"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Bedste nano akvarie til nybegynder

Forum for snak om Nano Reefs og alt hvad dertil hører.
Besvar
goffer
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 2
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 08:24
10
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2009

Bedste nano akvarie til nybegynder

Indlæg af goffer »

Hej Alle :)

Sikke et fantastisk forum I har.
Jeg har læste en del af de postes der er lavet herinde, og læst lidt rundt omkring.

Jeg har tidligere haft et 54L ferskvandsakvarie for 3-4 år siden, og kunne godt tænke mig at prøve kræfter med saltvand.
Som mange andre har jeg forelsket mig lidt i fluval edge 46L, men jeg synes det virker som om der skal laves utrolig mange ombygningerne på det, for at det køre optimalt?

Hvilket Akvarie ville i anbefale til en nybegynder indenfor saltvand?
Prismæssigt vil jeg gerne holde mig inden for rimelighedens grænser, da jeg endnu ikke er helt sikker på om det er noget jeg vil blive "bidt af".

På forhånd tak
- Kristoffer


Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: Bedste nano akvarie til nybegynder

Indlæg af Kewin »

Hej Kristoffer.
Har selv haft et Fluval Edge kørende tidligere og må sige at det vinder mange point på udseendet, men når det kommer til hvor let det er at have med at gøre, taber det lidt point.
For det første er hullet i toppen af akvariet meget småt og gør det svært at få større sten ned og at bevæge armene rundt i akvariet. Det gør det selvfølgelig sværere at aquascape - både på grund af hullets størrelse, men også fordi akvariet har den form det nu har.
Hvis du vil holde koraller er det en nødvendighed at opgradere/modificere lyset.

Med ugentlige vandskift på 10%-20% kan man undgå teknikken og yderligere modificering, men en lille luft-skummer i hængefilteret ville gøre godt da det også ilter vandet.

Når alt det så er sagt vil jeg sige at jeg har tænkt mig at starte mit edge op igen når jeg kommer hjem til DK. Denne gang modificerer jeg bare bagvæggen sådan så jeg kan have en mini-indbygget sump i den bagerste del.


/Kewin - 160L
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Bedste nano akvarie til nybegynder

Indlæg af jonas _sandager »

Hejsa.

Velkommen til. Bare rolig, du skal nok blive hooked :D

Umiddelbart vil jeg mene at det bedste er at sammensætte sit setup selv, da man så bliver nødt til at sætte sig lidt ind i det hele. Det tror jeg egentlig er godt for forståelsen af hvordan hele systemet virker. Det er det jeg selv har gjort, og det er jeg glad for. Sådan da.... For man ender jo også med at lave en masse dårlige valg, når man kun lige er i gang med at lære basics. Men hvis man kan tage det sure med det søde, vil jeg mene det er en god løsning.

Ellers tror jeg at det bedste samlede sæt, til en nogenlunde fornuftig pris, må være IM's nuvo-akvarier. Det eneste der vist ikke er helt godt nok på dem er lyset - der skal man have noget andet, hvis man ikke vil holde sig til det aller mindst lyskrævende. Jeg har ikke selv haft et, men det virker til at dem der har er glade for dem. Og så ser de da også meget fine ud :)
Man kan købe dem hos nordic reef, men mon ikke der også er nogen der sælger dem i kbh?

http://nordicreefshop.eu/Aquariums/Inno ... arine.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Aqua Medics akvarier er folk vist også glade for. Jeg har dog kun set det lille, og der må jeg sige at jeg ikke er vildt begejstret for udseendet. For mig ligner det lidt et udsalgsdisplay.


Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 413
Tilmeldt: tors 28. jun 2012 15:15
11
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2017

Re: Bedste nano akvarie til nybegynder

Indlæg af kodyl »

Hvis jeg var dig ville jeg se på et red sea max 130. De plejer at kunne fås brugte til en rigtig god pris... 1500-2000kr og der er nærmest alt du skal bruge. Ved et fluval edge skal du opgradere lys. Det kan selvfølgelig godt være at 130 liter er lidt mere end du lige havde regnet med, men i et 46 liter fluval edge kommer du som nybegynder ikke til at kunne holde mere end 2 fisk uden kæmpe problemer.


Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Bedste nano akvarie til nybegynder

Indlæg af jonas _sandager »

kodyl skrev:Hvis jeg var dig ville jeg se på et red sea max 130. De plejer at kunne fås brugte til en rigtig god pris... 1500-2000kr og der er nærmest alt du skal bruge. Ved et fluval edge skal du opgradere lys. Det kan selvfølgelig godt være at 130 liter er lidt mere end du lige havde regnet med, men i et 46 liter fluval edge kommer du som nybegynder ikke til at kunne holde mere end 2 fisk uden kæmpe problemer.
Jeg er for så vidt enig. Hvis man kan skaffe et brugt til en god pris, så er det en rigtig god idé. Blot syntes jeg ikke man ser mange, hvor ikke både lys, skummer og returpumpe er skiftet, så jeg syntes ikke det virker til at være den bedste idé at gå ud og løbe et fra nyt. Men det var jo heller ikke det du foreslog ;)


goffer
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 2
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 08:24
10
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2009

Re: Bedste nano akvarie til nybegynder

Indlæg af goffer »

Tak for jeres svar :beer:

Jeg har fundet et akvarie som minder lidt om red sea max, men det er bare 58L i stedet for.
Det er et startsæt til en god pris synes jeg, http://www.tropeland.dk/webshop/51-star ... artersaet/" onclick="window.open(this.href);return false;

Mon det vil være godt til at starte på? :f3:


Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Bedste nano akvarie til nybegynder

Indlæg af Michael_F »

Det er sikkert et fint startsæt. Men du skal være opmærksom på, at de "halvbillige" startsæt til saltvand, ikke indeholder særlig god elektronik.
Skummeren kan være af dårlig kvalitet, hvilket vil sige at den larmer, er svær at indstille, eller umulig at få til at skumme som ønsket. Yderligere er lyset sparsomt, og måske vil det være nødvendigt at opgradere.

