"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Cirkulationsspørgsmål. Hvad ville I gøre?

Forum for snak om Nano Reefs og alt hvad dertil hører.
Besvar
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Cirkulationsspørgsmål. Hvad ville I gøre?

Indlæg af jonas _sandager »

Hej alle.
Mit akvarie kører sgu ikke helt optimalt lige for tiden. Det er super irriterende, men sådan er det jo, fa tid til anden. Der er for lidt nitrat, men til syneladende rigeligt fosfat, montispisende nøgensnegle, et par rejer der har bestemt sig for at mine zoas er deres eget tag selv bord, og alger, jeg ikke helt har kunnet gennemskue vækstgrundlaget for. Jeg tror dog at jeg har fundet en mulig forklaring.
Her er nyeste FTS
Billede
Som det kan skimtes, har jeg lidt alger nederst til højre - det er blevet lidt værre siden billedet blev taget. Så vidt jeg kan se, er det noget cyano-lignende noget, men vist ikke lige præcis cyano. Det er sådan lidt lilla/brun-agtigt i farven. Det sidder i min blastomousa, på en sten med zoa, og imellem grenene på caulastrea (der lige er blevet flyttet fra den side af akvariet) og euphyllia.
Sagen er at det er eneste sted, jeg har alger og at de endda vokser meget langsomt, selv på ruderne, så HELT gale kan mine næringsværdier ikke være. Derfor er det min tanke at det må være noget flowrelateret. Dette finder jeg underbyggelse i, da der også nemt samler sig skidt på den flade sten, alle de ramte koraller står på. Fiskene i baljen står også altid i den ende, hvilket ligeledes fortæller mig at flowet der må være lavt (fisk er rimeligvis lige så dovne som mennesker)

Der er altså ikke nok flow lige umiddelbart under min eneste pumpe i akvariet!
Hvad gør man så?

Min umiddelbare tanke er at skaffe en hydor koralia 900 l/h og placere den i samme hjørne som den tunze, jeg allerede har, bare så den skyder fremad i stedet og derved rammer den del af akvariet, hvor flowet er lavt. MEN.... For det første vil det jo ikke pynte med en ekstra pumpe, og ydermere vil det, med den modificerede tunze 6015 og retur hive min samlede vandgennemstrømning op omkring de 75 gange i timen. Bliver det det ikke for meget for LPS og blødkoraller?

Jeg tror ikke umiddelbart det er en mulighed at ændre vildt meget på tunzens retning, da korallerner er placeret sådan, at dem der skal bruge meget flow står lige omkring den strøm den laver. De der ikke skal bruge så meget, får så til gengøld bare ikke nok...

Så her er spørgsmålet: Hvad ville DU gøre? :beer:

Håber der er nogen der kan komme med et fornuftigt bud på hvad jeg skal ændre, for mine egne hovedbrud har ikke fået mig meget tættere på en god løsning.


Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Cirkulationsspørgsmål. Hvad ville I gøre?

Indlæg af jonas _sandager »

Hov. Den skulle have været postet i nanoforummet. Jeg ved ikke om det her er et decideret nybegynderspørgsmål - selvom det kommer fra en forholdsvis ny mand i faget.
En moderator må gerne flytte det, hvis det findes passende ;)


Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Cirkulationsspørgsmål. Hvad ville I gøre?

Indlæg af Michael_F »

Hvad med at sætte sådan en studs på returløbet, som drejer rundt? Så bliver flowet da spredt lidt der.


Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Cirkulationsspørgsmål. Hvad ville I gøre?

Indlæg af jonas _sandager »

Michael_F skrev:Hvad med at sætte sådan en studs på returløbet, som drejer rundt? Så bliver flowet da spredt lidt der.
Det kunne da være en mulighed. Jeg har dog aldrig set dem til tunze?


Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Cirkulationsspørgsmål. Hvad ville I gøre?

Indlæg af Michael_F »

Den skal blot sættes på dit returløb. På pvc-røret med en slangestuds eller lignende :)


Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Cirkulationsspørgsmål. Hvad ville I gøre?

Indlæg af jonas _sandager »

Ahh. Ok. Det blæser sådanset lige over i det hjørne i forvejen, men der er slet ikke nok tryk på til at gøre en forskel. God idé, ellers :GO


Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 413
Tilmeldt: tors 28. jun 2012 15:15
11
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2017

Re: Cirkulationsspørgsmål. Hvad ville I gøre?

Indlæg af kodyl »

Jeg havde puttet en jebao wp-25 i baljen i stedet for den tunze. wp-25 har samme fysisk størrelse som en 6015. De passer faktisk i hinandens holder hvis det er det man vil.

Så kan du få lidt variabel flow i tanken.


Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Cirkulationsspørgsmål. Hvad ville I gøre?

