"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Små akvarier = småt udsyr?

Forum for snak om Nano Reefs og alt hvad dertil hører.
Besvar
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
10
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Små akvarier = småt udsyr?

Indlæg af TOSTRA »

Jeg har gået og tænkt over udstyret i mit lille akvarie, og jeg er kommer til at tænke på, at bare fordi at akvariet er lille, skal der vel ikke være mindre strøm, lys osv.? Jeg tænker mest på, at korallerne vil jo gerne have en bestemt mængde/værdi af noget, og den mængde bliver vel ikke mindre af, at den kommer i et lille akvarie...
Her kommer lige de to ting, jeg har tænkt over:

Jeg har et 10 liters akvarie. Ifølge reglen med 20-30 gange cirkulation i timen må jeg kun have 300 liter i timen.
Men akvariet stortrivedes, da jeg havde 70 gange i timen.
Så kom pumpen i sumpen, og løfter ikke ret godt, så nu har jeg(med hjælp fra et lille powerhead) nok "kun" omkring 40 gange i timen. Men korallerne ser ikke ud til at være ret glade for det. Det kunne også være en masse andre ting, men jeg er ret sikker på, at det er for lidt cirkulation.
Men 20 gange i timen er jo langt kraftigere flow i et 100 liters end i et 10 liters f.eks.
Så derfor tænkte jeg, at man vel lige så godt kunne have en rimelig krafig pumpe i et lille akvarie? Det handler vel om at opnå den "fart" på vandet, som korallerne bedst kan lide, og ikke at få pumpen til at passe til akvariet? Man vil vel også hellere fordele flowet over flere små pumper i et stort akvarie, så der ikke er storm et sted i akvariet og ingen bevægelse andre steder?

Og så er der lyset....
Igen, lyset må vel gerne være ret kraftigt, må det ikke? Folk har jo koraller stående lige under 250W HQI lamper, kan man så ikke også have en 20-50W lampe over et 10 liters?
Kan LPS'er og mindre lyskrævende SPS'er lide at stå 10-15cm under sådan en lampe eller hvad?
Jeg er med på, at lyset ikke skal nå særlig langt ned i små akvarier, men der skal vel være samme mængde lys til korallerne alligevel.

Det jeg vil opnå med denne tråd er vist mest at få bekræftet mine tanker eller få at vide, hvorfor det ikke passer, og måske kan vi få nogle værdier/mængder på, der kan bruges i alle akvarier...


Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: Små akvarier = småt udsyr?

Indlæg af Kewin »

Personligt tror jeg ikke på at man kan sige at man SKAL have 20-30 gange cirkulation i et akvarium. Det kommer, som du selv siger, helt an på hvordan din aquascaping er lavet, hvor dine koraller står i forhold til cirkulationen og hvilken type cirkulation du bruger. Har du fx en hård stråle af flow direkte mod en koral der ikke bryder sig om for meget gang i vandet, siger det sig selv at det går galt.

Mht lyset kommer det an på hvor dybt dit akvarium er. Har du koraller i et 10 liters vil en 250W HQI nok være overkill, men på den anden side så kommer det igen an på hvilke koraller du holder og hvor de står henne. Men husk at lyset afgiver meget varme og i små akvarier - specielt et 10-liters - vil lyset let kunne hæve vandets temperatur drastisk i løbet af dagen.


/Kewin - 160L
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
10
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Små akvarier = småt udsyr?

Indlæg af TOSTRA »

Mit akvarie er 19*18*28,5cm, så der er vel 15cm til bunden, når man trækker sand osv. fra.
Hvis vi tager udgangspunkt i mit akvarie, ville det så ikke være meget passende med 700-1000 l/t fra returen og en LED lampe(med meget køling) der lyser med ca. 30W over?
Det lyder jo voldsomt i sådan et akvarie, og det ser også ret voldsomt ud, men når man tænker over de forhold det skaber i akvariet er det jo ikke så ekstremt...


Besvar

Tilbage til "Nano Reefs"