Derfor vil jeg erklære mig enig med nogle af de andre, og købe et brugt sæt i stedet, hvor den forrige ejer har lavet de nødvendige modifikationer.
Hvis jeg var dig, ville jeg tjekke forum-salg, dba.dk osv, for at se om det ikke er muligt at finde et godt sæt brugt, inden for de næste par uger. Det tror jeg ikke du vil fortryde.


Brugeravatar
DKMcSalt
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 169
Tilmeldt: tirs 16. nov 2010 00:32
13
Postnummer: 2720 Vanløse
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Vanløse

Re: Bedste nano akvarie til nybegynder

Indlæg af DKMcSalt »

Undskyld hvis jeg blander mig, men nogen der har kigget på dette, går selv med drømme om et lille setup da pladsen ikke er til mere :(
Teknikken ser markant bedre ud end den tidligere nævnte fra NordicReefShop

http://www.zooplus.dk/shop/fisk/akvariu ... 62889#more" onclick="window.open(this.href);return false;

og her er det en svensker der har taget billeder af mens han sætter det op

http://www.nano-reef.com/topic/258420-l ... -reeftank/" onclick="window.open(this.href);return false; :f2:

Hvad siger i andre
Prisen er selvfølgelig også lidt højere :sneaky2:


75L. Aqua Medic Blenny Advanced, skummer opdateret til Tunze 9001, returpumpe erstattet af Tunse 6025, Tunze osomolator, Jebao RW-4
Afviklet:
125l Nano, 150W HQI, 2 X 15W T8, Tunze DOC 9010, Tunze Nano Stream 6025, Tunze returpumpe, Tunze Osomolator
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Bedste nano akvarie til nybegynder

Indlæg af PederP »

Hej.
Velkommen til. :)

De fleste koraller kræver stabilitet i vandværdier som bliver sværere at opnå jo mindre akvariet er. Desuden får man også relativt højere nærings koncentrationer når noget går galt.

Mit bedste råd til en nybegynder er at købe et akvarium på over 100L, og bygge en lille sump til det.

Har du et budget, og hvad er dine ambitioner i forholdet til hvad du ønsker af dyr?


Brugeravatar
DKMcSalt
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 169
Tilmeldt: tirs 16. nov 2010 00:32
13
Postnummer: 2720 Vanløse
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Vanløse

Re: Bedste nano akvarie til nybegynder

Indlæg af DKMcSalt »

PederP skrev:Hej.
Velkommen til. :)

De fleste koraller kræver stabilitet i vandværdier som bliver sværere at opnå jo mindre akvariet er. Desuden får man også relativt højere nærings koncentrationer når noget går galt.

Mit bedste råd til en nybegynder er at købe et akvarium på over 100L, og bygge en lille sump til det.

Har du et budget, og hvad er dine ambitioner i forholdet til hvad du ønsker af dyr?
Tak Peder, har været aktiv tidligere men har holdt pause :BA

Budget er ikke noget problem, det er pladsen der er et problem, har haft et 125l men måtte nedlægge det da eksen og jeg gik hver til sit, så nu bor jeg i en to værelses på 58kvm med min søn så pladsen er yderst begrænset.
Tanken er ikke at have en masse fisk, primært blød koraler og hvis lys og værdier passer så måske prøve med de hårde. Hvis jeg skulle have fisk bliver det et klovne par, men har ikke travlt. Jeg har to timere (http://www.ledgroupbuy.com/dim4-4-port- ... ller-v1-0/" onclick="window.open(this.href);return false;) med solopgang og nedgang liggende jeg havde tænkt at bygge en lampe ud af, har også køleplade til LED, mangler lidt strøm og LED fra CREE.

Ved ikke hvor svært det er at få justeret returløbet ind hvis det er på max 60 - 70l, det på 125 var sku meget fint følene. Så jeg tænkte hvis jeg nu kunne bygge det ind i bagvægen alá det jeg linkede til, evt noget DIY.
Jeg har max plads til bredde 60-70, dybde 40 og evt. en sump under.

Tak for input

/claus


75L. Aqua Medic Blenny Advanced, skummer opdateret til Tunze 9001, returpumpe erstattet af Tunse 6025, Tunze osomolator, Jebao RW-4
Afviklet:
125l Nano, 150W HQI, 2 X 15W T8, Tunze DOC 9010, Tunze Nano Stream 6025, Tunze returpumpe, Tunze Osomolator
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Bedste nano akvarie til nybegynder

Indlæg af Bingocaller »

Nicki har et rigtigt fedt nano til salg!


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
DKMcSalt
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 169
Tilmeldt: tirs 16. nov 2010 00:32
13
Postnummer: 2720 Vanløse
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Vanløse

Re: Bedste nano akvarie til nybegynder

Indlæg af DKMcSalt »

Bingocaller skrev:Nicki har et rigtigt fedt nano til salg!
Tjekker jeg lige ud :-)


75L. Aqua Medic Blenny Advanced, skummer opdateret til Tunze 9001, returpumpe erstattet af Tunse 6025, Tunze osomolator, Jebao RW-4
Afviklet:
125l Nano, 150W HQI, 2 X 15W T8, Tunze DOC 9010, Tunze Nano Stream 6025, Tunze returpumpe, Tunze Osomolator
Besvar

Tilbage til "Nano Reefs"