Indlæg af jonas _sandager »

Igen, godt bud. Det har jeg også overvejet utallige gange.
Problemet er bare at den er for kraftig. Amerikanerene melder at den blæser vandet ud af deres 20 gallon long, så det vil den helt sikkert også gøre i mit 14 gallon.

MEN jeg kan se at de, på fish-street, har en wp-10 i pre-order. Dét kunne være løsningen. Godt nok er den på 4000 l/h, men hvad siger I?
Det kan dog først blive til januar, da studenterøkonomien ikke lige tillader de store udskejelser. Men det kunne dog være en mulighed da :)


Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 413
Tilmeldt: tors 28. jun 2012 15:15
11
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2017

Re: Cirkulationsspørgsmål. Hvad ville I gøre?

Indlæg af kodyl »

jonas _sandager skrev:Igen, godt bud. Det har jeg også overvejet utallige gange.
Problemet er bare at den er for kraftig. Amerikanerene melder at den blæser vandet ud af deres 20 gallon long, så det vil den helt sikkert også gøre i mit 14 gallon.

MEN jeg kan se at de, på fish-street, har en wp-10 i pre-order. Dét kunne være løsningen. Godt nok er den på 4000 l/h, men hvad siger I?
Det kan dog først blive til januar, da studenterøkonomien ikke lige tillader de store udskejelser. Men det kunne dog være en mulighed da :)
Jeg har en wp-25 i mit fluval edge.... det handler bare om at skrue ned for strømmen på den. Den strømforsyning den bliver leveret med er 24v, men de kan køre ned til 7-9 volt(ved 7v har den det med at stoppe efter lidt tid på nogle indstillinger), så det handler om at finde en anden strømforsyning(50-100kr max). I mit 100 liters kører jeg en wp-25 på 20v og i mit 23l fluval edge kører den på 9v. På alt under 12v er den HELT lydløs. Ved 20v kan jeg høre den summe lidt når jeg er helt oppe ved akvariet.

Og ja, jeg har godt set der er forudbestilling til wp-10.. har faktisk også bestilt :) men flowet på en wp-25 er ikke for bredt i forvejen, så det bliver vel kun værre på wp-10. Det var egentlig derfor jeg skrev om wp-25.


Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Cirkulationsspørgsmål. Hvad ville I gøre?

Indlæg af jonas _sandager »

Aha. God info! Jeg kan også se at wp-10 tilsynedladende kommer med sugekopper. Det taler da i hvert fald for 25'eren. Umiddelbar lyder det som om at sådan en og en 12 volts forsyning kunne være løsningen. Giver den høj bølgegang? I forvejen står vandstanden nemlig højt, så der skal laves lidt ændringer, hvis det giver nogen videre søgang.


Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 413
Tilmeldt: tors 28. jun 2012 15:15
11
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2017

Re: Cirkulationsspørgsmål. Hvad ville I gøre?

Indlæg af kodyl »

wp-10 kommer med magnet... det er bare en tidlig version de har billede af. wp-25 kom også først ud med sugekopper på det kinesiske marked før de kom med magneter.

Man indstiller selv bølgen som man vil på det drejehjul på controlleren. Men jeg har mine pumper i "else" programmet. Det er et program der tilfældigt skruer op og ned i hastighed hvert 2-3sekund. Der kommer ingen bølger med det, men der kommer et fint skiftende flow.


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Cirkulationsspørgsmål. Hvad ville I gøre?

Indlæg af Marco R »

Hej Jonas,

Så er din tråd flyttet :happy:

Det er sådan en af disse, som du kan sætte på din retur: http://kortlink.dk/saltvandsbutikken/chck" onclick="window.open(this.href);return false; :)


Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Cirkulationsspørgsmål. Hvad ville I gøre?

Indlæg af Schwensen »

Nu ved jeg godt det er lidt dyrere end kineserpumperne, men i mit gamle havde jeg kun en vortech mp40es, og fordi den havde sådan et fantastisk undersug, så behøvede jeg ikke andre pumper. Hvis jeg var dig, så ville jeg ikke være i tvivl. Det skulle være en mp10. Så bliver der også mer plads i akvariet! Og du får samtidig flyttet hele vandmasser rundt.


Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Cirkulationsspørgsmål. Hvad ville I gøre?

Indlæg af jonas _sandager »

Tak Marco.

Schwensen, det ville jeg heller ikke være i tvivl om, hvis ikke det var på grund af prisen, og så det, at jeg syntes der er mange der klager over larmen. Jeg må dog sige at jeg også kom i tvivl i går, om en wp-25 overhovedet vil hjælpe. Kodyl, hvordan er foldet umiddelbart under pumpen?


Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: Cirkulationsspørgsmål. Hvad ville I gøre?

