand, is potentialle a terrible unstable environment, one lacking in many of the natural buffers and controls that, while adding to the complexity, also preserve a safe, hospitable, unchanging environment for its inhabitants. Thus when we're talking about a saltwater tank, instead of the bigger the better, think: the bigger the best.

The absolute minimum for a beginner is a 20-gallon aquarium, and a 30-gallon or more would be preferable. This is not to say even the smallest aquaria cannot be used for marine setups, but they should only be atempted be experienced saltwater hobbyists. Even if it seems counteractive to you, its true that the larger the tank, the simpler its care - and the easier time you will have of it."

Det var vist nogenlunde hvad Kim sagde, at alt kan lade sig gøre, bare at det er sværere at holde hvis man har et lille et.

Ligeså forklarer det, at "...The factor that determines the carrying capacity of an aquaria, all other things being equal, is not the volume of water but its surface volume, since that is where the gas exchange takes place... there is nothing wrong with any shape or size of an aquarium - as long as its constraints are understood, you can select any tank you want, but you must concern yourself with the surface area and respect the limitations of the tank you choose."

Puha nu gider jeg ikke skrive mere :) Håber det svarer på dit spørgsmål og giver dig en ide omkring hvorfor et større akvarie er bedre. Samme årsag til jeg får lavet et 300 liters akvarie med stor overflade specielt snart :) :) :)

vh Jakob


Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1453
Tilmeldt: tirs 26. okt 2004 19:40
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Slow, tror det er forskelligt! Men jeg har to ens, som på billedet.

Og der ligger ca. et skelet hver måned tror jeg! Så et gæt hver 2. måned...
Men det svinger nok meget fra krebs til krebs, og art til art....


Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
19
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Ganske normalt. Jeg fik også sved på panden, da jeg fandt en meget død dannebrogsreje dagen efter at de var købt. (kiloprisen er jo ret høj) :lol: Den havde også blot skiftet tøj.


Mvh.

Lars Mogensen
Besvar

Tilbage til "Nano Reefs"