Indlæg af palamo123 »

Hej,
Jeg ville kigge mig om efter nogle af de helt små koralia/tunze pumper og skjule dem så godt jeg kunne og placere dem så langt nede i akvariet som muligt og rette flowet mod overfladen.
Vortech larmer - det er defacto! Jeg elsker dem for flowet, men deres snurren driver mig til vanvid :-)

Herefter ville jeg forsøge mig med Coral snow fra KZ eller tilsvarende fra SangoKai ift. det Cyano du har.


Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: Cirkulationsspørgsmål. Hvad ville I gøre?

Indlæg af palamo123 »

og sug ellers det cyano op du har manuelt.


Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Cirkulationsspørgsmål. Hvad ville I gøre?

Indlæg af Jones »

Jeg ville købe en Vortech mp10 :D Den er flot, maskulin og dyr. En rigtig mandepumpe. Jeg skal selv have købt en til mit 23 L fluval edge.


o_O
Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 413
Tilmeldt: tors 28. jun 2012 15:15
11
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2017

Re: Cirkulationsspørgsmål. Hvad ville I gøre?

Indlæg af kodyl »

jonas _sandager skrev:Tak Marco.

Schwensen, det ville jeg heller ikke være i tvivl om, hvis ikke det var på grund af prisen, og så det, at jeg syntes der er mange der klager over larmen. Jeg må dog sige at jeg også kom i tvivl i går, om en wp-25 overhovedet vil hjælpe. Kodyl, hvordan er foldet umiddelbart under pumpen?
Går ud fra du mener flowet i stedet for "foldet". Det er fint nok... lavede lige den her video af min frogspawn der er helt oppe ved min wp-25.
" onclick="window.open(this.href);return false;
først er den i else mode, så skifter jeg den over i wave 1 og derefter else mode igen.


Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Cirkulationsspørgsmål. Hvad ville I gøre?

Indlæg af jonas _sandager »

kodyl skrev:
jonas _sandager skrev:Tak Marco.

Schwensen, det ville jeg heller ikke være i tvivl om, hvis ikke det var på grund af prisen, og så det, at jeg syntes der er mange der klager over larmen. Jeg må dog sige at jeg også kom i tvivl i går, om en wp-25 overhovedet vil hjælpe. Kodyl, hvordan er foldet umiddelbart under pumpen?
Går ud fra du mener flowet i stedet for "foldet". Det er fint nok... lavede lige den her video af min frogspawn der er helt oppe ved min wp-25.
" onclick="window.open(this.href);return false;
først er den i else mode, så skifter jeg den over i wave 1 og derefter else mode igen.
Lallede auto correct! Ja, flowet :) Fornemt med video og det hele. Det ser jo nogenlunde fornuftigt ud. Tak for info intil videre :)
palamo123 skrev:Hej,
Jeg ville kigge mig om efter nogle af de helt små koralia/tunze pumper og skjule dem så godt jeg kunne og placere dem så langt nede i akvariet som muligt og rette flowet mod overfladen.
Vortech larmer - det er defacto! Jeg elsker dem for flowet, men deres snurren driver mig til vanvid :-)

Herefter ville jeg forsøge mig med Coral snow fra KZ eller tilsvarende fra SangoKai ift. det Cyano du har.
Halløj. Ja det var jo også den plan jeg selv var kommet frem til. Dog ville jeg, hvis jeg skulle bruge den løsning, uden at komme op på de 70 gange turnover, også skulle ud og købe en ny 6015, da min jo er moddet til at yde ekstra. Mere end to pumper kan jeg ikke have plads til i akvariet. Men prisen kommer jo så op over eller i vert fald på det samme som, hvad det ville koste for en jebao-pumpe. Med jebaoen får jeg jo så varierende strømstyrke og en, efter sigende, næsten lydløs pumpe.
Jeg må indrømme at jeg selv er lidt i tvivl om hvad der vil være fedest!

Cyanoen er, så vidt jeg kan se, ikke rigtig cyano, men noget mere trådet. Det kan i hvert fald ikke sådan lige suges op. Men den manuelle bekæmpelse er i gang :) Kemi ville jeg dog være ked af at skulle kaste mig ud i. Så så længe det ikke har fået overtaget, holder jeg mig til den 'naturlige' vej.
Jones skrev:Jeg ville købe en Vortech mp10 :D Den er flot, maskulin og dyr. En rigtig mandepumpe. Jeg skal selv have købt en til mit 23 L fluval edge.
Heh. Jeg er næsten 2 meter høj, har langt fuldskæg, hører dødsmetal og slås med stålsværd i pladerustning i min fritid. Umiddelbart har jeg ikke brug for at købe mig til potensforlængere i akvariet, for at føle mig mandig :T


Besvar

Tilbage til "Nano Reefs"